Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SATA i gammal PC


pelleabc

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag har en ~5 år gammal dator, som inte har några SATA-kontakter. Och nu när IDE-diskarna ser ut att försvinna från nätbutikerna (åtminstone vissa), och priserna på SATA-diskar är så låga, tänkte jag att det vore bra om jag kunde koppla in ett "kontrollerkort" i en PCI-kontakt.

 

Så såg jag denna: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=38314&path=97000000,97500000,108000000,109500000

 

...och undrar om man kan koppla in vilken SATA-disk som helst till den? SATA2, skulle det funka? Jag har inte PCI-Express heller, så "vanlig" SATA är väl mitt enda alternativ, om jag har förstått rätt?

 

Och är det någon märkbar hastighetsskillnad mellan SATA och SATA2 - för en vanlig dödlig?

 

 

Tacksam för svar!

/ Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad jag förstår så har enheten sata stöde och inte sata2 , alla nya hårdiskar har idag sata2 stöd men är fullt bakåtkompatibla mot sata så det är lungt.

 

om du märker någon skillnad? nja skulle inte tro det då sata ett stöder 1.5GBITS vilket är fullt till räckligt, inte enns dem nya hårdiskarna är så snabba, det enda (och enda) som andvänder så snabb förbindelse är väll hårdiskens cache men det märker du bara av om du flyttar, läser, spar små filer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...