Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konstiga blåa färger.


rassau

Rekommendera Poster

Hej.

 

Ibland när jag gör något på datorn, typ surfar eller kollar på bilder så kommer det upp konstiga blåa färger ibland... typ sitter man o tittar på en bild så blir den helt blå med massa rutor.. är det nåt fel på datorn då eller? Den är ju ganska ny så, men det kanske är min vanliga tur när man köper något.

 

Det är en VAIO VGN-FZ11M

 

Kanske nån fläkt som gott sönder så att den blir för varm o visar skumma färger ibland? Eller är det nåt galet med grafikkortet?

 

GeForce 8400M GT GPU

 

Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

typ sitter man o tittar på en bild så blir den helt blå med massa rutor

Kan du lägga upp en bild över grafikfelen? Rutor i konstiga färger brukar antyda om minnesfel i grafikkortet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar jag print screen när det är konstigt så ser man ju inte det ändå när datorn blir normal igen.. Så att... hmm ? Vad göra? Det går inte kolla på annat sätt?

 

MVH - Tom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar en bild på hur det kan se ut...

Det var svårt att alls se fyrkanterna men så förminskade jag bilden och la en mörkare nyans över den och då trädde de fram tydligt... men svårt att säga direkt vad de beror på. Säkert (förhoppningsvis) inte minnesfel i grafikkortet iaf utan jag skulle nog till att börja med bara kolla efter uppdaterad drivrutin till det.

 

Men börja förresten med att lägga in uppdaterad bios om sådan finns – uppdaterade grafikdrivare till bärbara brukar inte sällan också vilja ha någon nyare biosversion (de går jämfört med stationära lite hand i hand på ett mera utpräglat sätt).

http://support.vaio.sony.se/login/login.asp?site=voe_sv_SE_cons

 

Verkar det vara någon skillnad på när datorn går varm eller kan felen komma så fort den har startats upp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De kom ganska fort när jag startade datorn igår... men jag får väl prova det du säger och se om det försvinner... annars har jag ju garanti på datorn i två år till så att det löser sig på nåt sätt, men hör av mig om det fungerar eller ej :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Allt är uppdaterat till senaste sakerna... nu när jag satte på laptopen tog det en kvart sen kommer det fram konstiga färger igen... vad ska jag göra? Lämna in den kanske? Nåt är väl fel?

 

MVH - Tompa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sa i början att den är ganska ny så ifall datorn fortfarande har garanti kvar tycker jag att du bör göra just det, lämna in den till affären som sålde den. Det är inte meningen att lite nyare prylar inte ska fungera fastän mjukvaran är uppdaterad.

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-02 21:43:52 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...