Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CD-samlingen till hårddisken


hasen

Rekommendera Poster

Hej, funderar på att lägga mina CD-skivor på en extern hårddisk. För att inte göra det hela värre vill jag inte använda MP3 el. liknande hårdkomprimerande format utan hålla mig till "orginalet". Nu är jag i behov av tips!!! Någon speciell typ av disk? Kan man få hem låttitlar från nätet (låter väl lite väl bra)? Hur gör man bäst, programvara m.m.? Tacksam för alla idéer och erfarenheter!

 

Ha de'

 

haasen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Att föra över CD okomprimerat till hårddisk/server är inte helt okomplicerat...

 

En "vanlig" ljud-cd har ungefär 500MB data. (Kan variera).

En 500GB hårddisk rymmer alltså (formaterat) runt 1000 CD.

 

Det finns idag bra komprimeringar som "i princip" inte förstör ljudet, utan låter "nästan lika bra".. WMA, mp3, ogg, etc.. Tipset är att köra med högre bitrate än vad som är "default". Då låter det mycket, mycket bättre än exempelvis mp3 i 128 kbps. (256 låter väldigt bra.)

 

Med komprimering kan du spara massor av låtar/skivor på ett bra sätt. Jag är såpass "nördig" att jag sparar i 128 när det gäller mobilt bruk, 256 när det gäller hemmabruk. Vill jag ha max kvalitet, så stoppar jag i cd-skivan i stereon.....

 

 

Edit: Missade en nolla... 500GB innehåller mer än 100 CD...

(Komprimerar man det på ett "bra sätt" så ryms runt 5000 CD på en hårddisk)

 

[inlägget ändrat 2008-09-05 20:16:50 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej virtuosen2!

Tack för ditt svar. Jag tror nog inte att du missade någon nolla. Det bör rymmas nästan 1000 "500MB" på 500 GB, lite försvinner ju i formateringen m.m.

Nu är det så att jag kanske är ännu mer nörd än du...! Jag tycker att redan det digitala formatet på en standard-CD är på gränsen till katastrofalt, kan ge huvudvärk om man är nykter (vilket man tack och lov oftast är). Alltså tänker jag vidhålla lagring i vanligt CD-format (wave?) Med utgångspunkt ifrån detta, fler idéer?

 

haasen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill få bästa möjliga kvalitet kan du kika på EAC, Exact Audio Copy, ett gratisprogram som - mig veterligen - läser en så pass exakt kopia av orginalet som är möjligt.

 

Själv brukar jag rippa till mp3/320kbps och då kommer all metadata med automatiskt (albumnamn, artits, låttitlar m m). När jag rippar till WAV kommer inga metadata med men det kanske går att fixa på andra sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...