Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Teleguide


bergkamp

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Jag söker en person som äger en Teleguide. Skulle jättegärna vilja ställa några frågor till en tidningsartikel som jag håller på med.

 

Skriv en rad här, så tar jag kontakt med dig.

 

Tack på förhand.

 

Hälsningar

Joakim

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivlar på att det finns någon som har en sådan kvar, var väl i slutet på 80 -talet som dom fanns några år, om jag inte minns fel, fanns inte att köpa, utan man hyrde dom bara av f.d televerket, när man sedan inte ville ha, eller behövde den längre så var man tvungen att skicka tillbaka den igen.

 

Hade en själv, stor, klumpig och tung tyckte man den var också, fanns bara i vit har jag för mig.

Egentligen var det väl bara en slags ihopbakad telefon och en monitor, med en liten dator i, tanken var att man skulle kunna använda den till olika slags köp, kolla efter telefonnummer, och lite annat, en tidig variant av en slags online-dator kan man säga, men allt var textbaserat, fanns inga grafiska bilder vad jag kommer ihåg.

Men det blev en flopp, även om idéerna fanns.

Jag hade den ungefär ett år, sedan ville jag annullera abonnemanget eftersom ingen utveckling skedde, och då var jag tvungen att återsända den.

Det enda jag gjorde med den, var att ringa med den, och kollade efter telefonnummer, ungefär som man använder Eniro idag.

 

Edit: Om trådskaparen har den kvar, så kan du alltid kontakta honom

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=843185

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-05-19 04:49:56 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Hade en också, jag hade stora förhoppningar när systemet var nytt. Men jag blev snabbt besviken.

 

Teleguide hade ju sin förebild från Frankrike, där det var mycket populärt och gjorde att Internet blev försenat i detta land. För det behövdes inte riktigt.

 

Det stora felet med Teleguide var att man ville ha in så mycket pengar. Uppkopplingsavgiften var 1:50. Tänk dig att du försöker formulera ett brev och du betalar så mycket för tiden du redigerar texten! Brevportot var väl typ 3:50 då, så ett mail skulle bli bra mycket billigare. Och mottagaren skulle betala 1:50 per minut för att läsa dina tankar ... formulerade under stress ...

 

De flesta tjänsterna hade denna minutavgift i grunden. Att t.ex skicka blommor för en hundring, då kan man lägga några kronor på uppkopplingen kanske. Men mjukvaran var före Google om man säger så. Inte jätteenkelt att mata in en mottagaraddress.

 

Jag fick behålla min terminal gratis och hade den som högtalande telefon en del år. Med telefonnummer till bekanta inknappat, inte så dumt. Men den gick sönder så då åkte den ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...