Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vissa sidor svårlästa


K Olagus

Rekommendera Poster

Nej, cookiesnivån i Verktyg>internetalternativ>sekretess. När jag ska logga in på IDG t.ex., krävs ju att man drar ner reglaget till mellannivå. Det var bara det jag menade.

Vad gäller F-Secure, så har jag en hög nivå på allt. Väl medveten om att det kan "sega ner" när man är ute och surfar. Jag är bara så rädd för att dra på mig vad du brukar kalla "otrevligheter". Men så har mina inställningar varit under flera år utan att det har varit problem med att läsa/ladda vissa sidor.

Jag kan "frigöra" F-secure, jag kan stänga av brandväggen eller inaktivera virusskyddet, men det gör jag förstås inte. Verkar inte vara så att F-Secure uppför sig annorlunda mot tidigare, men osvuret är väl bäst...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör vara riskfritt att inaktivera virusskyddet i F-secure bara för att besöka gp.se t e x. För F-secure brukar väl inte upptäcka några virus där, eller hur?

 

Även om du har haft samma inställningar i många år så ändras ju programmet för varje årsmodell och kan hantera (stoppa) fler typer av infektioner, skadliga webbsidor etc. Började detta problem i samband med att du uppdaterade till F-secure 2009?

 

Förutom antivirus och brandvägg så består ju F-secure av andra delar också som skydd mot phishing och föräldrakontroll, det kan ju vara någon sådan funktion som blivit för hårt åtskruvad eller på något annat sätt orsakar problem ihop med vissa webbsidor.

http://www.f-secure.se/estore/internetsecurity2009.html

 

Nej, cookiesnivån i Verktyg>internetalternativ>sekretess. När jag ska logga in på IDG t.ex., krävs ju att man drar ner reglaget till mellannivå. Det var bara det jag menade.
Cookies är aldrig farliga för datorn så du kan lämna det på mellannivå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag hade problemet innan jag installerade version 2009 av F-Secure, men det är inte fråga om så många veckor.

 

Tja, jag tar aldrig för givet att någon webbsida är säker. Det sägs ju att även s.k. säkra sidor kan sprida otrevligheter. Inte vet jag om det är sant, men det skulle inte förvåna mig.

 

Föräldrakontrollen har jag inte installerat eftersom den inte är aktuell. Övrigt är som sagt högt ställt. Det är mitt eget val.

 

Nätfiskefiltret tycks vara aktiverat i webbläsaren. (Automatisk kontroll av webbplatser.) Har inte ens sett att man måste kolla det där. Det finns alltså inga sådana inställningsmöjligheter i F-Secure.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sägs ju att även s.k. säkra sidor kan sprida otrevligheter. Inte vet jag om det är sant, men det skulle inte förvåna mig.
Jo då, visst kan det hända om de blir hackade. Fast det är ju osannolikt att en webbsida skulle bli hackad just medan du stänger av funktioner (sänker nivån) i F-secure och besöker sidan på nytt.

 

Det finns en funktion i Internet Explorer som skyddar mot nätfiske. Jag vet inte hur F-secures nätfiskeskydd fungerar.

 

Ledsen, men det börjar nog ta slut på mina förslag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK i alla fall Cecilia, för att du jobbat för att försöka hjälpa mig!

 

Kanske finns någon annan i gänget här som har några uppslag?

 

Kan man förresten avinstallera IE7 och ladda ner det/installera det på nytt?

 

[inlägget ändrat 2008-12-01 23:55:48 av K Olagus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man förresten avinstallera IE7 ?

 

Har du XP så kan du avinstallera IE7 i Kontrollpanelen Lägg till

eller ta bort program.

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-02 00:07:36 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men man kan avinstallera IE 7 och då få tillbaks IE 6, under förutsättning att man inte har uppdaterat till SP3 efter installationen av IE 7. I så fall får man först avinstallera SP3 och sedan IE 7, men då verkar det ju enklare att kolla med en annan webbläsare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm..., jag trodde att man inte kunde avinstallera IE7. Har för mig att före sjuan fick man installera om hela op.sys. för att få en ny fräsch webbläsare. Men så verkar det ju inte vara längre. Har hittat sjuan på Microsofts webbplats, men bara med SP2 av någon märklig anledning. Tur då att jag sparade en kopia av SP3 ouppackad omutifall!

 

Min tanke med detta var att det kanske har blivit nå´t spök på den nuvarande IE7 och att det kunde vara bra att installera om den. Krångligt må vara (och det kanske inte ens hjälper), men att testa om en annan webbläsare funkar med de sidor som inte laddar rätt, verkar rätt krångligt/onödigt också. Men jag kan ju ha fel...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du märker ju om det finns någon möjlighet i Lägg till och ta bort program att avinstallera IE7.

 

En ominstallation av SP3 kan kanske också ta bort en del konstigheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja återuppta felsökningen och eventuellt få lite hjälp om det går för sig.

Har installerat Firefox och har inte haft några problem med laddning av "problemsidorna". Vill dock inte behålla Firefox, utan tänkte jag skulle installera om Internet Explorer 7. Har laddat hem den version som finns med SP2 och har en ouppackad SP3 liggande. Kom emellertid på att det kanske kommer att bli mer jobb än jag tänkt mig - fast jag vet inte... Frågan är: är Outlook Express (6:an) integrerad i IE7? För om OE försvinner med IE, så blir det mer jobb med inställningar som jag möjligen inte vill göra just idag. Hittar inte OE i "Lägg till och ta bort program" och har en vag känsla av att det kanske är integrerat. Hur förhåller det sig?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Outlook Express är en del av Windows, lika lite som Internet Explorer försvinner när du avinstaller Internet Explorer 7 så försvinner Outlook Express.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller visst på att bli lite dum...Ser att det ju inte går att avinstallera IE7 från listan i "Lägg till och ta bort program", även om det ligger där. Men man kan "ta bort" både IE7 och OE6 i "Lägg till och ta bort Windowskomponenter". Är det så att de försvinner då egentligen? Ska jag i så fall hämta dem från min WindowsXP-CD igen?

 

SP3 ska väl gå att ta bort, tycker jag det verkar som.

 

Allt verkar betydligt krångligare än jag väntade mig. Känns lite ologiskt att kunna ladda hem IE7, men inte avinstallera det om det krånglar.

 

Skulle du vilja reda ut detta för mig Cecilia? Gärna steg för steg, för nu börjar mitt huvud bli lite trött...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte avinstallera uppdateringen till IE7 om man efter den uppdateringen har installerat SP3. Då måste man först avinstallera SP3 innan man avinstallerar IE7-uppdateringen.

 

Vad som händer om man tar bort i "Lägg till och ta bort Windowskomponenter" vet jag inte. Inget som jag har setts rekommenderas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AHA! DÅ förstår jag!

Jag skall avinstallera SP3, sen ta bort IE7 och därefter installera om IE7 och SP3 - och hoppas att OE6 hänger med? Rätt uppfattat? Får återkomma när jag hinner göra proceduren.

TACK!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall avinstallera SP3, sen ta bort IE7 och därefter installera om IE7 och SP3 - och hoppas att OE6 hänger med?
Så har jag uppfattat det från det jag har läst på Microsoft-sidor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följetongen fortsätter...:

Avinstallerade SP3 och IE7. Fick stora problem att komma in i Windows (blev stående med ett tomt skrivbord med meddelande om att inställningar i IE läses in). Jag misstänkte att något hängt sig och valde ta mig in i felsäkert läge och därefter starta normalt. DET gick i alla fall bra.

 

Installerade därefter IE7 och sen SP3. Det blev tämligen rörigt och jag tvingades gå in och avmarkera diverse program som autostartade.

 

När jag så hämtat alla 23 uppdateringarna från Microsoft och startat om, kunde jag konstatera att ingenting hade hjälpt mot problemen i IE7. Sidorna som såg konstiga ut ser fortfarande konstiga ut. Och jag har förlorat en del plats på min systempartition.

 

Vad mer kan orsaka problemen med sidladdning? Grafikkortsdrivrutin?

Har NVIDIA GeForce FX 5600 och drivrutin 6.14.10.9371. Har laddat ner 175.19 från NVIDIA, men vet inte om jag ska använda den.

 

Funktionen i IE7 - diagnostisera anslutningsproblem - körde jag igår för första gången. Där fanns vissa "problem" - om det nu är det. Jag letar efter halmstrån...

 

Vad göra?

 

 

[bild bifogad 2008-12-10 22:28:24 av K Olagus]

1106076_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har Firefox inlagd. Den webbläsaren klarar att läsa de sidor jag har problem med. Men jag skulle helst vilja ha en fungerande IE7, eftersom jag tycker det räcker med en webbläsare och eftersom jag hittills varit nöjd - alltså tills dessa problem uppstod. Har lite svårt att känna mig hemma med Firefox. Får se om jag också testar Opera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, så långt tänkte jag aldrig! Jag avinstallerade och installerade om IE7 och SP3. Vet inte om jag gör om den proceduren just nu. Jag fick skrämselhicka ett tag där..Kan det vara riktigt att man skall sitta och vänta i timmar (?) vid ett tomt skrivbord medan IE7 läser in inställningar? Det tog lång, lång tid att avinstallera SP3 och IE7 också. Som om det var under protest!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IE7 hänger sig allt oftare. I synnerhet på "tunga sidor" som t.ex. dn.se.

 

Är IE7 så dåligt att det inte är värt att använda? Gillar programmet - då det funkar - med fliksystem och annat. Det finns ju vissa begränsningar också med Firefox. Tänker då på Aktive-X etc. Känns lite onödigt att hatta mellan två webbläsare. Finns någon, helst svenskspråkig, problemguide till IE7? Känns fånigt att hålla på så här med, till synes, bagatellartade problem, men det är rätt irriterande - och tidsödande. Maken har inga som helst problem med IE7 och på vår laptop funkar det också. Precis så bra som på min burk tidigare. Så man kan ju gissa att något kan ha gått fel i just MIN burk. Jag har dessvärre kört fast.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte DET igen...säger väl ni!

 

Jo, jag ger mig inte. Men så har jag jobbat också. Utan resultat dessvärre. Trodde alla FF-förespråkare fick vatten på kvarn nu när IE fick ligga nere på grund av attackerna. Jag började således använda det av Microsoft rekommenderade alternativet på allvar - bara för att märka att även FF (och Opera!) också var utsatta för attacker! Således är man inte så värst säker någonstans.

Hur som helst, jag kan ladda de sidor i FF som jag har problem med i IE7. men FF laddar långsamt, i synnerhet bilder på sidor som stora dagstidningar. En fördel har jag hittat i FF: jag kan lyssna på Sveriges Radios Minnen utan problem! Det gladde mig och gör att jag ändå behåller FF - också.

 

Jag är en envis typ som gillar att försöka lösa problem. Dessvärre har jag inte kunskaper som räcker. Därför frågar jag än en gång: Finns verkligen inget sätt att klura ut vad som är fel då IE7 inte laddar vissa sidor rätt? (Jag har alltså installerat av IE7 och SP3 och installerat om dem igen.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns verkligen inget sätt att klura ut vad som är fel då IE7 inte laddar vissa sidor rätt?

 

Utifrån din bild på GP tidigare i tråden kan jag säga att felet är att IE7 inte använder stilmallen (CSS). Varför den inte gör det vet jag tyvärr inte. I Firefox kan man ställa in detta under menyn "Visa". Prova att gå till gp.se i Firefox och gå sedan in på Visa, Sidstil och välj "Ingen" så kommer du att se att GP ser ut som i IE7. För att återgå till det normala väljer du Visa, Sidstil och "Normal sidstil". Opera har ännu mer avancerade inställningar för detta, där man även kan välja egna stilmallar så man kan ändra utseendet på webbplatserna.

 

Tyvärr känner jag inte till om motsvarande inställning finns i IE7 då jag aldrig använt IE7. Men om det finns kanske du kan hitta den nu när du vet vad du ska leta efter...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju ett intressant svar med lite substans i! Testade i FF och det blev precis som du beskrev. Jag har Googlat på CSS och ser att det nog kan vara ett problem att finna en lösning på problemet om man inte har avancerade kunskaper. Verkar som det finns ett sådant problem just i IE7. Men lustigt nog inte på våra två andra datorer här!

 

Jag tar tacksamt emot alla idéer som har med detta att göra, för det här spåret verkar ju vara hetare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...