Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn bootar om sig vid installation av program.


terium

Rekommendera Poster

Hej, jag har Windows Vista Ultimate 64 bits operativ och ofta när jag försöker installera nya program t.ex. cccp ( http://www.cccp-project.net/ ) så får jag bluescreen och datorn startar om sig för att skydda mot "farliga" program eller liknande. Någon som har nån idé om vad det kan vara och vad jag skall göra för att det skall sluta? Tacksam för svar. mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till eForum!

 

Är det endast det program du nämner som orsakar reboot, eller händer det med andra också? Programmet kanske är "farligt"?

Det går att stänga av UAC (Kontroll av användarkonto), men då tappar man det skydd som just UAC är till för.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var det just i början, nu har det börjat stänga av sig flera gånger random utan att jag gör någonting. Det står nått sånt här "Problem detected windows shutdown to prevent damage to your computer". Sen dumpar den minnet på ca 3 sekunder o startar om sig självt. Hur stänger man av UAC då ? och vad för det med sig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Kontrollpanelen (klassisk vy) - System - Avancerade ... till vänster - fliken Avancerat - Start och återställning Inställningar

så stannar blåskärmen kvar.

 

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

 

Ditt nuvarande problem har inte med UAC att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu stängde den ner sig igen... det har stått flera olika saker t.ex. SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION och nått om attempt to write to read only memory samt något annat om memory

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varierande felmeddelanden på blåskärmarna beror oftast på något hårdvarufel, oftast fel på RAM-minne eller hårddisk.

 

Testa minnet med ett minnestestprogram, t ex Memtest86:

http://www.memtest.org/

http://www.ultimatebootcd.com/ (innehåller även en del hårddisktestprogram)

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag körde faktist memtest när jag såg ditt inlägg. när jag körde 2 stickor (2x2gb ddr2 som sitter på varannan plats) så fick ja ca 44 errors redan efter 20 minuter. Sen körde jag en sticka för att kolla , då fick ja inga errors under 45 min och passade. Samma med det andra minnet. Jag har tänkt på en sak, man kanske skulle öka spänningen i bios ? Det stog nämligen att på komplett(där jag köpt dem) så hade en behövt höja sina till 2.1v för att få dem att funka stabilt. Ska även testa hårddisken, tack för det! :) Om det nu inte visar sig vara hårddisken eller spänningen tror jag att jag kör memtest igen fast typ 5 timmar på varje sticka ? tack för de snabba svaren förresten :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag körde 2 stickor (2x2gb ddr2 som sitter på varannan plats) så fick ja ca 44 errors redan efter 20 minuter.
Låter ju inte bra.

 

Det är bra att köra flera timmar, gärna en natt, innan man friskförklarar en minnessticka. Testprogrammet bör hinna gå några varv åtminstone.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte köra dem 5 timmar var sen... höjde dock spänningen på minnena till 2.1v nu efter att snabb checkat att minnena passade en gång var i memtets. Installerar Cod 4 nu och ska se hur det går. Vid förra installationen krasha den i mitten av det hela...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerade att installera cod4 men kom inte längre än att köra i 5 sekunder sen kom blue screen igen... Tror ni det kan bero något på moderkortet ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade ett minne i ca 10 timmar.. det passerade 13 ggr utan några problem... sen prövade jag också spela crysis och en massa saker.. fungerade som det ska göra.. Sen satte jag i det andra och då krasha datorn direkt. Stog nått om PAGE_FAULT_IN_NON_PAGE_AREA eller liknande.. Det är ett gigabyte p45 ds3 och minnena är corsair dominator pc8500 2x2gb.

 

edit: Nu stog det också CACHE_MANAGER vid omstart...

 

[inlägget ändrat 2008-09-19 15:03:08 av terium]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gigabyte GA-EP45-DS3P

Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB

 

Jag ska testa memtest med det andra minnet nu, men så som jag uppfattar det så funkar allting när jag kör med en minnes sticka. Kör jag däremot med 2 så krashar det direkt... När jag kör så har jag alltid i samma slot på moderkortet..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2,1 V är det som Corsair skriver behövs för minnena.

http://www.corsair.com/configurator/product_results.aspx?id=590297

 

Det är ju 4 slots på moderkortet, men du har två minnesstickor. Hur sätter du dem, bredvid varandra eller i slottar med samma färg?

Normalt så ska man använda samma färg för att få dual-channel-funktion.

 

Kan man ställa in sådant som hastighet (1066 MHz) och latency (5-5-5-15-2T) i BIOS? Kolla moderkortsmanualen.

 

Har du senaste i BIOS?

http://www.giga-byte.com/Support/Motherboard/BIOS_Model.aspx?ProductID=2841

 

Liksom senaste chipset-drivrutinen (bara 3 dagar gammal)?

http://www.giga-byte.com/Support/Motherboard/Driver_Model.aspx?ProductID=2841

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har höjt till 2.1v på ddr2 slotsen.

Minnena sätter jag i ddr2 0 och ddr2 2, alltså i varsin gul tror jag det är.

Det går att ställa in hastighet och sånt, har icke gjort det dock.

Uppdaterade precis BIOS och chipset, perfekt =) ska pröva och se om det funkar bättre nu. Kommer tillbaks med rapport asap.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkade inte bättre med två stycken... när jag kör med en sticka i ddr2 slot : 0 går det jättebra. När jag däremot kör med 2 stickor, alltså en i slot 0 och en i slot 2 båda gula så kan jag inte starta OS:et. Jag prövade också precis att köra en sticka i slot: 2 , vilket gav mig dessa : BAD_POOL_HEADER och sen klagade den något om DRIVER_IRQL... Båda stickorna funkar bra somsagt när de sitter i slot: 0 men så fort kommunikation ges mellan 0,1 till 2,3 eller att man kör ett minne på 2 eller 3 så får jag bluescreen. Eftersom det är ddr2 så är att köra minnena på slot:0 och slot:1 inget alternativ... :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hastigheten låg på 1066mhz som det ska på... ställde in timingen rätt till 5-5-5-15 men märkte ingen skillnad från tidigare.. Funkar fortfarande bara med ett minne.. Men när man kör ett ddr2 så funkar väl inte dual channel ? för isåfall kanske det är den som det är fel på mellan de båda minnena och jag kan utgå ifrån att det bara är att skicka tillbaks dem till komplett :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...