Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Angående andrahandskontrakt.


rpr

Rekommendera Poster

Det är så att jag har skrivit ett "kontrakt" med en dam som vill hyra ut sin lägenhet. Hyran är satt på 5600:- det är i en bostadsrättsförening. Jag visste inte att det var en bostadsrättsförening och detta är en etta på 39kvm som inte är renoverad sen 70-talet och är ganska åldrig. Denna hyra tycker jag låter väldigt över tillåtet. Jag har läst på konsumentverket att överhyra inte får tas ut och hon riskerar att bli återbetalningsskyldig.

 

Nu till frågan, kontraktet är ett "kontrakt" som är utskrivet från internet och är väldigt luddigt. Har jag någon rätt att vägra ta denna lägenhet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstig fråga!

Har jag någon rätt att vägra ta denna lägenhet?

Har du redan skrivit på något kontrakt?

I.s.f så bör du vända dig till hyresnämnden eller så kanske det finns någon konsumentvägledare i din kommun.

5600 kr för en etta på 39 kvm verkar vara helt orimligt.

 

Kontraktet ska vara i tre exemplar, Lägenhetsägaren, Den som hyr lägenheten, samt föreningens styselse.

Uthyrning i andra hand av bostadsrättslägenhet måste godkännas av bostadsrättsföreningens styrelse. Om styrelsen inte samtycker kan i vissa fall hyresnämnden lämna tillstånd till uthyrningen.

Tillståndet ska begränsas till viss tid.

 

Läs mer på

http://www.bostaddirekt.com/CustomerSupport/Contract.aspx

http://hotpot.se/hsb-andrahandsuthyrning-brf.htm

 

Jag är för dödsstraff. De som begått svåra brott måste få ett passande straff. "Så de lär sig till nästa gång". Så de så!

 

[inlägget ändrat 2008-08-26 22:10:22 av BoEriksson]

[inlägget ändrat 2008-08-26 22:11:06 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad detta kontrakt har för legalitet. Om jag har rätt att vägra ta den. Jag har givit en handpenning på 1000:- och jag skiter gärna i dem. Jag har dålig koll på juridikfrågor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har skivit på ett kontrakt mellan henne och mig. Kontraktet är ett sånt kontrakt som går att skriva ut på många olika sajter runt om. Jag var i verkligen akut behov av lägenhet och reflekterade inte så mycket över hyran, men sen när jag tittade in liknande objekt när jag kom hem och såg att de ligger på 3000-3500:-/mån så blev jag lite småarg och är nu inte så sugen på att hyra lägenheten. Så det enda jag vill veta är om jag har juridiska plikter att hyra lägenheten eller om jag kan höra av mig till henne och säga att jag inte längre är intresserad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker absolut du ska kontakta henne och säga att du inte längre är intresserad.

Tror också att du kan kräva tillbaka pengarna.

Fråga henne också om föreningens styrelse har skrivit på!

Säg att du annars vänder dig till hyresnämnden.

 

Nyttig läsning här

http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=853

http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____1009.aspx

 

 

[inlägget ändrat 2008-08-26 22:28:32 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste tillvägagångsättet är att börja hyra och sedan dra det till hyresnämnden och då få tillbaks de pengar som anses oskäliga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns lite onödigt att börja hyra och sedan försöka fixa det då jag har en annan lägenhet om jag vill som är mycket billigare och i bättre område, dessutom längre uthyrningstid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står inget om uppsägningstid, däremot har jag bara skrivit kontrakt på två månader också. Sen har det dykt upp en annan lägenhet som jag får hyra minst ett år. Eftersom jag jobbar passar denna mycket bättre då den ligger närmare jobbet och är normal hyra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om uthyrningen är gjord på rätt sätt (godkänd av styrelsen som BoEriksson skrev) har du ju ett kontrakt skrivet och det är nog bara att finna sig i det.

 

Försök skriv kontrakt på den andra lägenheten från det datum som avslutar det kontrakt du just skrivit på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...