Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datum när bilden skapades förloras när jag bara roterar bilden :-(


nadiagb

Rekommendera Poster

gud, jag blir tokig :-)

JAg har alltid fått ha kvar datume när bilden togs, oavsett om jag skulle radera innehållet i bilden och ersätta det med ett annat så har ursprungsdatum legat kvar, det datum när jag klickade! :-)

Självklart har det också visats när bilden senast ändrats.

JAg har till och med vittne på hur jag haft det ;-) Har tydligen alltid haft unika datorer med unikt Windows iom att ingen vet vad jag menar ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart har det också visats när bilden senast ändrats.
Nu blir det riktigt snurrigt :)

Du har alltså haft datum för Skapad, Senast ändrad samt "när bilden togs"?

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skapad har varit när bilden togs
Japp, nu börjar vi komma någonstans :)

Och detta datum förändras väl inte när du sparar om filen (efter att ha redigerat/roterat), vilket det lät som tidigare i diskussionen.

 

Hur har du tankat in bilderna i datorn?

Det är vid detta tillfälle som bilderna "skapas" ur datorns perspektiv, om inget annat anges.

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det blev fel vid kopieringen av dina bilder, antingen i backupen eller kopieringen tillbaka på den ominstallerade disken.

 

Bilden innehåller datum och klockslag när bilden togs, s k metadata. Du kan ändra Skapad eller Senast ändrad till när bilden togs med t ex programmet ACDSee. Så inget är förlorat:)

 

Kolla om detta också är möjligt i dina program. Ska forska vidare lite i gratisprogram om detta går att ordna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo... det datumet förändras vid tex rotering, som jag sagt tidigare i diskussionen. DEt är ju det som är problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är inte de gamla filerna från tex brända skivor bara som datumet förstörs på. Även nya, som förs över från kameran..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ur datorns perspektiv.. förstår precis hur du menar. Men hävdar vidare att jag kunnat se skapande-datum ur kamerans perspektiv. PÅ datorn :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...