Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stream processorer


Osthus

Rekommendera Poster

Tja.

 

Kan någon förklara vad stream processorer är?

Såg i något test att de jämförde grafikkort, det ena hade 800 sp, och det andra hade 128. Blir det mycket skillnad i prestandan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, min nacke är vänlig nog att hålla mig vaken så då kan jag lika gärna göra nån nytta som att svara dig exempelvis... ;)

 

Streamprocessorer behöver inte nödvändigtvis befinna sig på grafikkort men nu var det förstås sådana det handlade om... I det här fallet handlar det då om streamprocessorer vars funktioner egentligen bara är en, att samköras för att parallellt med varandra utföra flyttalsberäkningar åt GPU:n. :)

 

Användingsområdet är mycket smalt men det streamprocessorna hjälper GPU:n med gör denna oerhört snabb inom sitt (snäva) område, med en beräkningskapacitet som kan räknas i hundra- och kanske tusentals procent högre än om en hyfsat snabb Athlon X2 eller Core 2 Duo skulle räkna på samma sak.

 

Detta gör att ett helt vanligt GeForce 8-kort kan hjälpa till inom exempelvis medicinsk forskning:

http://www.nvidia.com/object/cuda_home.html#

 

Såg i något test att de jämförde grafikkort, det ena hade 800 sp, och det andra hade 128.

De första grafikkorten som fick streamprocessorer var GF 8 GTX, 128 st, och GTS-modellen med 96 stycken. Numera räknas dem som du sett i flera hundratals. Att prestandan då ökar är givet även om grafikkortets totalprestanda ingalunda bara hänger på dem.

 

[inlägget ändrat 2008-08-16 00:17:40 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man vara lite off-topic och fråga vad det är med nacken?

Sviter av en gammal bilolycka har jag för mig, eller hur var det RN?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sviter av en gammal bilolycka har jag för mig, eller hur var det RN?

Ja så var det, en trafikolycka i mitten av nittiotalet... Jag klämdes ihop i bilen, med revbensbrott och punkterad lunga och andra skador som följd. Räddningstjänsten klippte upp taket och så flögs jag till det närmaste av de större sjukhusen.

 

Smärta vänjer sig kroppen aldrig vid utan det är fullt larm hela tiden; till exempel hög puls och kallsvettningar, spända andetag. Det är stor påfrestning för kroppen som är i ett konstant stresstillstånd. Ständig värk påverkar sömnen och prestationsförmågan. Under en stor del av tiden går smärta ändå att ha under någotsånär kontroll men emellanåt väller det över i en hopplös känsla av hjälplöshet. Men vad vet man om framtiden? Nån vacker dag har de kanske kommit på nåt sätt som gör att de kan, om än kanske inte fixa helt, så iaf underlätta och förbättra så att det blir lättare när man ska vara ute och fungera bland folk..?

 

Kanske lösningen är att använda sig av Sreamprocessorer som är nervsystemet till hjälp att beräkna arten och mängden av signalsubstanser? :) För uppenbarligen ger nervsystemet självt bara falsklarm mest hela tiden... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...