Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nikon D40 eller Sony A200


drisse

Rekommendera Poster

Jag ska till att införskaffa mig en digital systemkamera men har lite problem med att bestämma mig. Jag söker därför någon eller några som kan hjälpa mig.

 

Min budget ligger på 3500 - 4000 kr, kameran ska användas till hobby fotografering (djur, natur, familjen och dylikt.) Kameran ska också ha bra egenskaper för att kunna skriva ut större fotografier (A4, A3).

 

Jag har kollat på Nikon D40 och Sony A200 men vet inte riktigt vilken som är bäst.

 

Behöver alltså lite plus och minus och jämföra med, kanske någon till och med någon har en annan kamera att rekommendera i den prisklassen?

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-13 18:25:58 av Clazon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en D40 eller D40x du tänker på? För är det D40 och du vill kunna skriva ut A3 så är nog Sonyn bättre mest pga den högre upplösningen. Megapixlar i sig betyder förstås inte bättre bild men sensorn och optiken på en DSLR klarar ju lätt av 10 mpixlar och uppåt så det är ingen nackdel heller i det här fallet. I övrigt är de ganska lika, bra och enkla kameror för familjefoto och liknande.

 

För bara en tusenlapp till får du en D60 som får bra betyg i de tester jag läst, bättre egenskaper när det gäller brus på höga ISO t ex jämfört med de andra två. En nackdel med Nikons billiga kameror är att autofokus bara fungerar med objektiv som har inbyggd motor. Nikon säljer förstås en hel del sådana men det är fortfarande lite sämre utbud bland tredjepartstillverkarna, det är nästan bara Sigma som gör objektiv som passar. Å andra sidan gör Sigma också väldigt bra och billiga objektiv så det är väl egentligen ingen större nackdel =)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar så mycket för ditt svar, jag har funderat över Nikon D60, kanske tål att spara ett litet tag till för att få den :).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nackdel med Nikons billiga kameror är att autofokus bara fungerar med objektiv som har inbyggd motor.

 

Det gäller D40/D40x och D60.

 

Ett litet förtydligande: Anledningen att det kan vara en nackdel är att Nikons kamerahus vanligtvis kan använda objektiv utan egen motor. Ser man till andra märken är det tvärtom så att ibjektiven alltid måste ha egen motor. Det är alltså inget "fel" på de billiga Nikonmodellerna.

 

Bortsett från Nikon så tillverkar i alla fall Sigma, Tamron och Tokina objektiv med inbyggda motorer (inte alla objektiv dock). Vill man ha snabb fokusering på de billigare modellerna vill man ändå ha motor i objektiven så det spelar inte så stor roll så länge man inte redan äger äldre objektiv man vill använda.

 

Å andra sidan gör Sigma också väldigt bra och billiga objektiv så det är väl egentligen ingen större nackdel =)

 

Helt sant! Jag tycker dessutom om Tamron. Ser nu att de uppdaterat min favorit (90mm Macro) med just en intern motor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att du köper en begagnad D80 eller D70.

Det kan du hitta inom din budget. Då får du en fin kamera till en billig peng.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, min poäng var nog mest att utbudet av objektiv blir mindre om man köper en Nikon utan inbyggd motor. Många av Nikons egna objektiv saknar motor, omkring 30 av 50 objektiv passar till en D60. Tamron och Tokina har väldigt få objektiv med motor, men de håller ju på att ändra på den saken. Men det var inte meningen att någon skulle hänga upp sig på det som om det vore en stor nackdel, inbyggd motor är ju hur som helst att föredra, snabbare fokusering och framförallt tystare mm.

 

Begagnat är ett bra tips, det har släppts en mängd nya kameror nyligen så det lär finnas gott om fina kameror att köpa billigt nu när folk vill byta upp sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med fullständigt. Tyst, intern fokusmotor är alltid att föredra. Ska de utan fokusmotor fokusera snabbt krävs det betydligt dyrare kamerahus.

 

Vad gäller begagnat så håller jag också med, i synnerhet om man är intresserad av de mer avancerade husen. T o m gamla D70 är mer "proffslik" än de billigare husen i dag (jämför med D40 och D50).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...