Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Webbläsarna fungerar inte längre


ehtela

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag kör både IE 7 och Mozilla Firefox.

 

Det började med att Firefox slutade fungera. När jag öppnar webbläsaren kommer det upp:

 

"Anslutningen avbröts. Anslutningen till servern återställdes under hämtningen av sidan. Nätverkslänken avbröts under anslutningsförsöket. Försök igen."

 

Nu har även IE slutat fungera. Följande meddelande kommer upp

 

"Webbsidan kan inte visas. Mest sannolika orsaker - Du är inte ansluten till Internet. - Fel har uppstått i webbplatsen. - Du kan ha skrivit fel när du angav adressen." När jag diagnostiserar anslutningsproblem får jag upp "Inget fel med datorns nätverksanslutning hittades. Vill du rapportera problemet till Microsoft? Ytterligare information om vad som orsakade problemet kan göra det enklare att skapa en lösning. Rapporten skickas nästa gång du ansluter till Internet".

 

Jag är alltså ansluten till Internet och andra program (t.ex. MSN) fungerar utmärkt.

 

Jag har gmail som min e-postklient och använder även Google Talk. I Google Talk ser jag när jag får mail, och jag upptäckte nyss att om jag klickar på mailikonen så kommer jag till min mail - och den öppnas i IE. Om jag däremot försöker gå in på min mail manuellt (skriva in adressen i IE) kommer ovanstående meddelande upp. :S

 

Vad kan det vara för fel?!

 

Använder just nu avast! antivirus, och har scannat hela datorn 2 gånger - inga virus hittade.

 

Kan även tillägga att jag har provat att installera om Firefox, men det hjälpte inte.

 

Tack på förhand!

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-11 10:38:52 av ehtela]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter du vid en dator som använder samma internetanslutning nu?

 

Kan kanske vara ett DNS-problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I båda datorerna ta fram Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) och skriv:

ipconfig /all

Jämför resultatet mellan de två datorerna och skriv vad som skiljer sig åt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej!

 

Ursäkta att jag lägger mig i men jag har exakt samma problem. Jag har avinstallerat mozilla och återinstallerat men samma problem kvarstår, samt att jag nu knappt kan använda IE heller. Ibland kommer sidorna upp jättefort, och ibland låser det sig bara och "Anslutningen avbröts" kommer upp.

 

Jag gjorde ipconfig på datorn och på min bärbara som jag sitter vid nu som använder samma anslutning. Den enda skillnaden som jag kunde se var ip-adressen och fysisk adress. Nu börjar även den bärbara krångla och "anslutningen avbröts" kommer upp men inte lika ofta.

 

Har scannat båda datorernamed AVG men inget virus hittats. Enl. bredbandsbolaget kunde de inte hitta några konstigheter med anslutningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Tack för ditt svar. Ip-adresserna sklillde sig åt i de två sista siffergrupperna.

 

Jag har följt råden i din länk och nu fungerar det mycket bättre. Det verkar som om något spyware låg och blockerade en del av bandbredden eller nåt. En kort fråga om No-script: Hur säkert är det att tillåta skript på "alla" sidor man brukar hålla till på, typ Facebook, forum och annat? Den No script reagerar ju hela tiden, även på denna sida.

 

Tack för din hjälp!

 

/E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kort fråga om No-script: Hur säkert är det att tillåta skript på "alla" sidor man brukar hålla till på, typ Facebook, forum och annat? Den No script reagerar ju hela tiden, även på denna sida.
Det är alltid en avvägning mellan säkerhet och bekvämlighet. Jag har vitlistad t ex idg eftersom jag är här mycket och jag skulle inte stå ut med att hela tiden säga att idg skulle bli tillåten temporärt, men visst sänker det säkerheten något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...