Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är en bra speldator - bärbar eller stationär? + 3 andra frågor!


Christina2003

Rekommendera Poster

Christina2003

Står och klurar på att köpa en dator till dotra (13 år) som spelar mycket spel, bla SIMS och hennes nuvarande lilla Acer klarar inte av spelen längre. Me vad är bäst, en bärbar eller en stationär?

Det jag har lärt mej är att den bärbara går det inte att byta grafikkort etc på så då sitter man där med lite skruttig dator efter något år..kanske?

Vad har ni för tips?

 

Jag har en stationär själv där jag har problem med en fil ibland när jag ska stänga ner, hpqtra08.exe kommer det upp en grå ruta om, ibland bara. Det är en hempc och supporten säger att de kan inget göra, vill jag ha datorn OK så får jag rensa och köra recovery...?

 

Hur gör man med ''enheter med flyttbara lagringsmedia''? Det finns 4 diskar när man tittar i utforskaren men jag kopplar inte vad de används till...

 

Dotra lagra väldigt stora musikfiler på min dator till sin ipod - dessa går inte att ta bort eller flytta enligt henne för då försvinner även låtarna på hennes ipod nästa gång hon startar den...är det verkligen rätt?

 

Blir jättetacksam för hjälp och råd!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen tvekan om att en stationär dator är bäst om det är en speldator man ska ha där man vill få ut bra prestanda (till rimliga pengar).

 

Men en bärbar dator har ju så många andra fördelar så jag kan försöka besvara en annan fråga:

 

Kan en bärbar dator duga som speldator?

 

Ja det kan den, i alla fall så länge man inte ska spela de riktigt krävande spelen.

 

Vad gäller Sims så spelar min sambo det på sin LG E200 som har det - såvitt jag vet - "sämsta" grafikkretsarna som används i dag (ATI Mobility Radeon X1250).

 

En liten smidig dator (A4-format på LG E200) som man kan ta med sig under armen vart man än går och som kan spela spel med drägliga prestanda eller en stationär dator som kan spela spel med bra prestanda, ja, det kan man fundera på :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en stationär själv där jag har problem med en fil ibland när jag ska stänga ner, hpqtra08.exe kommer det upp en grå ruta om, ibland bara. Det är en hempc och supporten säger att de kan inget göra, vill jag ha datorn OK så får jag rensa och köra recovery...?

Kan det vara så att du har en icon/genväg till ett diagnosverkyg för din hempc?

 

hpqtra08.exe ingår nämligen i drivrutinerna för HP Images devices.

Och om du försöker att antingen installera om detta eller att ta bort detta, så bör ditt problem försvinna.

Kanske går att avaktivera också,, men är det ingenting du känner igen eller använder, så kanske du lika gärna kan ta bort det istället.

Har du haft hempc´n länge?

 

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christina2003

Hej!

Jag har haft datorn i ca ett år.

Den har krånglat mer det senaste halvåret typ...

 

Jag fick ofta meddelande direkt från HP att det fanns det o det att hämta och en av dem som jag minns skulle avhjälpa fel, den bara stod och snurra i ett köär , flera timmar och inget hände.

 

Diagnosverktyg - det är inte Telia support? För den ska jag avinstallera nu.

 

HP images devices - hmmm, jag är ledsen men jag blir väldigt osäker!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP images devices - hmmm, jag är ledsen men jag blir väldigt osäker!
En skrivare eller skanner från HP, har du det?

 

Telia supportassistenten är bara för problem med internetanslutningen. Har du något i programmenyn som heter något med HP?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christina2003

Jag har en HP Photosmart C6180.

 

I programmenyn finns HP dokumentvisning och HP lösningscenter.

Dessa 2 använder jag när jag scannat ett kort och ska ''mecka'' lite med den.

Finns även HP Photosmart Premier men den vete 17 om jag använt om jag ska vara ärlig.

De andra 2 är jag väldigt frekvent användare av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att installera programmen som hör till Photosmart igen?

 

Är HP lösningscenter för Photosmart eller är det lösningar för hela datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd sökfunktionen och försök att sök efter denna fil hpqtra08.exe och se om du kan lokalisera i vilken mapp den ligger i, så kanske det går lättare att exakt se vilket program det tillhör?

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christina2003

Ah, smart :-D

 

Jag fick napp på den i en HP Digital Imaging Monitor

och upptäckte dessutom att jag hade en liten ikon nere till höger vid klockan som pekade på denna.

Blir ni klokare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick napp på den i en HP Digital Imaging Monitor

och upptäckte dessutom att jag hade en liten ikon nere till höger vid klockan som pekade på denna.

Blir ni klokare?

Ja, lite klokare.

Kan du hitta någonting i "Lägg till och ta bort program" i kontrollpanelen, som har med detta program att göra?

Du bör ju ha en cd-skiva som följde med skrivaren HP Photsmart C6180, kan du kolla på den skiva om detta namn finns med som program.

Eller om du kanske har en digitalkamera, som det följer med något sådant program till?

 

Edit: Har klurat ut att det handlar om ett fel som har med scanningen att göra,

kanske räcker att installera om skivan för skrivaren?

 

 

//gästen

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-08-16 17:56:21 av //gästen]

[bild bifogad 2008-08-16 17:56:56 av //gästen]

1073456_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christina2003

Har avinstallerat och installerat om skrivaren och än så länge funkar det. Brukar inte komma varje gång så jag ska köra hårt här ett tag så får vi se!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hoppas vi att det håller i sig :thumbsup:

 

Edit: Du hade väl en fråga till egentligen?

 

Hur gör man med ''enheter med flyttbara lagringsmedia''? Det finns 4 diskar när man tittar i utforskaren men jag kopplar inte vad de används till...

Det kan vara enheter för minneskort, som du kan använda, t.ex minneskort från digitalkamera/mobiltelefon eller så, du bör ha enhet som är lika stor som en diskettenhet?

 

 

//gästen

 

 

[inlägget ändrat 2008-08-17 15:42:43 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christina2003

Nu har jag testat - länge!

 

Jag höll ju på och det gick bra ibland och ibland kom den där lilla rutan upp med filnamnet. Kom på att jag måste sansa mej lite och anteckna vad jag gjorde för att få en rimlig chans att se om det är vissa rutiner eller vad det kan vara.

 

Starta/stänga av utan skrivaren på => inga problem alls :-D

 

Starta, scanna kort, redigera dessa, stänga av datorn men inte skrivare => problem ibland

 

Starta, Scanna, redigera, stänga av skrivare, stänga av datorn => problem ibland.

 

Starta, dottern gick in och loggade på sig på sin ''planhalva'' (växlar användare), skrivaren på men inget gjort => problem ibland

Samma som ovan men jag scannade och redigerade => problem ibland.

 

Det verkar som om han lever ett eget liv den där filen och bestämmer själv när han ska vara besvärlig och inte när jag vill...?

Lustig sak!

 

Vad tror ni - är det bara att låta honom vara?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...