Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SQL Server felmeddelande


fschenatz

Rekommendera Poster

Hej

jag har ett litet problem med SQL Server användare, använder mig utav SQL Server 2005 samt Navision 5.0

 

När jag lägger upp en användare i SQL servern och tilldelar honom default databas master och sedan provar att öppna denna databas från navision och väljer databasinloggning så får jag följande fel.

 

4064 "4200" [Microsoft ODBC SQL Server Driver[ SQL Server ] Cannot open User default database. Login failed.

 

skulle vilja veta hur detta kommer sig och är tacksam för svar

 

 

/fschenatz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

"Cannot open User default database"

vad har användaren för default database? och rättigheter till den?

 

 

(standard installation av sql 2005 tillåter inte sql konton eller tcpip anslutningar. )

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan och tack för detta svar

användarna ligger uppe i SQL 2005 och default database är satt till master. deras rättigheter är Public MEN om jag ändrar om rättigheter till DB Owner så kommer jag in utan några större problem.

 

men det är fel ur flera aspekter.

 

hade en fundering på om jag var tvungen att sätta upp en ODBC koppling då felmeddelandet tyder på detta

 

finns det fler ideer???

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ändra default databsen för användaren till databasen den skall ansluta till...

 

kan du ansluta som dbowner borde det bara vara rättighetsproblem...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Dock har alla Logins rätt att ansluta mot Master. Det skulle fungera väldigt dåligt annars...

 

Däremot, ansluter verkligen du mot databasen med detta login från Navision? Är det inte Navision-specifikt login du ansluter mot, alternativt kan det vara så att din anslutning går mot Navisiondatabasen och inte Master... Ja, jag vet inte.

 

Däremot har du Profiler, du skulle kunna tracea servern när du ansluter för att verkligen se vad som görs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...