Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WD 160GB extern hårddisk problem


T.P

Rekommendera Poster

Hej!

jag köpte en Western Digital (WD) 160GB 2,5tums extern hårddisk för att smidigt kunna föra över ganska mycket data typ filmer från en dator till en annan. annars har jag fått bränna filmerna för att transportera dem.

 

Men iallafall, problemet jag har är att när jag har kopplat i hårddisken i en USB port så startas programmet där man kan föra över filer från datorn till hårddisken. när jag sedan försöker skriva eller läsa en fil från hårddisken så hörs ett klick från hårddisken (från själva hårddisken, inte från högtalarna) och programmet stängs ner,

för att sedan startas igen och stängas av några gånger för att sedan vara på tills man försöker skriva eller läsa en fil från hårddisken, varje gång hörs det där klicket. det är skitjobbigt för att man håller oftast på att läsa eller skriva en fil till eller från hårddisken när detta händer och det kommer upp skitmånga felmeddelanden och sånt.

 

såhär blir det på min ena dator som är Vista, medan hårddisken fungerar fint på min andra dator som är XP. jag vet inte om det kan ha någon ting att göra med vista, men jag tror inte att det är fel på hårddisken

 

jag vet inte vad jag ska göra så jag skulle vara tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte nämnt att den fungerar på ena dator så hade jag sagt:

Plocka ur den ur kabinettet, anslut internt i en dator och kör en fullständig felkoll av den.

 

ja, tror nog jag rekommenderar det vilket som. Klick ljudet, är det som att huvudet går och lägger sig? Kanske samma ljud kan höras när du kopplar bort den från datorn den fungerar i?

 

Eller är det mer ett hack-ljud som att huvudet gör något det inte borde?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller glapp i kablage som gör att den spinner ner och upp kanske....

 

Men eftersom den tycks funka felfritt under XP, kanske läge att kolla att USB-drivarna mår väl under Vista?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det kan vara något sånt.

 

men nu har jag letat efter usb drivers uppdateringar utan framgång.

sanningen är att jag inte har någon aning hur man kollar usb drivarna, eller hur man fixar dem.

kan någon hjälpa mig, hur man gör, eller nån adress eller nåt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar med dig disken till en vän med Vista på datorn, fungerar den då?

 

För det känns som om något är galet i din installation av Vista kanske. För kommunikationen med en USB-disk är inget konstigt alls.

 

Om du ansluter en kamera eller liknande enhet via samma kontakt i datorn? Vad händer då? Om du inaktiverar antivirusprogram och liknande?

 

Kanske ställer om hur Vista ska behandla enheten. Det går ex.v. att ställa in enhetens principer olika, för snabb borttagning eller optimerad prestanda.

 

Uppdaterade drivrutiner för ditt moderkort, kretsarna på det som då inkluderar USB?

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...