Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Draytek Vigor 2820n x 2 LAN-to-LAN


Micro

Rekommendera Poster

Hej!

Ska sätta upp en VPN-tunnel mellan två Draytek Vigor 2820n routrar. Tunneln etableras men om jag förstår det rätt så är den inte krypterad (siffrorna i connection manager är svarta och inte gröna) Visar typ L2TP men jag vill att det skall vara L2TP over IPSec. Det ena kontoret har tyvärr dynamisk ip från isp medans det andra har fast ip. Använder no-ip.com som dynamisk dns tjänst för det första kontoret. VPN-tunneln kan bara etableras från kontoret med fast ip.

 

Är det någon som har erfarenhet av dessa routrar eller av L2TP over IPSec och kan hjälpa till med inställningarna?

 

Användarna på kontoret med dynamiskt ip skall komma åt en W2K3 server med intranet samt fildelning och skrivare.

 

Tack på förhand!

/Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig hört talas om Draytek Vigor så ingen aning om hur de funkar/konfas.

 

Dock undrar man ju varför du kör L2TP? Ren IPSEC skulle vara mer passande om du (som jag förstår det) skall köra en Lan-2-Lan tunnel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej... varför är det bättre med bara IPSec? Snälla, förklara för ett blåbär.

 

Bättre o bättre. Inte direkt frågan om det. Har inte lust att skriva en hel uppsats men helt kort kan man säga att L2TP/IPSEC används normalt för klient VPN mot Win där en användarinloggning måste ske. "Ren" IPSEC tex för L2L krävs ingen inloggning utan räcker mer pre-shared keys eller certifikat.

 

I ditt fall med L2L kan man säga att du tillför komplexitet utan att vinna ngt på det med L2TP/IPSEC.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...