Gornic Posted October 13, 2008 Share Posted October 13, 2008 windows är sparat på (F:) och det står att jag har ont om diskutrymme. Men på (C:) har jag mycket utrymme. Hur kan jag göra så att datorn inte bryr sig om (F:)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 13, 2008 Share Posted October 13, 2008 Du kan flytta dina egna filer i Mina dokument etc från F: till C: och du kan avinstallera program och sedan installera dem på C: i stället så att utrymme frigörs på F:. En diskrensning på F: brukar också kunna frigöra utrymme, nås genom att högerklicka på F: och välja Egenskaper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Staffan i Uppsala Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Du kan också flytta växlingsfilen, normalt ligger den på samma partition som windows, dvs F: i ditt fall. Ofta är den i storleksordningen en till två gigabyte. Högerklicka på "Den här datorn", välj fliken "Avancerat", tryck på "Inställningar" vid "Prestanda", klicka på "Ändra" vid "Virtuellt minne". Skapa en växlingsfil på C: (lika stor som den som finns på F:), och ta sedan bort den på F:. Starta om, och vips har du frigjort en rejäl mängd diskutrymme på C: Lycka till! /Staffan PS. Tacka vet jag linux installerat på LVM, då är det bara att förstora partitionen när det blir trångt, utan omstart... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.