Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkort - nätagg 380W


Monshi

Rekommendera Poster

Okej, inte jag som ska ha men frågan kan jag ställa.

 

Vet att det är en datorn med ett nätagg på cirka 380 W och en Pentium D 830 processor. Samt numera 4 GB DDr2 minne och en gammal hårddisk. Nu verkar flaskhalsen vid spel vara grafikkortet, något (för mig nu okänt) kort med 256 MB minne på.

 

Funderar på om jag klarar av att plocka ut ett hyfsat bra kort som kan passa i denna utan någon större risk att bränna upp nätagget. Radeon 46-serie kanske? Men de är väl specade för 400/450+ W? I övrigt är det ju ett helskotta att få redan på några sådana uppgifter. Så tips? Pls?

 

men med en icke så ström-hungrig proccessor (eller) så kanske ett 46-kort kan fungera?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett Cecilia här på eforum som kör ett 4850 kort med ett nätaggregat som är märkt 18A på 12V.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1087938#1088193

Men det kan ju vara en modern snål processor "65Wattare" eller nått sånt.

Och ett kvalitetsaggregat som klarar 25A kortare stunder, dvs under normal användning.

 

Det är inte effekten på nätaggregatet som är intressant idag utan hur mycket ström (Ampere) på 12V.

För idag drar datorerna så lite ström på +3,3V och +5V så effekt på dessa spänningar kan nästan försummas.

 

[inlägget ändrat 2008-11-13 20:43:54 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får nog göra att besök och besiktiga datorn lite närmre och läsa av siffrorna på nätagget. Det är en gammal Dell så man ska inte förvänta sig för mycket extra krut där.

 

Processorn var visst inte så snål, specad för termal effekt på 130 W.

 

Och ja, helt rätt, toppeffekten är inte så intressant utan mer vad de klarar på 12 V. Men - VAR hittar man uppgifter om vad de kräver? Kort som ej har extra PCIe-strömkontakt kan man kanske säga något om?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabb titt genom deras artiklar - power-sidan ser i princip likadan ut för alla kort...Okej, de ger en max vad systemet har dragit men rekommendationen är densamma, i princip. 400+W, klar 25 A över 12 V.

 

Jag tittar på radeon-korten för det är de jag har bäst koll på om än även där inte så bra.

 

Mmh, tror än att troligen går ett 4650-kort alldeles utmärkt, ex.v. detta

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=389036

 

Ingen extra strömkontakt borde väl ge att de flesta datorer med en PCI-express plats klarar av korten, att bussen+nätagg är dimensionerat att kunna ge vad som kan komma att krävas över PCI Express?

Ganska kort kort det där...

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja, lite mera data:

DC Output 375W

 

+5V 22A Max

-12V 1A Max

+5V(FP) 2A Max

+3,3V 17A Max

+12VA 18A Max

+12VB 18A Max

 

+3,3, 5,5

+12 VA

+12 VB tillsammans 360? Svårt att se.

 

Max total 375

 

Nå, vad tror ni? Ett 4650?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en uppgradering för spels skull. En fundering fanns på att skaffa ny dator men första steget blev att uppgradera den gamla med mer minne och fräscht grafikkort så får man se i framtiden. Sedan har moderkortet även störd Core Duo om nu en snabbare processor skulle krävas.

 

Minne 600 kr (för 4 GB), grafikkort kring 700 kr, inte så mycket pengar.

 

Vilka spel? Tja, jag vet inte riktigt, inte jag som ska ha det. Men främst spelas väl WoW på den datorn. Det klarar den givetvis av redan idag men allt kan bli bättre.

 

4650/4670 - inte att leva på gränsen och ta 4670?

 

Guru3D - vet de vad de skriver där egentligen? Skriver för något kort att ett 300 W agg ska räcka men att man bör ha 25 A på 12 V. Hur går detta ihop? Det 580 W agg jag har och driver ett 4850 med klarar 18 resp 20 A på de två 12 volts linorna. 25 A på 12 V är ju det i sig 300 W, dvs hela nätaggets samlade kapacitet? Tror nog de överdriver en del!

 

Kul grej, lapp med mitt nätagg, typiska värden för 5V/12V

Fläkt 0/0,25 A

Hårddisk 0,8/2 A

CD-RW 1,2/0,8 A

DVD 1,2/1,1 A

Floppy 0,8/0 A

PCI-E VGA Card (?) 0/7 A

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DC Output 375W

 

+5V 22A Max

-12V 1A Max

+5V(FP) 2A Max

+3,3V 17A Max

+12VA 18A Max

+12VB 18A Max

Med tanke på att processorn är så väldigt effekthungrig så är ju 12V redan under belastning en del... Men att prestandamässigt kombinera den med snabbare än budgetkort vore hursomhelst bortkastat.

 

Så mitt förslag är att montera ditt ett HD4670; under tusen kr är det det tveklöst bästa valet. Nätagget kommer säkert att klara även det trots en hungrig Pentium D.

 

HD4670 presterar i princip som gamla, nästan 500% dyrare, prestandakortet 8800GTS 640MB så processorn kommer självfallet att bromsa... men det skadar verkligen inte att ta till en liten aning i överkant för då hade datorn börjat klara Crysis i åtminstone 128x1024 och medium (med fps minst 40). Icke att förglömma är att denna stackars gamla Pentium faktiskt har två kärnor! ;-) Så därför kan den leva ett ganska bra tag till... :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pentium D - när vännen sade att det var den processorn så... ja, hade jag helt glömt den... Men som sagt (har jag) moderkortet kan även hantera Core 2 Duo processor så kanske nästa steg om ett halvt år. Dessa drar ju dessutom mindre ström än Pentium D så om 4670-kortet inte fungerar kanske man kan byta processor istället för nätagg :)

 

Men, intressant att jag kom fram till samma kort som du, tänk att jag lärt mig lite om de kort som finns att köpa idag.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa drar ju dessutom mindre ström än Pentium D så om 4670-kortet inte fungerar kanske man kan byta processor istället för nätagg :)

Hehe, ja det hade ju varit ett smart sätt att lösa eventuella problem med strömtillförseln! :thumbsup::)

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-16 17:00:22 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är ju faktiskt ganska stor. Pentium D termisk effekt på max 130 W, Core 2 Duo, i de modeller som stöds, från cirka 65 W till kanske 90 W.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...