Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dualboot fråga


Kemono

Rekommendera Poster

Hej

har läst lite om dualboot, när man kan ha både xp och vista på samma dator, har bara lite funderingar.

Måste jag ha OP systemen på samma hårddisk men på olika partioner, eller kan jag ha 2 hårdiskar med xp på en och vista på en, och hur väljer man i så fall då, vilket man vill starta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha systemen på olika diskar om du vill. Det som kommer hända är att när du startar datorn så kommer du få en liten meny där du får välja vilket system du vill starta.

 

Jag tror också att det är viktigt att du installerar XP först och Vista sen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack.

Har också hört detta med att det äldsta op.systemet skall in först, nu har jag redan xp installerat så det borde inte vara nåt problem.

 

[inlägget ändrat 2008-08-29 13:08:15 av Kemono]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några funderingar till:

Alla instruktioner jag kan hitta på nätet visar hur man gör är man installerar Vista/Xp på samma hårddisk.

men om jag nu vill ha olika hårddiskar och redan har xp på den andra, är det då bara att starta upp systemet med vistaskivan i precis som vanligt och sen får man välja vilken disk som vista ska in på??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har för mig att installationsprogrammet kommer fråga vart du vill installera systemet.

 

Jag måste erkänna att jag inte försökt installera två os på samma dator sen innan vista släpptes. Så jag kommer inte ihåg alla detaljer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska inte spela någon roll för installationen om operativsystemen ligger på samma eller olika hårddiskar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...