Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Modifiera comhem-box


Älgen06

Rekommendera Poster

Jag ska skaffa digital-tv hos comhem och tänkte köpa deras inspelningsbara box med inbyggd hårddisk. Jag har hört att denna box i ursprungsläget har en port med stöd för överföring av data mellan boxen och datorn, men att denna möjlighet tagits bort p g a juridiska hinder i Sverige. Går det att på egen hand modifiera boxen så man återfår möjligheten att flytta data mellan dator och digitalbox?

 

[inlägget ändrat 2008-10-07 03:00:00 av Älgen06]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betvivlar det.

 

Okej, det kanske går men då krävs en hel del kunskaper och utrustning skulle jag tro. Typ öppna upp den, ansluta sig internt till dess BIOS, läsa av det, finna koden som begränsar boxen och ändra den till...

då givet att denna del av boxen inte är skyddad via kryptering eller liknande..

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har köpt boxen nu. Det finns en usb-port på den, men det går bara att föra över data från en extern usb-disk till boxens disk, inte tvärtom. Det verkar tekniskt komplicerat att lösa det där på egen hand. Men OM det går borde man väl kunna hitta någon tekniker i Sthlm som kan hjälpa till?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tekniker? Nej

 

Mjukvaruhackare? Ja

 

Kostnad? Mer än du tror (säg att det tar en dag att knäcka den, 400 kr/timme, 3 200 kr, men troligen tar det längre tid)

 

Effekt? Förlorad garanti

 

 

för ja, det handlar om att knäcka koden i boxen. Dvs extrahera den, köra den, hitta svag punkt. Hitta var detta styrs. Skriva ny kod som aktiverar/gör tillgängligt. Fixa så att boxen inte märker av denna nya kod, att den fortfarande överhuvudtaget fungerar, att ComHem inte ser att det är fel firmware i boxen och uppdaterar/återställer denna....

 

var det ett tillräckligt tydligt NEJ för att du ska överge denna idé?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

flytta disken till en dator/ett externt kabinett?

 

alternativt bara en IDE-kabel mellan, om det nu är ett sådant gränssnitt..

[inlägget ändrat 2008-10-21 22:42:34 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comhems telefonsupport: "Det är p g a svensk lagstiftning det inte går, men i ursprungläget går det. Så det finns stöd för det. Det är ganska enkelt att fixa, känner ett flertal som gjort det. Jag kan ju tyvärr inte ge dig support på det. Men det går att lösa."

 

[inlägget ändrat 2008-10-22 02:34:11 av Älgen06]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om lagen säger att det är förbjudet, vilket jag inte tror att den gör

De som sitter i first-line hos comhem är inte alltid de mest pålästa när det gäller bakgrundsinformation.

Det är förmodligen inte olagligt i sig men det är högst sannolikt att de av helt normala avtalsrättsliga orsaker valt att spärra bort den. Alternativet skulle mycket väl kunna vara att någon av de stora mediaföretagen valde att inte låta comhem distribuera deras material och det skulle vara en katastrof för dem.

Avtalsbrott är att betrakta som olagligt men det är ju bara en gissning, det kan ju lika gärna handla om preventiv rädsla från comhems håll.

 

Om jag var väldigt beroende av att komma åt innehållet skulle jag ha plockat ur disken och monterat den i en annan dator, chansen är rätt stor att filsystemet är fat32 eller ext2/ext3 och att innehållet är okodat. Man skriver i normalfallet inte egna filsystem och krypton för en sådan där burk.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...