Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

mergefield -koppla worddokument till Excel


Esterr

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska skapa ett par hundra dokument som ska hämta information från ett Excelark, och detta gör jag smidigt med "koppla dokument" i Word. Dock är jag ingen Excel-hacker och ett irriterande problem har uppstått! De data som förs över till word har hela 15 decimaler, trots att det bara finns 3-4 decimaler i databasen. Efter en hel del huvudbry lärde jag mig att begränsa antalet decimaler genom att lägga till # i fältkoden i word:

 

{MERGEFIELD \#### "variable_name"}

 

Detta funkar utmärkt. MEN, ibland har jag varit så fiffig att jag i cellerna i Excel skrivit ihop hela textstycken som i sin tur hämtar data från arket. En cell kan se ut så här:

 

="Text text text " & K4 & " text text. "

 

När denna cell förs över till word hänger det fortfarande med massor decimaler. Och om jag nu använder brädgård-tricket försvinner texten och bara ett decimalfritt tal finns kvar.. Är det någon som har förslag på hur jag kan lösa detta problem??

 

/Ester

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag letat upp en användbar metod som löser mitt problem.

 

Att i Excel skriva

 

="Text text "& TEXT(Q6;"0") &" text."

 

Då antar jag att Excel tolkar innehållet i cell Q6 som text och alltså inte 'lägger till' en massa decimaler som inte ser ut att finnas där. Inte så svårt som jag föreställde mig alltså.. Man måste bara få reda på det på nåt sätt.. ;)

 

häpp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan även göra formateringen i Word.

 

Klicka på fältet du vill ändra, tryck Alt-F9. Nu ser det ut ungefär så här:

 

{ MERGEFIELD "tal" }

 

Om du vill ta bort decimaler från talet, skriver du :

 

{ MERGEFIELD "tal" \# # }

 

Tryck Alt-F9 igen.

 

Det kan vara lättare att göra formateringen i Word så du slipper "förstöra" dina Excel-filer.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finemang! :)

 

Red.

Nja, nu testade jag, och det fungerade inte att göra så då jag i en del celler blandat tal och text. När fyrkanterna läggs till följer inte texten med, bara talen. Så då kanske jag ändå måste 'förstöra' Excelfilen, vilket ju vore önskvärt att slippa..

 

[inlägget ändrat 2008-10-12 21:13:19 av Esterr]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...