Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microsoft Scripting Runtime med Inno Setup...


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

I Inno Setup, när jag installerar mitt VB-program, ska jag också registrera filen scrrun.dll (Microsoft Scripting Runtime), som jag hämtar från min katalog System32.

 

DestDir är ju i vilket fall = "{sys}", men vilken flags ska jag använda ?

 

Ska det vara

'restartreplace sharedfile regserver',

 

eller ska det vara

 

'restartreplace uninsneveruninstall sharedfile regserver' ?

 

Det sistnämnda verkar förbehållet övriga dll-filer som skickas med installationen, medan det första verkar gälla de ocx-filer, som hämtas från min egen System32-katalog.

Här hämtar jag ju också scrrun.dll från denna katalog och skickar med installationen.

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig använt Inno, men jag vet ändå att det är flaggan "regserver" du skall använda, då komponenten vid installationen måste registreras med systemkommandot regsvr32.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna !

 

regsvr förekommer ju i båda de angivna fallen...

 

Har tittat in på Inno Setup och fått lite hum om scriptet, och vilka filer som ska placeras var..

 

Men en annan sak bekymrar mig !

Jag har varit inne på en site, som drivs av en guru - Randem - som kör en produkt som heter InnoScript. Han har skrivit en hel del om installation, och bl a om hur man undviker problem (underförstått då att man helst ska anskaffa hans produkt !)

 

I ett stycke skriver han:

 

Also when deploying MS Scripting Runtime (scrrun.dll) then whole MS Scripting Runtime system should be deployed not just the one dll.

 

Jag får inte klart för mig vad och hur han menar, och visst kunde jag skriva och fråga honom, vilket jag gjort i andra sammanhang. Men han är affärsdrivande och mest intresserad av att avyttra sin produkt...

 

Har du någon åsikt om detta ?

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte klart för mig vad och hur han menar,

Inte jag heller. Det skall räcka med den scrrun.dll. Du får väl testa installationen på din egen dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna !

 

Har läst på lite i Help-sectionen av Inno Setup. Där finns en tydlig varning för att använda bl a scrrun.dll att distribuera med sin applikation:

 

"Any DLL file from own Windows System directory

You should not deploy any DLLs out of your own Windows System directory because most of them are tailored for your own specific version of Windows, and will not work when installed on other versions. Often times a user's system will be rendered unbootable if you install a DLL from a different version of Windows. Another reason why it's a bad idea is that when you install programs on your computer, the DLLs may be replaced with different/incompatible versions without your knowledge. This could lead to unexpected and difficult-to-trace problems on users' systems when you build new installations.

 

Instead of deploying the DLLs from your Windows System directory, you should find versions that are specifically deemed "redistributable". Redistributable DLLs typically work on more than one version of Windows. To find redistributable versions of the Visual Basic and Visual C++ run-time DLLs, see the Inno Setup FAQ"

 

I nämnda FAQ föreslås en självextraherande exe-fil 'scripten.exe', som ska skickas med under [Run] i Inno-scriptet, men den tycks ha ersatts av

'WindowsXP-Windows2000-Script56-KB917344-x86-enu.exe'

 

Installation sker av all slags 'Scripting Runtime', som t ex Java m fl (scrrun.dll är förstås inkluderad). Frågerutor kommer upp om den dll som håller på att installeras är äldre än befintlig... (Provade att köra den på egen dator !)

 

Uppgifterna är ju ofta förbryllande och förvirrande, för att inte säga frustrerande. Men jag vågar inte skicka iväg en script-exe som kanske ställer till problem för användaren av min applikation, så jag chansar på den här som jag laddat hem från Microsoft...

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...