Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Task Scheduler - script?


Avicii

Rekommendera Poster

Någon som vet om det är möjligt att skapa en aktivitet i Task Scheduler, som gör att en viss startad IE-sida uppdateras med jämna mellanrum?

Att få en viss IE-sida startad med jämna mellanrum via Task Scheduler är inget problem. Bara det att efter några timmar har jag ett stort antal IE-sidor öppna.

 

___________________________________________

 

Webbläsare stavas utan problem Internet Explorer

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Via BAT-fil eller VBScript borde du kunna göra så att du bara öppnar sidan, om det inte finns något annat fönster som innehåller en viss text (funkar bara så länge den sidan öppnas i ett eget webbläsarfönster, eller den fliken är aktiv).

 

Du söker alltså igenom alla fönster efter titeln på sidan som du öppnar.

 

I en .BAT-fil kan du göra det via tasklist, find och errorlevel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Via BAT-fil eller VBScript borde du kunna göra så att du bara öppnar sidan

Det låter enkelt, för den som kan det... Jag har inte den blekaste aning om hur jag skapar en BAT-fil eller ett VBScript.

 

___________________________________________

 

Webbläsare stavas utan problem Internet Explorer

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande borde fungera halv-bra:

 

Spara detta som en fil med filändelsen .bat, och schemalägg den (eller dubbelklicka på filen ett par gånger för att testa hur/att den fungerar).

 

@echo off

set searchfor=IDG.se
set url=http://www.idg.se/

for /f "tokens=2" %%n in ('tasklist /fi "windowtitle eq %searchfor%*" ^| find ".exe"') do set findpid=%%n
if not %findpid%A == A goto theend
start %url%
:theend

 

Den söker efter fönster vars fönstertitel börjar på IDG.se. Om den inte hittar något sådant fönster, så öppnar den sidan http://www.idg.se/.

 

Du kan ändra texterna IDG.se och URL:en mot något annat. Tänk på att fönstrets text måste börja på den texten, och att det inte fungerar om man har fått upp sidan, men sedan byter till en annan flik i samma fönster i webbläsaren (då byts även fönsternamnet).

 

[inlägget ändrat 2008-11-09 09:05:33 av Anders N]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spara detta som en fil med filändelsen .bat, och schemalägg den (eller dubbelklicka på filen ett par gånger för att testa hur/att den fungerar).

Har sparat enligt dina instruktioner, men då jag dubbelklickar på filen händer inget förutom att jag ser ett kommandotolksfönster i någon halvsekund. Sidan som jag vill ha uppdaterad, uppdateras inte. Och det är den enda IE-sida jag har öppen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mejla vid intresse, så skickar jag källkod & .exe

Ser tyvär ingen mail-adress till dig, men du ser min i användarinfot.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Webbläsare stavas utan problem Internet Explorer
Fast just den här funktionen kan man få i Firefox med tillägget Tab Mix Plus, då blir det bara att välja i en meny hur ofta som just den fliken ska uppdateras, man kan välja ett intervall mellan 5 sekunder och 30 minuter.

 

Tillägg: Finns även ett enklare tillägg ReloadEvery.

Och nu hittade jag något som är för IE också:

http://www.download.com/AutoRefresher-for-IE/3000-12777_4-10062693.html

 

[inlägget ändrat 2008-11-09 12:59:24 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en variant (om inte FF-varianten är ett alternativ) är att skapa en egen html-sida på skrivbordet med ett frameset som innehåller den aktuella sidan och sedan låta ett simpelt javascript uppdatera sidan med ett visst alternativ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...skapa en egen html-sida på skrivbordet med ett frameset som innehåller den aktuella sidan och sedan låta ett simpelt javascript uppdatera sidan med ett visst alternativ.

Frameset och simpelt javascript? För mig är det lättare att lära mig grekiska. :)

Jag har en liten applikation AWM, som fungerar. AutoRefresher som Cecilia tipsar om fungerar också, men helst vill jag ha funktionen så att jag har totalkoll på vad som sker. Inget extra program alltså.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckligtvis behöver du inte fixa det själv Maratonmannen. Lägg följande i en textfil som du döper om till något.html och lägg på skrivbordet.

<html>
<script type="text/javascript">
site="http://www.idg.se";
secs=5;

setTimeout("Reload()",500);
setInterval("Reload()",secs*1000);
function Reload()
{
o=document.getElementById("main");
o.src=site;
}
</script>
<frameset rows="*">
<frame id="main" src=""/>
</frameset>
</html>

 

Ändra webbadressen till önskad sida samt värdet på "secs" till antal sekunder för intervallet.

Spara och dubbelklicka på filen för att starta. Kör du i IE7 kommer du första gången behöva godkänna att sidan kör script.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...samt värdet på "secs" till antal sekunder för intervallet.

Räcker det med att ändra "secs" på raden:

setInterval("Reload()",secs*1000);

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker det med att ändra "secs" på raden:

setInterval("Reload()",secs*1000);

Det funkar också, men ändra hellre enbart på följande rad, ett par rader upp, där det står

secs=5;

Annars har du ju Phenomens program som gör det hela lite mer flexibelt

[inlägget ändrat 2008-11-09 14:36:11 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men ändra hellre enbart på följande rad, ett par rader upp, där det står secs=5

Tack, nu fungerar det!

 

Kom faktiskt fram till att jag måste ändra där, annars uppdaterades sidan var 5:e sekund.

 

AWM och AutoRefresher fungerade, men de uppdaterade inte bara min önskade sida utan alla IE-sidor/flikar. Det var inte så bra då jag hade ett svarafönster framme och skrev ett inlägg. Allt försvann då autouppdatering skedde. Det sker inte med Phenomens och ditt tips.

AWM och AutoRefresher är gamla. De skrevs då IE inte hade flikar.

 

Nu blev det hela inte som jag ursprungligen tänkt mig via Task Scheduler, men det fungerar precis som jag önskar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...