Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Så tycker ni om Eforum


Pontus Jeppsson

Rekommendera Poster

Pontus Jeppsson

Som de flesta av er säkert har sett har vi haft uppe en enkätundersökning om Eforum i någon vecka. Syftet med undersökningen var att ta reda på vad besökarna tycker om sajten i olika avseenden, samt få en bättre bild av vilka som besöker oss. Vi fick in runt 1000 svar, och jag har gått igenom allting nu.

 

Jag blev jätteglad när jag såg hur bra betyg ni satte på sajten!

 

Användarvänlighet

Mycket bra: 21 %

Bra: 46 %

Godkänt: 28 %

Dåligt: 4 %

Mycket dåligt: 1 %

 

Innehåll

Mycket bra: 29 %

Bra: 45 %

Godkänt: 23 %

Dåligt: 1 %

Mycket dåligt: 2 %

 

Utseende

Mycket bra: 13 %

Bra: 38 %

Godkänt: 37 %

Dåligt: 7 %

Mycket dåligt: 4 %

 

Sajten som helhet

Mycket bra: 21 %

Bra: 45 %

Godkänt: 30 %

Dåligt: 2 %

Mycket dåligt: 2 %

 

I de fria textfälten har det kommit in över 300 kommentarer. Det de flesta anmärker på som negativt är att sajten ser ful och tråkig ut, att sökfunktionen är dålig och att det är svårt att få överblick över innehållet. Det här kommer vi givetvis jobba med framöver.

 

En annan intressant fråga är varför man besöker Eforum.

Vill få hjälp med ett it-relaterat problem: 88 %

Vill hjälpa andra med it-relaterade problem: 22 %

Vill få hjälp inför ett inköp: 21 %

Vill hjälpa andra inför ett inköp: 8 %

(Det gick att välja mer än ett alternativ.)

 

Även här fanns ett fritextfält och de flesta som skrev där angav att de var inne på sajten av nyfikenhet, eller för att öka sin kunskap i största allmänhet.

 

Stort tack till alla som deltog i undersökningen! Svaren hjälper oss att prioritera vad vi ska fokusera på framöver!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som de flesta av er säkert har sett har vi haft uppe en enkätundersökning om Eforum i någon vecka.

 

Hmm, var har man kunnat hitta den? Jag har inte sett något om en enkät?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Den dök upp "mitt i nyllet" ovanför allt annat innehåll på sajten, men inte för alla samtidigt.

 

Det funkar så att den slumpas fram så att ett visst antal personer ser enkäten varje dag, och varje person (eller rättare sagt varje webbläsare) får enkäten max en gång. Men vissa annonsblockerare kan göra att enkäten inte visas alls.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tydligen också missat denna undersökning?

Kan det bero på att jag kör med FF och har NoScript aktvierat, så att detta inte har visat sig, för jag har inte sett något?

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då missade du mitt inlägg här för en tid sedan:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1083409#1083472

 

okej, inte så tydligt...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade nog inte ditt inlägg, men normalt är jag inte mycket för undersökningar och sådant, brukar hoppa över när jag ser det, oavsett sajt, så det blev nog en sådan tanke då med.

Kanske dags att tillåta allt på Eforum för att inte missa något...

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Nästa gång vi kör en enkätundersökning kan jag meddela i en tråd också, så ni som kör noscript och liknande också kan delta!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra idé Pontus, även om man har valt att spärra vissa saker på sidan, så kan ibland vissa saker vara av intresse ändå.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på vilket syfte ni har med undersökningen om det är en bra ide eller inte.

 

Gör ni det som en "webpoll" på det sätt du beskriver tappar ni helt referensen till "populationen", d v s ni kan inte veta vad det innebär att t ex 80% säger sig vara nöjda. 80% av vad? Kanske det mestadels är nöjda personer som svarar, kanske det mestadels är missnöjda personer som svarar?

 

Vill ni bara ha in en massa åsikter spelar det förstås ingen roll men då kan ni inte uttala er om huruvida "medlemmarna" tycker si eller så.

[inlägget ändrat 2008-10-01 11:12:07 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...