Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivar problem


lilldetta

Rekommendera Poster

Jag har i mina ögon sett (är inte teknisk) ett stort problem. Jag har en Brother MFC 440CN skrivare som jag inte får att fungera till min nya dator. På min gamla dator var det Windows XP och nu har jag Vista.

 

Enl. vad jag förstår så ska datorn "känna" av när den nya skrivaren har en USB kabel. Det gör inte min.

 

Har provat att installera nya drivrutiner men jag får ändå inte till det. Vad gör jag för fel när jag inte får det att fungera? Av vad jag har förstått så ska man kunna använda denna skrivare även fast man har Vista. Kan någon här hjälpa mig?

/lilldetta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ansluter den via USB. Datorn ska tydligen själv känna av skrivaren när man ansluter via USB men det gör den inte.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
lilldetta skrev:

Jag ansluter den via USB. Datorn ska tydligen själv känna av skrivaren när man ansluter via USB men det gör den inte.

 

I vilken ordning har du installerat drivrutinerna?

 

Det ska vara drivrutinerna först och sedan ansluter du skrivaren är min erfarenhet. Kontrollera också att kabeln mellan datorn och skrivaren är hel.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska vara drivrutinerna först och sedan ansluter du skrivaren är min erfarenhet.

Min erfarenhet också, har tagit för vana att alltid lägga in drivrutinerna först innan enheten installeras, oavsett USB eller inte, brukar alltid bli lättare att installera enheten.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev nog drivrutiner först medans jag hade skrivaren i kopplad :(

 

Vad gör jag för att få till det då? Har ju förstått att det blev fel ordning

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid försöka göra om det hela, avinstallera drivrutinerna, dra ur USB-kabeln, och starta om datorn, därefter installera drivrutinen, och stoppa in kabeln igen och installera, och se om det fungerar bättre från det hållet.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i Lägg till och ta bort program i kontrollpanelen, letar upp din skrivare, och avinstallera drivrutinerna för denna.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars får du testa med att stoppa i cd-skivan för din skrivare och se om det finns ett val att avinstallera drivrutinerna därifrån, och sedan starta om datorn, och installera drivrutinerna igen och sist installera skrivaren.

 

 

 

//gästen

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-21 16:40:15 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, har du försökt kontakta supporten för Brother i Sverige?

 

http://www.brother.se/g3.cms/s_page/64720

 

Dom kan säkert tala om mera om just din skrivare fungerar med Vista, och hur du ska förfara med drivrutiner för Vista, jag kommer inte på mer just nu hur du kan göra, eftersom du tydligen inte kan få bort dina drivrutiner och tydligen inte heller installera för Vista.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag inte gjort men jag får nog göra det. Du vet hur det är .... man vill ju kunna få till saker själv eller med viss hjälp av andra duktiga.

 

Tack för att du har försökt :thumbsup::thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår dig, man gör vad man kan här, men ibland kommer problem som är lite svårare att lösa, i ditt fall nu, så kan det mycket väl vara något med Vista som inte jag känner till som är orsaken till ditt problem, har inte Vista själv nämligen, så då blir det svårare.

 

Hoppas det löser sig för dig :thumbsup:

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det kan vara USB kabeln som ej har kapacitet för USB-2 överföring.

 

Jag fick själv problem för ett par år sedan. Det var omöjligt att få min nya Canon skrivare att hittas och fungera ihop med min laptop.Båda USB2

(gamla datorn med USB1.1 fungerade med nya skrivaren,Laptopen fungerade med gamla skrivaren som hade USB1.1 !)

 

Efter någon dag så testade jag en ny certifierad USB2kabel och allt fungerade direkt.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2008-10-23 18:09:05 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppar du in din enhet till ett USB1.1 uttag så säger WinXP "Denna enhet kan fungera snabbare om du använder en snabbare överföringsport".

 

Det går att kolla i enhetshanteraren/usb-styrenheter, där ska det finnas USB 2.0 Root hub eller liknande.

 

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det i enhetshanteraren

 

Först står det USB-styrenheter och under det kommer

 

Allmänt USB-nav(hub)

Standard Enhanced PCI to USB Host Controller

Standard Open HCD USB Host Controller

USB-masslagringsenhet

USB-rotnav(hub)

USB-rotnav(hub)

 

Detta säger mig ingenting men kanske dig?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enhanced betyder att det är version 2.

Men eftersom det finns två Host Controller men det bara står Enhanced på en av dem så kanske det bara är vissa USB-anslutningar som är version 2, t ex antingen baktill eller framtill på datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...