Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

F-Secure blockerar CS/steam att ansluta till internet


ake071

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har lite problem nu igen, men nu är det inget med virus :P. Jag har för ett tag sedan bytt dator och på den dator var det F-Secure (telia säkert surf) installerat. När jag startar counter-strike och ska söka efter servrar så hittar den inga och efter ett tag så kommer det upp "could not contact master game server to retrieve server list." Men det funkar på dom andra datorerna som jag har McAfee ochAvast på, så det är inget fel på routern som det var förut. Jag har kollat så att inte HL (half lift launcher) eller steam är blockerat. Vad är det för fel och vad ska jag göra för att fixa det ? Jag gick också in på F-Secures support sida men där stog det inget om det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Jag har för mig att F-Secures brandvägg fungerar på två plan, dels en traditionell portblockerare och dels en kontroll av vilka processer som får accessa externa datorer. Du måste se till att både öppna relevanta portar för utgående och inkommande trafik, och tillåta CS som process att accessa internet.

 

Tyvärr kan jag inte berätta i detalj hur du gör, eftersom jag till vardags sitter på linux, men jag hoppas att ovan sagda ändå kan vara till viss hjälp. :)

 

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan kolla på sonens dator i eftermiddag, har har f-secure och han spelar via steam så det ryker om det :) Om jag minns rätt får du gå in i f-secure och öppna för steam i brandväggen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna F-Sec så finns det ett val som heter Internetsköld (om jag minns rätt). Under det går det att lägga till program som ska tillåtas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvär har jag inte kunnar kolla upp det innan nu... Men hl (half-life launcher) det som startar cs är godkänt, och steam är det också men själva cs går inte att godkänna som jag ser i alla fall ... Kan man göra något annat ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...