Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HIS Radeon HD3850 512 agp


Emil Carlsson

Rekommendera Poster

Har precis köpt ett nytt grafikkort His radeon hd3850 512 agp.

körde 3dmark 06 men fick bara 4700p...trode att jag skulle få mer...

 

i biosen kan jag bara ändra så att grafiken är 256,128,64,32mb kan det ha ngt med det att göra ?? att mitt moderkort är för gammalt eller får bara Hd3850 agp 4700p i 3dmark 06? ngn annan som har detta grafikkort

 

Dator:

Fujutsi siemens scaleo 800s (gammal bios)

Processor: Intel HT 3,2ghz (478 socket)

Minne: 1,5 gb PC3200 (samsung 2stk 512 och 2stk 256mb)

HDD: 2 stk 160gb 1 500gb

nättagg: corsair 650w

OP : windows xp home ed.

 

i övrigt så fungerar kortet bra, men just när man spelar wow så är det inte mycket bättre än mitt gammla 9800pro.. vet inte varför det går trögt i wow

har mellan 20 - 60 fps på wow med hd3850, borde ju vara minst 60 fps hela tiden tycker man. mitt gammla hade 15 - 40 fps (på högsta inställningar)

 

siemens bios uppdateringar är så klödiga. har laddat hem en flashbios från siemens hemsida. vet inte hur man ska gå tilll väga, behöver floppy då jag har tagit bort min floppy. finns det ingen annan lösning på att uppdatera biosen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4700p i 3dmark 2006 är precis vad man kan förvänta sig.

Kan mycket väl vara andra delar av din dator som flaskar i WoW. Gissar att du har lägst fps på platser med mycket folk. Tror snarare att det beror på att det är mycket data som måste skyfflas till grafikkortet eller liknande i de situationerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4700p i 3dmark 2006 är precis vad man kan förvänta sig.

Kanske med en P4 3.2GHz hyper threading..? Men i rätt dator ger HD3850 AGP nästan det dubbla resultatet. Svågern har just ett sådant kort från Sapphire vilket tillsammans med X2 4200+ samt 2GB DDR400 gav omkring 7500 poäng i det programmet, medan hans tidigare 7900GT PCIe (moderkortet har hybridlösning) bara gav ca 4500 poäng.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att du har lägst fps på platser med mycket folk

ja det stämmer.. kan man göra något åt detta eller man får leva med att fps:n går ner till 20 tex i orgimmar när det är mycket folk.

 

tack för svaret =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i biosen kan jag bara ändra så att grafiken är 256,128,64,32mb...

128 är lagom tycker jag. Då har man inte reserverat för mycket och inte heller för lite för grafikkortets nyttjande av moderkortets minne. Mer ökar inte prestandan utan kan i vissa fall istället orsaka grafikfel. Vid för låg mängd stängs D3D-accelerationen helt av.

 

Vid multiplay online är det väldigt viktigt att nätverkskortet har fräsch drivrutin så undersök om det finns nån uppdaterad version (Windows update brukar då vara ett bra ställe att börja med, sök annars på tillverkarens hemsida).

 

Kolla i biosen så att Hyper Threading verkligen är aktiverat, det kan med lite tur underlätta. Funktionen tillåter kärnan i P4:n att hålla i två programtrådar på en och samma gång. Det krävs förvisso att program/spel har stöd för att HT ska fungera men åtminstone så stödjer Windows det.

 

HD3850 har annars ingenting att göra vid fysikberäkningar som när det är mycket rörelser på skärmen utan då hänger det på din P4:a vars HT i vissa spel underlättar men i andra inte.

 

P.S. Om du i Enhetshanteraren kan se två processorer så bör HT vara aktivt. Och är det så att det är inaktiverat men inte vill hoppa igång så är en uppdatering av biosen på sin plats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...