Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket grafokkort? 4850 eller 3870


adam611

Rekommendera Poster

Hej jag vet inte vilket Grafikkort jag ska välja!

jag har funderat över 3870, men sen kom min kompis och sa att han skulle skaffa 4850!, så nu är jag helt förvirrad!

 

här kommer lite fakta om grafikkortem

 

4580

 

memoryclock: 1986 MHz

Coreclock: 625 MHz

Streamprocessors: 800

memory bandwith: 64GB/sec

 

GDDR3

256-bit interface

 

 

3870

 

memoryclock: 2250 MHz

coreclock: 777 MHz

Streamprocessors: 320

memory bandwith: (fakta saknas)

 

GDDR4

256-bit interface

 

 

vilken ska jag välja!? om jag ska köpa 3850 måste jag köpa nytt moderkort också.

 

tack!

 

hoppas att ni kan hjälpa mig

 

MVH adam1611

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3870 - nytt moderkort? Borde då gälla även om du köper 4850. Båda är PCI-express-kort.

 

Vad har du idag vad gäller processor, moderkort och nätagg? Budget? Önskemål?

 

http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-charts-q3-2008/compare,735.html?prod[2121]=on∏[2116]=on

klickbar URL till samma plats:

http://www.tinyurl.se/zs1tts

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-10-19 20:30:34 av Monshi]

[inlägget ändrat 2008-10-19 20:46:39 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej jag behöver inte köpa nytt moderkort om jag ska köpa 4850...

jag har ett moderkort som stöder pci-express x16

 

3870 behöver pci-express 2.0 x 16

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PCI Express 2.0 kräver säkerligen även 4850 och det är nog vad du har.

Det är bara olika sätt att skriva det. Så något nytt moderkort behöver du inte oavsett val.

 

men - jag skulle nog säga som så att 4850 är ett bra kort, leta reda på ett med en bra kylare och slå till. Bör inte kosta mycket mer än 1500 kr och klarar din budget det så.

men notera de krav på kraft, de krav de har på nätagget. Till 4850 rekommenderar ett nätagg på minst 450 W. 3870 säkerligen likvärt. Ett bra 400 W agg med tillräckligt med kräm på 12 V kanske kan räcka men jag skulle icke chansa.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har detta moderkort

MSI K9VGM-V

 

jag har ett 400W agg

 

men, vilket är bäst?

 

3870 har ju GDDR4 och allt annat högre förutom streamprocessors.

 

vilket har bäst benchmarks i t.ex. cod4 och crysis?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se länken ovan. Där finns tester så det räcker.

400 W är troligen för lite för 4850. Men aldrig är man säker.

 

Bäst? 4850 skulle jag tro men någon med mer kött på benen får gärna komplettera.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag klämde in mitt 3870 i ett väldigt lite chassi, kortet ligger mot minnena och fläkten är ca 1 mm från näst kort:P

allt handlar om precision...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad kräver 3870 av nätagget?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite intressant att 4850 (och 4830) kräver (?) 450+W (4850 ivartfall) men är specificerade att dra max 110 W över PCI-E.

 

Ok, sedan drar moderkortet kanske 100-150 W. Men tillsamman blir det max 260 W. Ok rundar upp till 300 W. Fast det gäller ju iofs att ha lite extra att ta av och rätt resurser på rätt plats, rätt lina/spänning.

 

Resten?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det konstiga är, tycker jag, att grafikkortstillverkaren inte bara hänvisar till vad kortet kräver i sig självt - vilket de kan ta ansvar för - och sedan låter det vara upp till köparen att ansvara för att det ska funka. Hur datorn ser ut hos kunden och att summera vad för krav den som helhet har på effekt etc kan ju grafikkortstillverkaren rimligen varken veta eller ta ansvar för.

 

Så min slutsats är att kraven på nätaggregatet är tilltagna i överkant för att den "okunnige" köparen ska ha en tumregel att gå efter, och marginalen är stor för att supporten ska slippa klagomål på att det inte funkar. Den "kunnige" datorbyggaren vet det här och kan själv räkna ut kraven mer exakt.

 

Tror jag.

 

De borde vara tydligare och tala om vilken typ av standarddator de har i åtanke när de beräknar kraven.

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...