Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

STORA Problem med Installation och FAT


Niklas Sörman

Rekommendera Poster

Niklas Sörman

Min farbror äger en DELL, PII 333 mhz MMX, 64 MB RAM, 8 GB HD med Windows 95 och FAT32.

Han hade problem med datorn, Scandisk sa att det var fel i filerna och att man skulle korrigera.

Jag startade upp datorn och scandisk startade automatiskt och stannade efter varje fil. Då HD var 8 GB stor och hade tusentals filer tyckte jag inte att jag hae tid att vänta och beslöt mig därför att ta bort Windows och Program-katalogerna. Sagt och gjort. När jag sedan skulle starta installationen av Windows 95 stod det att "This Program Must be run under MS Win" (!) Så har det aldrig stått förut. Jag formaterade hårddisken och satte i startdisketten med CD-rom-stöd. När man startar installationsprogrammet kommer det ju upp att man måste köra scandisk. Så det gjorde jag. Nu borde den ju inte hitta något fel kan man tycka, med HD nyformaterad och allt. Men det gjorde den. Det stod att FAT var skadat och att den skulle korrigera. Jag valde att den skulle göra det. När scandisk var slut stod det: "Kunde inte starta GUI.EXE. Ta ut disketterna och starta om datorn." Det gjorde jag men efter omstart fick jag bara upp samma problem igen. Då tänkte jag att man skulle antagligen partitionera om HD. Det hade jag aldrig gjort förut men iallfall. Jag startade fdisk och valde ja på frågan om jag ville ha stort diskstöd. Sedan valde jag "Ta bort primär DOS-parition" och sedan skapa ny primär dos-partition. Jag staartade om datorn och körde OEMsetup.exe från Win95-cd-romskivan. Den startade en formatering av HD och när den var klar startade installationsprogrammet. Men det funkade inte. Samma problem kom upp med scandisk och även om jag valde korrigera inte så kom det up sedan precis innan installationsprogrammet startar att GUI.exe inte kunde startas. Vad ska jag göra?

Snälla hjälp mig.

 

Tacksam för svar

/Niklas Sörman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju säkert en bättre lösning, men du skulle ju kunna plocka över disken i en annan burk och sedan installera win på disken där (på d: alltså). Det skall gå att göra med win 98 med 95an vet jag inte.

Men som sagt, det finns säkert ett bättre sätt men vad??

Det kan ju hända att diskytan är skadad så att det bara är att skrota den :(

Hoppas att det löser sig...

 

Mvh

Fredde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Kristensson2

Med en så ny dator bör det vara garanti kvar... så om diskytan är skadad kan du nog byta disken.

Det som slår mig är om minnet är kass... prova att byta minne och se. Om det ändå inte funkar, ta bort alla kort som inte absolut behövs och försök igen. Och startdisketten... enligt mig onödig. Det är smidigare att boota direkt från CD:n. Dessutom har du ju en viss risk för att disketten kan vara smittad av virus. Den risken minskar betydligt om du kör från CD. Kontrollera så att startdisken inte är smittad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niklas Sörman

tack för svaren men det löste sig efter samtal med supporten på Dell (när jag väl kom fram) man skulle återställa HD som den var då Dell skickade ut den genom att köra zztop på Dell:s räddningsdiskett.

 

/Nikl@s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Kristensson2

Boota från CD:

Gå in i CMOS-setupen. (Nu berättar jag hur man gör med Awards BIOS.) Gå till BIOS FEATURES SETUP (om den inte finns, leta rundor lite grann). Där finns BOOT SEQUENCE (i en del andra BIOS kan det heta typ "SEARCH FOR IO FILES ON..."). Där kan du på äldre datorer bara välja mellan A och C, men på nyare även D, E, SCSI, CDROM och så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niklas Sörman

Pehr!

 

Hur ZZTOP skulle kunna lösa problemen vet jag faktiskt inte men det gjorde det. Jag bootade från Dell:s "Diagnostics disk" och valde exit to dos och skrev sedan ZZTOP C:

ZZTOP startade och återställde HD så som den var vid leverans från Dell. Efter en omstart fick jag upp "Startar Windows för första gången" skärmen och sedan fick jag ominstallera drivrutinerna till ljudkortet, grafikkortet och modemet. Sedan var det klart. Du har nog rätt i att ZZTOP hämtar en image-fil för under körningen av ZZTOP stod det på statusraden något i stil med "hämtar imagefile för återställning från Z: och återställer till C:" (fast på engelska). Hur problemet kunde uppkomma är för mig ett mysterium, som sagt tillhör datorn min farbror och det jag nu skulle vara intresserad av att få veta är: Hur kan katalogstrukturen fortfarande strula vid körning av Scandisk efter 3 omformationer och 2 fdisk-körningar? Är det någon som vet det är jag fortfarande lika tacksam för svar!

 

/Nikl@s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...