Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ubuntu Servern Dör!


arash82

Rekommendera Poster

Tja!

 

Jag har omvandlat en ibook G4 till en Ubuntu Server med webmin och hade tänkt köra den som web server. Det verkade väldigt bra och tyst och allt flöt på till en början. Med stor möda lyckades jag till och med få igån wifi i den.

 

Men nu har jag ett problem. Det är så att när jag har igång den så verkar det som om den dör efter ett tag. webmin lägger av efter ett tag. Och sen ftp servern. Till slut går det varken att telneta eller ssha. Inte ens ping fungerar. Men apache verkar gå i alla fall. Allt blir bra när jag startar om datorn.

 

Har också märkt det blir allt mer ont om Real Memory efter ett tag. Severn belastas dock inte med någon trafik än.

 

Kollade i syslog och kunde läsa:

Aug 18 21:53:57 SERVER kernel: [100617.704873] printk: 817 messages suppressed.

Aug 18 21:53:57 SERVER kernel: [100617.704891] TKIP: ICV error detected: STA=00:11:95:f0:82:83

 

 

Någon som har en aning om vad som är fel eller vart jag ska börja felsöka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Staffan i Uppsala

Hmm, svår nöt att knäcka, men en misstanke är att det kan finnas en minnesläcka någonstans, eftersom "Real Memory" minskar med tiden. Vilken version av ubuntu kör du? Vilka väsentliga paket har du installerade (apache, php5, dhcp, bind etc)? Har du lagt in några "egna" applikationer (även websidor baserade på php eller andra skriptspråk räknas, dock inte själva php-paketet)

 

Iof kanske det redan löst sig, det är ju ett tag sedan du skrev inlägget, men hör gärna av dig i vilket fall. :)

 

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej!

 

Jag har försökt men det verkar inte lösa sig.

 

Kör Ubuntu Linux 7.04 På en PPC dator. Kör apache, php5, mysql. Har även installerat tmpegenc och andra komponenter för att köra osTube.

 

Installerade också Webalizer och AWstats, vilka jag hade schemalagd rapportering på men jag har provat att stänga av det.

 

Jag administrerar via WebMin. Finns det något sätt att identifiera felet.

 

Jag börjar fundera på att lägga in en schemalagd reboot av servern varje dag för att bli av med problemet men det verkar inte särskilt smart.

 

Sen misstänker jag att det är apache som är och spökar. Kan det annars ha något med google bot att göra när den söker igenom siterna?

 

Tack för svaren,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Hmm, insåg just när jag tittade på dina lograder igen att du har en MAC-adress där. En googling på "TKIP: ICV error detected" gav direkt en massa träffar på nätverksrelaterade frågor. Kan det vara drivrutinen till det trådlösa kortet som läcker minne?

 

Du kanske kan ansluta med vanlig kabel i stället och stänga av det trådlösa kortet, och se om det hjälper. Försvinner minnesläckan då så har du hittat felet.

 

Det kan ju också tänkas att en uppgradering till 8.04 råder bot på läckan, även om man förstås inte kan vara säker på det. :) 8.04 är ju dessutom en LTS, och det är ju inte helt fel på en server.

 

/Staffan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för svaret.

 

Jag använder inte det trådlösa längre.

 

Hur kan jag förhindra att den laddas över huvudtaget?

 

Kör annrs på en Mac iBook med PPC, och sist jag kollade så sa man att det inte fanns en PPC variant av 8.04.

 

Mvh

Arash

 

PS. En noob fråga, vad innebär LTS. Long Term Service? DS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> vad innebär LTS. Long Term Service?

 

En ny version av Ubuntu släpps var sjätte månad. Därefter förses den med uppdateringar och säkerhetsfixar i 18 månader. En del versioner är LTS (varannan tror jag) och det innebär att det tar längre tid innan de slutar ge ut uppdateringar och säkerhetsfixar. Tror det är 36 månader i stället.

 

Även om det är enkelt att uppgradera till en ny version av Ubuntu vill man ju inte hålla på med sånt på servrar så ofta, så därför är det bättre att köra en LTS-version.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Nästan rätt gissning, LTS står för Long Term Support. Det betyder precis som Thomas säger att distributionen underhålls med säkerhetsfixar med mera under längre tid, 3 år för desktop och 5 år för server, i stället för normala 18 månader. Vad jag förstått så är första releasen vartannat år en LTS, dvs 6.06 och 8.04 är LTS-releaser, och nästa borde vara 10.4.

 

Exakt hur du ska göra för att undvika att modulen inte ska laddas kan jag tyvärr inte ge något riktigt bra svar på. Ska man göra det "på rätt sätt" ska man identifiera vilket skript som laddar modulen, och se till att den inte laddas. Om du vill kan du ta till en "fulvariant", där du döper om modulfilen i /lib/modules/<kernel-ver>/kernel/drivers/net så att den inte kan laddas. Det förutsätter förstås att du vet vad modulen heter, men det borde gå att lista ut med hjälp av lsmod och lite detektivarbete. Haken är att så fort kärnan uppgraderas, kommer en ny uppsättning drivrutiner och då får du göra om omdöpningsproceduren igen. Det är visserligen inte svårt, mem man ska komma ihåg det också. :)

 

/Staffan

 

[inlägget ändrat 2008-11-03 08:15:29 av Staffan i Uppsala]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...