Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PlayStation 3


2Many2

Rekommendera Poster

Tänkte be om lite tips och råd inför julen då det enda som tycks gälla för sonen är PS3. Eftersom jag själv inte spelat på sådär 15 år kan man lugnt säga att jag är helt okunnig om vad som gäller så jag tänkte be er om råd vilken av modellerna man ska satsa på.

Om jag fattat det rätt finns det 4 modeller (?) med 40, 60, 80 resp 160 GB disk. Vilken rekommenderas?

 

Mer saker jag undrar över är t. ex:

[log]Kan (får man för garantin) själv byta disk vid behov av större?

Kompatibilitet med spel för PS2?

Varför är den med 60 GB disk nästan tusenlappen dyrare än den med 160?

Skiljer sig dom olika modellerna åt m. a. p. "bestyckning", prestanda etc?

Om man ska koppla den till en TV... HD Ready eller Full-HD?[/log]

 

Alla tips mottages tacksamt :)

 

Tråd flyttad från Datorspel av moderator.

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-12 17:36:53 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan (får man för garantin) själv byta disk vid behov av större?
garantin har jag ingen aning om, men det går lätt att bara byta hårdisken mot en annan helt vanlig 2.5 disk med sata ? anslutning.

 

Kompatibilitet med spel för PS2?

 

tja jag trodde att edt fanns 3 vertioner, en med ps2 hårdvara inbyggd, en med ps2 emulering och en utan ps2 stöd. angående emuleringen så tror jag att dem störe titlarna fungerar medans dem lite inte går...

 

men sen så uppgraderas dem ju lite hela tiden, tror at 40Gb versionen utan ps2 stöd uppgraderades till en 80Gb disk.

 

 

Varför är den med 60 GB disk nästan tusenlappen dyrare än den med 160?

 

troligen så är det den versionen med fullt ps2 stöd, men då kan man fråga sig om det är värt 1000:- extra och även har mindre hårdisk, då kan man ju lika gärna köpa ett ps2 slim för 1200:- ( enligt mig, du kanske inte tycker så...)

 

Skiljer sig dom olika modellerna åt m. a. p. "bestyckning", prestanda etc?

 

nja, dem har väll lika mycket ram ( 512MB) och samma processor, grafikort och moderkort.

Det som skiljer dem åt är att vissa modeller är nyare och då har dem producerat dem i en mindre "storlek" ( nanometer tror jag det heter ) och dem går på så sätt svalare, drar mindre ström.

 

hade dem ahft olika bestyckning hade ju kompibliteten med spelen blivit lite rubbad...

 

Om man ska koppla den till en TV... HD Ready eller Full-HD?
ps3 har vad jag vet fullt hd stöd, och då nyare firmware hela tiden kommer så utväcklar även stöd för filformat mm. den kan helt enkelt extraknäcka som blureay spelare / mediaextender.

 

[

[inlägget ändrat 2008-11-12 18:45:36 av gurre g]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för hjälpen, du ser så lite jag hängt med i vad som händer på den marknaden :)

 

garantin har jag ingen aning om, men det går lätt att bara byta hårdisken mot en annan helt vanlig 2.5 disk med sata ? anslutning.

Aha, helt vanliga standarddiskar för laptop i dom. Undrade väl lite om vad som händer med garantin om man öppnar lådan och byter? Kan man alltså lägga in spel på den disken och starta utan jidder med dvd etc?

 

Och nej, PS2 är inte en option eftersom han kört en sån i flera år nu... och en del kompisar har PS3 och det är tydligen det bästa som hänt sen färdigskivad limpa :)

 

Om jag fattar dig rätt finns det alltså "extra" nya modeller som drar mindre ström & är svalare. Tror du det gäller den 80 GB modell som tycks vara storsäljaren nu? För runt 4.000 om man kollar på prisjakt.nu menar du eller finns det nåt sätt att lista ut vilken modell man isf får?

 

Försökte läsa på lite mer och du har säkert rätt i att den som är mkt dyrare är den med fullt hw-stöd för ps2 men den säljs tydligen bara i USA och Asien... medan de "vanliga" spelarna vi kan köpa emulerar visst stöd i sw (om jag tolkade det rätt).

 

Ang. HD-stöd; jag kan nada om sånt. Räcker det med en tv som är HD Ready (för dom är väl billigare) eller ska man satsa på en med Full-HD?

 

Sry att jag har så dumma frågor, kan inte ett smack om detta och jag vill bara att han ska få det bästa som finns f. n. och inte nån halvbakad modell som dom sitter med på lager och vill bli av med

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man alltså lägga in spel på den disken och starta utan jidder med dvd etc?

 

nej det tror jag inte, det var bara gamla hedliga xbox tider, för det måste du nog chippa, om det ens finns något chipp till ps3 ännu, men det snackar vi inte om här ( på eforum...)

 

Och nej, PS2 är inte en option eftersom han kört en sån i flera år nu... och en del kompisar har PS3 och det är tydligen det bästa som hänt sen färdigskivad limpa :)

 

nej det jag menade var att du kan köpa ett billigt ps3 UTAN ps2 suport, och i stället köpa ett separat ps2, kanske blir billigare.

 

Om jag fattar dig rätt finns det alltså "extra" nya modeller som drar mindre ström & är svalare.
nja, men dem nyare ps3 är väll bättre på så sätt att dem har hunnit rättat ut "alla" buggar och vad jag vet, så har dem bättre versionen av processorer ( power pc) som inte drar lika mycket störm = svalare. ( obs detta har jag läst, och kan ha fel...)

iaf xbox 360 har ju gått ner på en mindre tuillvärkningsprocess så dem nya xbox 360'arna är svalare och stabilare än dem första.

 

Ang. HD-stöd; jag kan nada om sånt. Räcker det med en tv som är HD Ready (för dom är väl billigare) eller ska man satsa på en med Full-HD?
tja, det kan inte jag svara kort på här, det blir nog en annan tråd

 

jat har 2 st platt tv appareter, 42 och 32 tum och båda är hd- ready, och jag tycker att dem duger gått och väl! sen så spelar ju mycket annat in, liksom digitalkameror, det är inte bara antalet pixlar som bestämmer kvaliteten!

 

Försökte läsa på lite mer och du har säkert rätt i att den som är mkt dyrare är den med fullt hw-stöd för ps2 men den säljs tydligen bara i USA och Asien... medan de "vanliga" spelarna vi kan köpa emulerar visst stöd i sw (om jag tolkade det rätt).

 

ja du jag tror det är hårdvaru mässigt i usa ( 60 GB versionen tror jag det är ) medans vi i europa har mjukvaru / inget support för dessa, men det där är för rörigt för mig med så jag ska egenligen inte säga något...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ne, är inte chippning per se jag är intresserad av (har redan kollat, verkar inte finnas än till PS3). Men om man inte använder disken till att lägga spel på, vad tusan har man den då till?

 

Om jag förstår dig rätt menar du att en HD Ready TV av god kvalitet skulle funka bra som skärm för spelandet? Bara till sånt som den skärmen skulle användas

 

Tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man inte använder disken till att lägga spel på, vad tusan har man den då till?

 

lägga in musik, filmer, ladda ner speldemos, och instalera spel, ja du hörde rätt!, vissa spel kräver instalation...:thumbsdown:

 

Om jag förstår dig rätt menar du att en HD Ready TV av god kvalitet skulle funka bra som skärm för spelandet?

 

det tror jag nog, men det är ju en individuell fråga, MEN jag tror endå inte spelen är på mer än 720p och då är ju 1080p rätt så onödigt...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Musik & filmer etc har han gott om disk till i sin PC :) Jag som hoppats dom gjort nån smart lösning där man installerade spelen en gång för alla till den inbyggda disken och slapp plocka med dvd-skivor

 

Men då borde jag alltså helt enkelt kunna köpa en så färsktillverkad PS3 med 80 GB som möjligt? Så får han koppla in sin PS2 dom få ggr dom gamla spelen lockar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp, det låter bra, sen kanske du ska köpa en nätvärksladd och slänga in i paketet, så han kan koma igång med allt direkt !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp, sen så har jag för mig att ps3 har trådlöst nätverk, iaf en varsion av den, den dyrare och jag kom på att den dyrare även har kortläsare...

 

Uppdate: jag vet inte om dem skicakr med en hdmi kabel, eller bara en "vanlig" "gul" rund kabel (som jag glömt bort namnet på)

[inlägget ändrat 2008-11-12 20:54:31 av gurre g]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta nu... den dyrare, vilken är det på prisjakt el. pricerunner?

 

Trådlöst vore perfekt!

 

(inte för att jag lär köpa den på postorder men bra att kunna jämföra priser)

 

[inlägget ändrat 2008-11-12 20:55:23 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den dyrare tror jag är den som har stöd för ps2 spel, altså usa varianten, men det kanske står på någon sida, kanske där dem säljer den...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha, thx. Då får det vara med den varianten tror jag, vill ha nån i närheten att göra ev. garantiärenden/reklamationer hos.

 

Så letar jag efter en nytillverkad PS3/80, ser att det finns några butiker någorlunda nära. Tack för hjälpen :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Hoppar in lite här.

Till att börja med så tror jag garantin står sig när man byter disk då instruktioner för detta spår i manualen.

Alla versioner har WiFi i sig.

60GB:aren har som sagt stöd för PS2-spel, kortläsare och 4st USB-portar. De andra har inget stöd, ingen kortläsare och "bara" 2st USB.

Är inte helt hundra, men de kan ha börjat lägga med DualShock3 istället för SixAxis-kontrollen.

Har inte heller koll på ändringarna på professorn, men jag har en tidig 40GB:are och den är då iaf princip ljudlös...

Man får bara med en strömkabel och ett lakritssnöre för bild & ljud. Så en HDMI-kabel måste köpas separat. En USB-kabel är också bra att ha om man vill kunna ladda handkontrollen... Det är en stor till mini, USB-A till USB-B eller vad de heter. Har man en digitalkamera liggande så har man nog en sådan kabel.

Min TV är bara HD-Ready och det funkar bra. Det är ändå inte många spela som är 1080, inte ens 720..

Musik & film. Det har man liggandes på datorn och delar ut med tex TVeristy till PS3:an över wlan:et.

PS3:an har även en mycket bra upscaler, hellst om man jämför med de flesta TV-apparater. Sen så lade de till stöd för HD-ljud här för någon uppdatering sedan, om man ligger inne på en monster-ljud-anläggning...

 

Sen är mitt tips att köpa till en fjärro om man ska ha den att kolla på film och lyssna på musik, mycket smidigare än att en kontroll ska ligga framme.

Det svåraste är att få hjärnan att förstå att man inte behöver rikta den mot maskinen då det är Blåtand. :)

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, så i princip är 60 gigabytaren "the real deal" som eg. är tänkt för USA och Asien och inte oss fjuttiga européer :) Framgår om inte annat av att lagerstatus verkar vara noll och priset är uppe i nästan 9.000!

 

Så den "vanliga" 80 gigs modellen tror du är ett vettigt köp iaf? Måste den vara, jag betalar inte det dubbla :)

 

Är DualShock en bättre kontroll än SixAxis? Vad användes kortplatsen till, att spara spelinställningar på som i PS2? Gör man det på disken i PS3?

 

Fjärr får bli en senare fråga, tror inte den kommer att användas till filmvisning mer än nån gång i veckan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaee... 60GB har funnits här också, det var första modellen som kom. Sedan kom 40 och då ansåg Sony att vissa saker var överflödiga, kanske för att få ner priset lite...

Kortläsaren var för minneskort, kommer inte ihåg exakt vilka format den stödde.

"Allt" sparas på hdd:n gällande spel.

DualShock3 är med skak, vibrationer, i.

 

Jag skulle kollat vilken version som var billigast. Skiljer sig priset mer än men är bredd att lägga på en stor disk, då kanske man ska fundera om man inte skall ta en större. Jag har typ 20-25GB ledigt på min 40. Iof laddarn jag inte hem överdrivet med demos å sånt...

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...