Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sur på Media Market! Ingen CD till Vista Home Basic!


Krycke11

Rekommendera Poster

Köpte bärbar dator, Fulitsu Siemens, Notebook, som bara kostar 2995 kroner!

Finns här

http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=wqpswp#/page16/

 

Jag ställde en massa frågor. Jag tänkte att jag köper den, innars jag öppnar den så kollar vad som din innehåller och om den är bra köper jag den och annars lämnar jag tillbaka den. Sökte överallt, men hittade inte den!

 

Allt jag hittade hade bl a bättre processer.

 

Hittade heller något på deras hemsida.

 

Åkte ner till Media Market och frågade hur det kan vara på detta sättet. Dom sa "Det kan inte vi veta. Ring istället till Fulitsu Siemens.

 

Ringde och fick kod jag skulle använda. Var inne och kollade på information om min laptop. Jag bestämde,"Jag öppnade den". Det som injäk är datorn, batteri 2 sladdar, inget mer. Inga CD! Vista Home Basic ligger bara i hårddisken!

Dom har reklam om att Vista Home Basic ingår, men det kan man väl inte skriva om man inte får en cd med Vista Home Basic, eller? Kontakta dom? Vad säga? Fick ju ingen info.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt normalt att man inte får med någon DVD med Vista när det gäller datorer som säljs till hemmamarknaden. Det är likadant med min Packard Bell. Däremot så följde det med ett program som gör att man kan bränna ut Vista på två DVD-skivor själv. Förutom att det finns en återställningspartition på hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt ja inte hört av mig. Fick lite ep-strul (inte grand mal).

 

Aha! Man kan bränna ut Vista på två DVD-skivor själv! Man kan alltså göra det när Vista är installerat! Är det tillåtet?

 

Jag vet många som fått med orginal Vista fastän datorn är billig.

 

Som jag skrev ingår inga CD! Det finns i beskrivning av saker som fölser med, men det finns en massa som är kryssade vilket betyder att dom inte följer med. Är lite andra sladdar. Är det för att det är en billigetsversion?

 

Tack för all hjälp!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag är just tillbaka. Ja, det är i överensstämmelse med licensavtalet att göra en sådan installationsskiva, man kan bara göra det en gång, och den blir precis som en sådan skiva som skulle ha kommit med, dvs anpassad för just den datormodellen. Med billiga datorer så håller de förstås nere kostnaderna så mycket som möjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E redan tillbaka för la e lite kass...

 

Det är så det fungerar!

 

Det blir alltså så att det Vista bara kan köra på min dator, ingen annan? Om min dator havererar så är alltså det Vista helt meningslöst att ha?

 

Jag hade planer på att köpa en bärbar dator och råkade hitta den datorn jag skrivit om, AMILO Li 2727. Detta finns i den:

DISPLAY: 15.4" WXGA BrilliantView (128x800)

PROCESSER: ProIntel Celeron M540 (1.86GHz)

MEMORY: 1X 1 GB DDR2/667

HARD DISK: 1X 160GB SATA/5400rpm

ODD: SuperMulti-format DVD burner DL

WLAN: 802.11b/g

GRAPHICS: Intel Graphics Media Accelerator X3100 shared memory depending on RAM

Comm: LAN 10/100

INTERFACES: 1xVGA 4xUSB 2.0

INTERFACES: S-Video out

INTERFACES: Mic/Line in, Headphoner/Line out

AUDIO: 2 speakers

 

OPERATING SYSTEM: Windows Vista Home Basic

Add SW Norman Virus Control 3 Years

Add SW up to 12GB for system recovery

 

Vad säger du om detta? Skall mest surfa, skriva, lite grafik, inget spel. Spelar ingen roll, bara nyfiken. Kass grafik va?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir alltså så att det Vista bara kan köra på min dator, ingen annan? Om min dator havererar så är alltså det Vista helt meningslöst att ha?
Ja och ja, det är det man får stå ut med för att få Vista billigt.

 

Grafiken är ju inte mycket att hurra för, men det räcker för att surfa och ordbehandla. Jag vet inte vad du menar med "lite grafik".

 

Add SW up to 12GB for system recovery
Det här förstår jag inte heller.

 

http://www.fujitsu-siemens.com/home/products/notebooks/amilo_li_27xx.html

 

3000 kronor var ett bra pris, för Prisjakt anger från 4695.

http://www.prisjakt.nu/search.php?s=Amilo%20Li%202727

Fast du har nog en äldre variant eftersom din bara har 1 GB RAM-minne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara strul! När man startat datorn så kommer detta meddelande:

---------------------

Fujitsu Siemens Computers Recovery Information

 

Bästa kund,

med din dator kqn du utföra en hårddiskbaserad systemåterställning och vid ett tillfälle skapa egna recovery-medier. Efter att dessa medier skapats visas detta meddelande inte mer.

Tryck F8 under bootningsprocessen. I menyn 'Avancerade startalternativ' ('Advanced Boot Options') visas funktionan 'Reparera datorn' ('Repair your Computer'). Detaljerad information om Fujitsu Siemens Computers Recovery-programmet och råd om hur du skall göra finns i den dokumentation som hör till datorn.

TIPS: För att kunna återskapa systemet helt då ett fel föreligger, rekommenderar vi att du genast skapar recovery-medierna. För det behöver du minst tre dvd-skiver. Vi rekomenderar att du använder DVD+R - medier. Om du själv inte har skapat några systemåterskapande medier, kan du beställa installationsmedier (operationsystem, drivrutiner, tillbehör) till en kostnad via vår internetbutik.

etc, etc.

---------------------

Har provat att göra det. Fattar inte varför det inte finns nedskrivet som förklarar hur man skall göra detta. Det först förstår man, men sen kommer till ett sälle där det finns flera alternativ att välja på och fattar inte vilken jag skall välj. Kan engelska, men gör änt att det blir lite struligare. Hur göra?

 

Skall det var så svårt att man skall få dessa DVD när man köper den bärbara datorn, eller sparar man e 2 - 3 kr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hjälp! Råkade trycka på något och vill ha DVD! La in DVD. Den höll på och till slut var det klar, dvd kom ut. Gick igenom DVD och där stod "Recovery" the data is now being backed up"

 

Nu är den klar och detta finns där:

------------------------------------------

Backup factory defalt settings

 

Restorie system

 

Labek a writanle DVD with

 

"Recovery #2"

 

Then insert the disk into the DVD burner and close the drive

-----------------------------------------

Ja, ja, jag gör väl som han säger och håller tummarna.

 

Gick lite runt och sen kom den ut. Skärmen är likadant som innan.

 

Snyyyyyyyft!

 

Finns "Cansel". Undrar vad som händer om man trycker på den.

 

provade med att ta en ny dvd och det gick.

 

--------------------------------------------

the data is now being backed up ...

 

Recoverty

--------------------------------------------

Står at den skall hålla på i 10 minuter.

skiclar detta till er.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HJÄÄÄÄÄÄÄLP! Står 'Verifying ...'

 

Det kom upp meddelandet "Write errer". Vad göra? Trycka på kryset eller "OK"? Eller vanta på att kunna ta kontakt med Support?

 

Ringde Support och beskrev vad som hänt. Disskuterade en del. Han sa att det kan vara så ibland och att dom skulle skicka dvd till mig. Fick adress, mobilnummer och var jag köpte den. Ville även att vi skulle prova att gå igenom det igen, men plötsligt bröts det! Kan orsaken vara att dom bara får prata med en kund i en viss tid och sen bryts det?

 

Bryr väl mig inte att använda datorn fören jag fått dvd från dom.

 

Strul o strul....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall det var så svårt att man skall få dessa DVD när man köper den bärbara datorn, eller sparar man e 2 - 3 kr.
Kostnaden för dig med skivor är ju bara några kronor styck, men kostnaden för en datortillverkare är många gånger högre, skivorna ska köpas in, lagras, brännas, packas på ett sådant sätt att det klart framgår till vilken datormodell de hör, hållas i lager, distribueras på ett tillförlitligt sätt etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen fixat. Först skulle ja tillet ställe, ange serienummer, och sen få dvd fixat. Gick den inte med på. Ringer igen. Till slut sa dom att det skulle skickas dvd till mig fråg Tyskland! Kommer om någon vecka. Poängterade att där stor exakt hur jag skall göra.

 

Till skillnad från Media Market så är dessa trevliga och tänker på sina kunder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...