Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows kan inte starta


adamos

Rekommendera Poster

Får felmeddelande att en viss fil saknas. Detta borde kunna åtgärdas om man stoppar i Windowsskivan och väljer att reparera och där skriver in vilken fil som ska kopieras över. Men nu är jag så dålig på dessa "doskommandon" så jag vet inte vad jag ska skriva. Så nu undrar jag om det finns någon vänlig själ som vet och har lust att skriva hur jag ska göra. Tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller min grannes dator så jag kommer inte ihåg vilken fil det var men felmeddelandet är det enda som kommer upp när man försäker starta datorn. Det står att Windows inte kan startas p.g.a. att följande fil .... saknas eller är skadad. Har för ett antal veckor sedan varit och hjälpt grannen med samma dator och då var det också en fil som saknades och det gick inte att starta Windows, då visade det sig att h-disken var skadad så jag bytte ut disken mot en begagnad och installerade om Windows och allt fungerade som det ska. Nu har datorn inte använts på ett tag för de har bytt bredbandsleverantör och nu när de börjat använda den igen så händer detta och då tänkte jag att det kanske gick att reparera så att jag skulle slippa installera om allt igen. jag kan kolla vilken fil det gäller och återkomma i kväll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del filer går att kopiera in men inte alla. Ett vanligt felmeddelande kan du se i tråden //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1072882 och då ska man lösa det på det sätt som framgår av sidan jag länkar till i svaret.

 

Tråden //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1037506 handlar om saknad ntoskrnl.exe.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ntoskrnl.exe som är skadad så jag provade att göra som det stod i länken du skickade men när jag kör installationsskivan så hittas inget tidigare Windows utan det står att partitionen är skadad eller är av ett annat format. Så det verkar som om disken i värsta fall är felande, får prova och se om det går att göra en ny installation igen. Stort tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...