Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varm dator?


mouli

Rekommendera Poster

Hej jag har sökt men hittar inget svar. Nu är det så att min dator stänger av sig själv efter att ja har haft på den ett tag. Jag har använder programmet speedfan för att kolla datorns temp. och på:

hd0: 36C som går upp hela tiden men långsamt

Temp1: 41C står kvar på 41 hela tiden

Core: 50-90C den sänks när ja blåser med en hårtork mot fläkten och då stängs datorn inte av.

 

Det är en Acer 5000

AMD Turion 1.8 GHz

DDR 2GB

ca. 3 år gammal

 

Något mer ni vill veta för att hjälpa mig så fråga.

 

Tacksam för svar.

 

[inlägget ändrat 2008-10-31 10:56:49 av mouli]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man öppnar datorn gör man väl det? ska försöka det. men finns det ingen billig nerkylare som passar till datorn? eller kan man lösa det på annat sätt om det inte är dammet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylplatta: http://www.idg.se/2.1085/1.56761

Det är visst en gammal artikel men det finns ju nyare, t ex

http://www.conrad.se/?article=999200

 

Efter tre år finns det säkert en del damm i datorn, men det är riskfyllt att öppna den på egen hand utan en servicemanual så det kan vara bättre att lämna in den. Syns det något damm i ventilationshålen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att media market i veckobladet annonserade en platta för 149kr(?).

Fläkten (liten) får ström från ett USB uttag på datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Acer 5000

AMD Turion 1.8 GHz

DDR 2GB

ca. 3 år gammal

 

var det en värstindatorn på den tiden ?? sådana brukar alltid blir mycket varma och efter några år så brukar fläckten bli full med damm.

 

är det bärbar dator du har ?

 

läste någon stanns att någon hade tagit damsugaren och stoppat i luftutblåset och att all damm fölt med ut då!

OBS !!! fläcktarna i datorn mår knappast bra att göra det, dem kan komma upp i "otroliga" hastigheter vilket gör att dem går sönder, eller att glidlagret blir slut och dem låter som "fan" sen, men datorn blir ju i alla fall kall :thumbsup:

 

OBS! ( igen... ) att damsuga datorer kan skapa ESD, altså statisk electricitet som skadar komponenterna,

men värmen på 90+ är väll knappast bättre, så jag skulle nog endå tagit chansen och damsugit lite försiktigt, men inte direkt på fläckten, ocm med datorn avstängd !

 

men finns det ingen billig nerkylare som passar till datorn?

 

stationär - sätt i en fläck, alt. byt till en bättre, kör en extra radial fläckt som monteras nere i chassit som ett grafikort, ljudkort mm.

 

bärbar - nja, kylplattor men dem fungerar väll sådär

 

jag har själv en bärbar och när jag sätter dens prestanda läge på "full prestanda" blir den rätt så varm så jag brukar lägga en bok under den så den lutar lite framot och fläckten undertill får in mera , sval luft, fungerar bra, och gratis ! sen så har jag en 80mm fläckt som jag har satt en usb sladd på och andvänder den att skjutsa bort den gamla, varma luften från datorn.

 

[inlägget ändrat 2008-10-31 17:36:14 av gurre g]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter intressant, skulle du möjligtvis skicka en länk? Hittade inte på mediamarkt.se :/

 

Nej, det trillade in i min brevlåda. Var i "Veckobladet" från MM.

Jag bor 6km från butiken som ligger i 421centret i Västra Frölunda.

Gissar MM strösslar hela Gbg med reklam varje vecka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Core: 50-90C den sänks när ja blåser med en hårtork mot fläkten och då stängs datorn inte av.

Låter som om fläkten inte orkar kyla längre, din bärbara är ju några år också, har säkert samlats en del damm i den, kan kanske vara värt att lämna in den och få den rengjord, och en koll om cpu-fläkten fungerar som den ska?

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag gick till min brosha och kollade dammet och cpu fläkten allt verkar funka, finns det några andra alternativ som felet kan ligga i?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 grader är väl ganska normalt. Är det den temperaturen även när datorn stänger av sig? Har hårtorken någon effekt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...