Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Funerar det?


mindsleep

Rekommendera Poster

Har ett Radeon 9550 nu...lite gammalt AGP X8. Har fått erbjudande att köpa ett:

ATI Radeon X1650 AGP X8

 

Vilket skulle förmodligen fördubbla min dators grafiska prestanda. Är det något jag behöver tänka på innan jag slår till?

 

Behöver jag kanske sopa in fler fläktar i datorn? Eller kanske så passar mitt moderkorts busstyp eller nåt annat konstig?

 

Föressten nu blev jag osäker om jag kör Radeon 9550 AGP 4X eller 8X...det bör väll inte fungera så bra att sopa in ett 8X om mitt moderkort bara har stöd för 4X?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2008-08-31 20:47:14 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har säkert noterat att man får ett helt nytt sådant från ca 450kr inkl moms..?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s22109193&o=produkt_pris_inkmoms

 

Är det något jag behöver tänka på innan jag slår till?

I första hand strömförsörjningen; jag skulle inte gå lägre än till 350-400W-aggregat som ger åtminstone ~ 18A på 12V.

 

Föressten nu blev jag osäker om jag kör Radeon 9550 AGP 4X eller 8X...det bör väll inte fungera så bra att sopa in ett 8X om mitt moderkort bara har stöd för 4X?

AGP 3.0-grafikkort (8x) fungerar problemfitt i AGP 2.0-moderkort (4x). Det har jag många erfarenheter av. Däremot skall man inte montera ett gammalt AGP 2x-grafikkort i nyare moderkort som har 4-8x-port då det senare kan gå sönder p g a spänningsfel (dessa gamla grafikkort kräver 3.3 Volt medan nyare moderkort matar ca 0.8-1.5V via AGP-porten).

 

Prestandamässigt kommer du knappast att uppleva några märkbara skillnader mellan AGP 4-8x. Man kan jämföra det med hårddiskar; att SATA 150 tillåter överföring på siffran enligt benämningen är betydelselöst då de flesta hårddiskar hursomhelst har svårt att nå över 50MB/s. Där finns ingenting att hämta jämfört mot gamla PATA. Vad som däremot gör markant skillnad är diskarnas rotationshastighet samt mängden cacheminne.

 

På samma sätt är det iaf med AGP vs PCEe: prestanda avgörs av grafikkortet som sådant (punkt) medan gränssnittet vilket det är kopplat till är i princip betydelselöst. Här opponerar sig säkert teoretikern men jag hävdar ändå att det inte är där man främst ska börja titta efter flaskhalsar.

 

Men i alla fall så även om grafikkortet du ämnar köpa är kompatibelt med 8x och ditt moderkort bara ger 4x är det nåt som knappast kommer att märkas av överhuvudtaget. Åtminstone inte vid spelande, men eventuellt kan det innebära viss begränsning om du slår igång en Blurayfilm(?)

 

 

[inlägget ändrat 2008-09-02 13:15:41 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt informativa svar (POÄNG).

 

Skrev ett nytt där jag tog upp frågorna ang. Grafikkort och lite flera frågor (eftersom jag bestämmde mig att uppdatera minne också). Här kan du se vilket moderkort som jag hade tänkt sopa in ett Radeon x1650 i:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1078418

 

Vad jag kan utröna av ditt inlägg så är det inga problem så länge jag har ett nätagg på 350 W....det har jag. Vet dock inte hur många A som den ger ut.

 

En fundering är hur datorn kommer att må. moderkortstemepen verkar ligga på 47 grader (enl. "FreshDiagnose" mjukvaran). Har en fet fläkt (CPU fläkt). Men vad jag förstår så sitter det en fin fläkt på grafikkortet också. Så moderkortstempen bör väll inte öka så mycket.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för poäng! :-)

Vet dock inte hur många A som den ger ut.

Det är det som är det avgörande. Att den mesta av krämen kanske går över 5.0V hjälper inte grafikkortet utan nätagget måste kunna leverera över 12.0V. För annars kommer instabilitet som ett brev på posten, om datorn alls startar från början.

 

Här kan du se vilket moderkort som jag hade tänkt sopa in ett Radeon x1650 i:

Jag ska kika i den tråden också idag så håller vi det lite samlat...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...