Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mobiltelefoner med "äkta" GPS?


virtuosen2

Rekommendera Poster

 

Finns det någon mobiltelefon som har "äkta" GPS?

-Alltså, en mobiltelefon-GPS som inte använder telefonnätet för GPS-tjänsten, och som funkar som en "riktig GPS"?

 

Förstår ni vad jag menar, om inte, så förklarar jag vid förfrågan..

 

 

Till moderator/Stefan: Skickar detta till ett öppnare forum än "mobiltelefoner", då det kanske läses av fler..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Till moderator/Stefan: Skickar detta till ett öppnare forum än "mobiltelefoner", då det kanske läses av fler..

 

Oj, jag är trött ikväll. Beklagar!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

[inlägget ändrat 2008-11-12 19:44:06 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
2Many2 skrev:

nja... nu gjorde du nog tvärt emot vad han var ute efter :)

 

Upptäckte det också. :-)

 

Shit happens!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken GPS-telefon använder _inte_ vanlig GPS? Många telefoner använder mobilnätet som ett komplement, men finns det något som enbart använder mobilnätet, och marknadsförs som GPS?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shit happens.

 

Nåväl, många verkar ju ha läst inlägget iaf.

Finns det någon mobiltelefon som har "äkta" GPS?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte frågan var intressant men har aldrig reflekterat över den tidigare, utgått från att GPS i mobil faktiskt är äkta GPS. Precisionen i positionsbestämning är ju en helt annan än i mobilnätet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ute efter en mobiltelefon som funkar som en "äkta" Garmin eller TomTom. Inte en mobiltelefon med GPS-"tjänst" som kostar/kopplar upp sig till en "tjänst" via mobilnätet som kostar löpande pengar..

Hoppas att min fråga blev klarare.

 

Edit:

"En äkta GPS" har enligt mig "fullständiga kartor" i minnet. Vad jag har fattat har telefonerna med GPS som säljs idag inte detta, utan använder sig av telenätet för att ladda ner kartor. Med någon form av betaltjänst förutom eventuell teletaxa för datatrafiken för nerladdade kartor etc.

 

Kan bli mycket dyrt om man åker utomlands.. Med tanke på taxan för datatrafik där nere..

Förutom att det kostar pengar även i Sverige..

 

En "äkta" (vanlig) GPS köper man, och det man har betalat, har man betalat. Punkt slut. Vill man köpa modernare kartor, kan man ofta göra detta, men det är ett medvetet val, och man gör det vid behov. En "telefon-GPS" verkar inte funka likadant. Åtminstone inte de som jag sett hittills på marknaden.

 

Så åter till frågan:

Finns det en "äkta GPS" i en nalle? Alltså, en komplett GPS som inte kräver "betaltaxa"..?

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-12 20:18:23 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

å, jag tycker den var solklar och tankeväckande från början :) Fanns en finsk mobiltillverkare som jag tror sysslade med sånt men dom gick visst omkull. Jag ser med spänning fram mot svaren, jag skulle då inte betala för en positioneringstjänst som baserades på TOA/AOA etc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har förstått.

 

Men eftersom du ställer frågan, så har du antagligen råkat ut för en telefon med GPS, som inte är GPS på riktigt?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag är en sådan nerd som kollar allt noga innan jag bestämmer mig..

;)

 

Har en Garmin i bilen, och den går att ringa på.. (via blåtandsmobil).

Funkar jättebra. Funderar på att skaffa en GPS-mobil oxå. Men kommer absolut inte att skaffa nån "GPS-mobil" där det tillkommer avgifter för GPS-tjänsten!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kommer absolut inte att skaffa nån "GPS-mobil" där det tillkommer avgifter för GPS-tjänsten!

 

Självklart inte. Men jag _förutsätter_ att om tillverkaren marknadsför det som "inbyggd GPS-mottagare", att det är just det. Men skriver dom bara "positionering" eller "navigering", då ska man akta sig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så är vi nog lite lika... jag kollar så noga så det hinner komma ett par produktgenerationer till innan jag funderat klart. Sen får jag börja om från början :)

 

Men kärnfrågan är intressant, kommer GPS i mobilen verkligen via inbyggda GPS-mottagare i nallen eller via operatören och en kombination av positioneringsteknologi för mobiler? Isf beror den ju kraftigt på storleken av cellen, antal sändare i närheten etc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till moderator/Stefan: Skickar detta till ett öppnare forum än "mobiltelefoner", då det kanske läses av fler..
Det är ingen giltig anledning att vilja lägga sin tråd i ett annat forum än där det hör hemma. Alla vill ha sina inlägg lästa av så många som möjligt men alla kan inte lägga sina trådar i Öppet forum. Det finns de som filtrerar bort Öppet forum och endast ser inlägg i som skrivs i de forum där de har specialkunskaper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"GSM" och"GPS" brukar jag också blanda ihop..

 

GSM-positionering är egentligen en utveckling av vanlig hederlig triangulering, där man kan hitta en sändare genom tre mottagare. Så hittade FRA med flera spionsändare och radiopirater förr.. Förvånansvärt hög precision!

 

Nyare och dyrare mobiltelefoner HAR GPS, men dom jag har hittat specar på, verkar "bara" ha GPS-kretsar, alltså hårdvaran. "Kartorna" ska laddas ner, löpande, alltså "hela tiden" från 3G-nätet. Samt att själva tjänsten att kunna använda GPS efter en tid ibland (ofta) kommer att kosta en abonnemangsavgift för själva GPS-tjänsten.

 

Jag ska undersöka saken närmare.

(Minnet i min Garmin där hela västeuropas kartor ligger lagrade, är på 2GB, så om dom (LME, Nokina etc. snackar att det inte "får plats i en mobil" snackar bull).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är GSM en form av triangulering men med ett givet min antal sändare för att uppnå full precision; och med en noggranhet som för det mesta spöar allt som mobilnäten kan erbjuda idag (iaf till vanliga konsumenter). Ser fram mot att höra vad du kommer fram till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HTC har ju ett antal lurar med GPS. Själv har jag en Diamond och kör både IGO8 och TomTom i den med alla kartor installerade i minnet. Har även provat Garmin, men gillade inte det programmet. Lika funkade det i min gamla HTC3600.

Och HTC är inte ensamma om att ha GPS, vad jag vet finns fler telefoner. iphone har ju också GPS, men där har Apple sett till att det inte finns mjukvara för navigation att köpa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag skulle vilja säga att GPS egentligen bara är en förkortning av GPS-mottagare. Dvs, en krets som kan läsa signaler från GPS-satelliter och omvandla dessa till en position. Om man lägger till kartor och navigeringsfunktioner får man en navigator, eller något liknande.

 

Själv har jag ingen inbyggd GPS i min SE-telefon, utan använder en separat blåtands-GPS. I själva telefonen har jag sedan flera olika "kartprogram" som kan använda positionsinformationen från GPS:en. Där finns mycket att välja mellan, om än lite beroende på telefon och operativsystem. Jag har ett komplett navigationsprogram (från Wayfinder) med ruttberäkning, röstinstruktioner osv. (Kostade lite, men inte lika mycket som en "riktig" navigator.) Kartorna kan antingen laddas i realtid (alltid aktuell information) eller hämtas i förväg (tex via bredbandet). Ett annat program (nästan gratis) erbjuder möjligheten att använda vilken bild som helst, tex en inskannad karta, genom att kalibrera ett antal positioner i bilden.

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kartorna" ska laddas ner, löpande, alltså "hela tiden" från 3G-nätet. Samt att själva tjänsten att kunna använda GPS efter en tid ibland (ofta) kommer att kosta en abonnemangsavgift för själva GPS-tjänsten.

 

Att själva användandet av GPS-mottagaren ska börja kosta pengar efter ett tag har jag aldrig hört talas om. Däremot kan operatören/tillverkaren ha någon slags navugeringslösning förinstallerad i telefonen med en gratisperiod som sedan kommer att kosta pengar.

 

Wayfinder är jag rätt säker på kan använda sig av nerladdade kartor (jag har bara kört med onlinevarianten dock) men ruttberäkningen sker alltid över nätet. Den ska inte dra så mycket data men det beror ju på minimidebiteringar hur dyrt det blir.

 

Nav4All är helt gratis men där är jag rätt tveksam till att det går att ladda ner kartor.

 

Så svaret på frågan blir väl, nja, kanske Wayfinder är det närmaste du kommer?

 

Om du "bara" vill veta din position på en karta finns det alternativ som är helt gratis men då får du ingen navigering.

 

[inlägget ändrat 2008-11-13 10:03:35 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

hp ipaq 614c

 

går att ansluta extern antenn.

ca 2-3 timmar batteritid med gps igång utan energisparläge...

 

fungerar med Fugavi. tomtom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ja alla Nokias mobiltelefoner i serie S60 3rd har gratis kartor!

Har man då en inbyggd GPS eller som jag en separat Bluetooth GPS (smart få den har separat batteri och därmed sparar lite på mobilen) så får man upp en exakt karta var man är. Kartorna laddar man ner via nokias hemsida gratis (via USB eller WLAN). Det tar max någon GB men eftersom man idag kan köpa t.ex. 8GB minneskort för bara nån hundring eller 16GB för lite mera... så är minnesplatsen inget bekymmer. Det går bra att ladda ner typ Sverige som grund och sedan ladda ner andra länder innan man ska iväg på resa.

 

Själv har jag kopplat upp mig via Wlan o laddat hem utländska kartor och flygfoton helt gratis när jag varit utomlands. Jag har oxå nån gång "tittat runt" på en ort utomlands (via Wlan) innan jag åker iväg, då finns det sparat så jag slipper använda 3G när jag är på plats. Främst är det för att få ner flygfoton som är bra att ha för att få en överblick över ett område så det är lättare att hitta t.ex. parkeringsplatser och speciella byggnader...

 

Problemet är som du säger att man inte får en röst som berättar vägen, en vägbeskrivning går dock bra att få och kartorna uppdateras inte helt direkt. Men en sådan tjänst har Nokia oxå, då får man betala lite för att få röstmeddelanden. men fortfarande så behöver man inte ladda ner kartorna efterhand!

 

Det finns även andra kartprogram att ladda ner och installera så visst fungerar det med vanlig GPS i mobilen.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...