Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Verkligt behov i bärbar dator


rickard 1

Rekommendera Poster

 

Jag har tittat på denna bärbara dator och frågar mig vad jag egentligen får om jag lägger till några tusenlappar. Jag kör inga avancerade spel, men vill kunna köra lite av varje på nätet.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355892

 

Det verkar som de flesta processorer i bärbara datorer har en hastighet på 1-7-2,3 GHz. Många har en två-kärning processor; har detta verkligen någon betydelse som märks när jag kör datorn?? Är det processorhastigheten som är avgörande, eller antalet kärnor.

 

Internminnet är viktigt och 2 GB är väl vad Microsoft rekommenderar för Vista. Är det värt att betala mer för att få en dator där jag kan sätta i, säg 4 GB?

 

Grafikkort, hårddisk,batteri, anslutningar mm, är väl tillräckliga i de flesta bärbara märkesdatorer??

 

Den populära frågan "vad skall du ha datorn till", är oftast en ursäkt att inte tala om vad som är tillräckligt.

 

Specfikationer är bra, men vad behöver jag egentligen??

 

Tacksam för synpunkter.

 

/rickard 1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det processorhastigheten som är avgörande, eller antalet kärnor.
Både och. Det är väl inte riktigt så att två kärnor på 2 GHz är lika bra som en kärna på 4 GHz, men en bra bit på vägen, jag vet inte men kanske 3 - 3,5 GHz beroende på vad man använder datorn till.

 

Microsoft rekommenderar 1 GB RAM-minne förutom till Vista Home Basic (0,5 GB), men folk brukar tycka att det inte fungerar bra om de inte lägger på minst 0,5 GB.

 

Är det värt att betala mer för att få en dator där jag kan sätta i, säg 4 GB?
Bara om du spelar minneshungriga spel eller håller på med bild- eller videoredigering.

 

Grafikkort i bärbara är oftast inte tillräckliga för avancerade spel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommederar processor med 2 kärnor. Med flash igång och några webbsiter med flash öppna samtidigt är det lätt nå 100% CPU belastning med bara 1 kärna och då känns datorn seg.

 

Microsofts rekommendationer för minne följer en vanlig praxis för programm.

Vad som behövs för att köra det man anger tex "Operativsystemet" X

Vill man sedan göra något mera

ett annat Program

behövs mer minne till det "Programmet"

 

Tex var MS minneskrav för NT4 16MB RAM

när man dessutom ville köra MS webbserver så valde MS själva för en jämförelse med Redhat Linux en dator med 2GB RAM (det här var för 10 år sedan!)

MS krav till XP är tex 64MB RAM.

 

Har sett att i en annan tråd att med Vista Home Premium, Webbläsare och lite småprogram ligger minnesanvändningen på ca 1GB, har man 2GB RAM så räcker det till lite fler program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

När det anges att processorhastigheten är 1,8 GHz med dubbekkärna innebär detta att processorn består av två kärnor med vardera 1,8 GHz, eller två kärnor med vardera 0,9 GHz?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig så skulle det ju vara överdrivet med så mycket minne men jag håller inte på med bild- eller videoredigering. Jag skulle inte behöva så stor hårddisk heller.

 

Du vet väl om att i 32-bitars XP och Vista så kan inte Windows utnyttja mer än 3 - 3,5 GB RAM-minne.

 

Den har inte HDMI- eller DVI-utgång om du vill ansluta datorn till en bildskärm med DVI-ingång eller till en teve med HDMI/DVI-ingång. Den har inte modem för uppringt internet som den första datorn du länkade till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättetack för ett tydligt svar.

 

Bägge de laptops vi diskuterat anger under gränssnitt:

 

1 x bildskärm / video - VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15)

 

Jag har Samsung platt-TV med en blå kontakt på baksidan med tre rader hål; över denna står det PC IN. I instruktionsboken står för denna anslutning "Connect the D-Sub cable to PC on the rear of your set and the other end to the video card of your computer".

 

Kan jag dra slutsatsen att bägge dessa datorer kommer att fungera med min TV som dataskärm, med den bildkvalite som VGA tillåter, och rätt kabel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska det ju gå bra att ansluta datorn och teven i alla fall.

Men det får väl bli med den upplösning/bildkvaliet som teven tillåter.

 

PS. Tack för alla poäng! :)

 

[inlägget ändrat 2008-09-01 14:47:59 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...