Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fireworks CS4


roger_malmö

Rekommendera Poster

Var på Adobe semenaruim och tittade på den nya CS4 sviten, en sak som imponerade var möjligheten att i Fireworks automatiskt skapa segment på en layout. Nu har jag letat efter den funktionen ett bra tag utan att hitta den , är det ngn som kan hjälpa mig på traven så skulle det vara tacksamt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där var jag också - verkligen underhållande och inspirerande "föreställning" ;-) .

 

Jag vet inte om det är det här du är ute efter. Men redan i Fireworks CS3 kan du med hjälpa av Smart CSS dela upp dina bilder i olika slices som du får med dig som html-kod vid export.

 

http://www.adobe.com/devnet/fireworks/articles/smart_css.html

OBS - artikeln är på tre sidor, det roligaste kommer på sida två och tre!

 

Var det det här du sökte efter?

 

/DiverGirl

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-30 10:40:40 av Diver Girl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men redan i Fireworks CS3 kan du med hjälpa av Smart CSS dela upp dina bilder i olika slices som du får med dig som html-kod vid export.

Sidonot (om du tillåter Roger): Om jag förstår er rätt när ni pratar om uppstyckning av bilder och omvandling till layout har ju detta varit en av grundstolparna i Fireworks och har funnits sedan långt tidigare versioner än såväl CS3 som CS4.

 

Vad för mer kul kommer i sviten? Var det något som stod ut extra vad gäller Photoshop CS4?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen en riktig föreställning framförallt av Greg tror jag han hette, skrattade hjärtligt många gånger under hans "show "

Jo vid ett tillfälle när han hade gjort sin sidlayout slicade han upp hela sidan med ett enda kommando från menyerna och text osv kunde exporteras som css med mera, texten var sedan ändringsbar i ex DW. Det är här jag går bet, slicar jag en bakgrund som innehåller text blir inte texten redigerbar längre i DW.

Anjuna: Det var mycket coolt även i PH, bla krympa/förstora bilder utan att innehåll förvrängs, clonestämpeln är kraftigt förbättrad mer mera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa Photoshop är alldeles strålande.

Det bästa tycker nog jag är ett nytt verktyg för att göra färgjusteringar/korrigeringar som direkt slår igenom på kurvan. Plus att alla verktyg som t ex hue/saturation, kurvor, ja mm mm - finns i en egen panel numera med lättillgängliga knappar. Dessa skapar per automatik justeringslager så det momentet är borta.

Detta gör att du slipper göra vissa moment som spar otrolig tid.

 

Andra godsaker:

En riktig goding för de som använder penna och skissar mycket. Man kan numera vrida hela "canvas" för att få en naturlig vinkel, precis som med ett papper. Man förändrar inte bilden något, utan det är bara själva arbetsytan som roterar. Kanon för de som vill skissa över en bild men får handen i obekväm vinkel.

 

Nästa goding är att du kan skapa panorama bilder på ett helt fantastiskt sätt. Om du t ex har tre personer på bilden men du vill göra bilden lite bredare kan du skydda dessa personer och bara bredda själva bakgrunden. PS gör en beräkning och lägger till pixlar där innehållet är ungefär lika. Som ett exempel från igår. Du har ett hav med ett antal surfare på. Skydda surfararna så de inte förvrängs, sen läggs pixlarna till i havet och på så sätt har du fått en panorama. Detta kan givetvis göras tvärtom också, man kan minska avståndet mellan personerna (ta bort pixlar). Allting sker givetvis automatiskt med ett knappklick.

 

För de som skissar 3D (inte jag tyvärr) kan man numera arbeta på ett rätt coolt sätt, där du kan "komma in" i den figur och t ex färglägga. De visade en bil igår, där de "skar" av taket, målade på sätet (spyende hund ;-) ), "lagade" taket och den gula färgen syntes oavsett vilken vinkel.

 

 

Annat:

Mer lätthanterlig och lättnavigerad arbetsyta, med flikar istället för massa fönster som man måste stänga ner och öppna.

Ännu bättre koppling mellan Bridge och PS.

Ny funktion med stöd för ljudfiler, vilket gör att du kan ha animeringar med ljud som du sedan exporterar till olika format om du vill visa kunden din tanke med ett jobb.

 

Oh, det var så mycket att man kommer knappt ihåg allt... ;-)

Just PS känns väldigt utvecklat sen CS3, de har verkligen lyssnat på användarna.

Kommer du ihåg fler kul finesser, Roger?

 

Dessutom har de i CS4 sett till att gränssnittet ser likadant ut oavsett vilket program du är inne i, vilket förenklar oerhört, du vet var du har alla verktyg osv.

 

Nåt annat som imponerade, var att använda Flash. Där har de verkligen lyft upp en bra bit. Där man kan skapa animeringar på ett otroligt enkelt sätt genom egentligen bara ett högerklick på musen. Då skapas automatiskt ett movieclip och tween, du bestämmer egentligen bara start och stop-position. Denna animering kan du sedan justera i en panel (som jag inte kommer ihåg namnet på) där du kan välja vad som ska hända med din symbol under animeringen. Fadningar, rotering, färgbyte osv osv. Massor med förinställda rörelser, som t ex studsande boll, svepningar mm.

 

Det var så mycket mer, det var fullspäckat program i 4 timmar. Tror man behöver ett par dagar för att verkligen kunna ta in allt.

 

/DiverGirl

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-30 12:21:17 av Diver Girl]

[inlägget ändrat 2008-10-30 12:22:28 av Diver Girl]

[inlägget ändrat 2008-10-30 12:26:38 av Diver Girl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har gjort en bra sammanfattning.

Ang ursprungsfrågan så skall man tydligen ha ett plugin som heter smartcss , när man sedan exporterar väljer man css lager det är där jag får problem då jag inte har den möjligheten i valmenyn. I extensionmanager står att pluginet är aktiverat men som sagt det fungerar inte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...