Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moderkort problem?


bertilsigurd1

Rekommendera Poster

bertilsigurd1

Hej, Jag har tidigare byggt ihop några datorer med Asrock moderkort och lite varierande processorer. Detta utan problem. Nu tänkte jag vara på den säkra sidan och köpa så mycket som möjligt av marknadsledaren ASUS. Ingen märkvärdig dator men en privärd, spel och bildhanteringsdator till dottern.

 

Det blev:

ASUS Mainboard 775 P5KPL-E

INTEL CORE 2 E4600 2.4GHZ 800/2M

ASUS VGA-Card Radeon HD2600PRO 256MB

SEAGATE MAXTOR DIAMONDMAX22 500GB SATA 3.5

AOPEN Power Supply 450W

GEIL Black Dragon 2GB

 

Men efter installationen så fick jag aldrig datorn att boota, inte ens processorfläkten att snurra, enbart moderkortets LED lampa att lysa.

 

Efter detta har jag testat lite olika el aggregat och tom investerat i en spänningsmätare som ser om aggregatets spänning är OK. Alla kopplingar från el aggregatet ger rätt värde men när jag sätter 24 pinen mot moderkortet, sätter 4 pinen vid processordelen på moderkortet samt ansluter hårddiskens SATA sladd, så tänds bara LED lampan.

 

Jag har flyttat om lite mellan de två minnemodulerna och kollat att de passar.

 

Då jag inte haft statiska elproblem tidigare har jag först investerat i ett antistatarmband efter installationen.

 

Om det var fel på moderkortet vid leveransen kan jag ju reklamera det. Men hur märker jag om jag kortslutit moderkortet med statisk elektriitet?

 

Någon annan väg ur detta dödläge?

 

Tacksam för hjälp.

 

Mvh

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felsök med endast nätaggregat, moderkort, CPU och ett minne i. Om du får ett pip från BIOS, kolla högerkolumnen på BiosCentral:

 

http://www.bioscentral.com/

 

Testa minnen med memtest86:

 

http://www.memtest86.com/

 

Prova ett annat nätaggregat vid sidan om. Det behöver ej motsvara grafikkortets strömstyrkekrav när du provar på tomgång.

 

Om du inte kommer fram till nåt och har kopplat rätt, kan det vara fel på moderkortet. CPU-fel är ovanliga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns Geilminnena med på QVL listan för moderkortet?

Räcker den lägsta BIOS det moderkortet levereras med för att köra den valda processorn?

Vilken är den lägsta BIOS moderkortet levereras med?

Vilken BIOS fodras för att köra E4600?

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-08-10 01:45:14 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bertilsigurd1

Tack för svar.

 

På Geils hemsida så finns moderkortet med som kompatibelt till minnena.

 

Mitt BIOS kan jag ju inte testa eftersom maskinen inte bootar och inte ens piper. På moderkortet finns en etikett med "686 AMIBIOS DF 19 8544". Varken på Intels eller AMIBios hemsidor hittar jag någon kompatibilitetstabell för detta...

 

På ASUS hemsida emellertid säger de att de stödjer alla E4600 procesorerna från Bios 0111, nu kan man sedan 20080422 ladda ner version 0301.

 

Jag köpte kortet i juni då kan det väl knappast ha en version äldre än 0111?

 

Mvh

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bertilsigurd1

Hej,

 

Jag har strippat ned till vad du angivit och bytt elaggregat, men med samma resultat. Biosen piper ju inte så jag kan inte testa eller uppdatera.

 

Tyvärr har jag ingen annan socket 775 maskin att testa minnena i.

 

Kan LED lampan på moderkortet lysa om det råkat ut för kortslutning?

 

Mvh

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnena borde gå att testa i nån annan dator som tar DDR2, inte bara socket 775.

 

Ta ur alla minnen och starta, kolla nu om du får nåt pip.

 

Visst kan lysdioden på moderkortet lysa, även om moderkortet är felaktigt. Moderkort kan vara felaktiga vid leverans, fick själv ett sånt för en tid sen. Du behöver alltså inte ha förstört det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händer inget när du trycker powerknappen, alltså absolut ingenting? I så fall kan det ju vara så enkelt att sladden/kontakten för knappen är vänd åt fel håll. Det är lätt hänt och är då förstås bara att vända åt rätt håll så att stiften ansluter som de ska.

 

LED-lampan lyser säkert bara för att moderkortet matas med ström – nätagget inte är avslaget med knappen baktill..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, har av egen erfarenhet konstaterat att vad som står på minnestillverkarnas hemsidor behöver inte betyda att jag lyckas få datorn att fungera..

Köpte nytt moderkort och då funkade minnena.

 

Men funkar minnet med moderkortet så är det väl fel på moderkortet, returnera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bertilsigurd1

Hej, Tack för svar.

 

Jag köpte som sagt en spänningsmätare för data elaggregat på Kjell&Co och fick där OK på båda de aggregat jag prövat. Med exakt den konfigurationen har jag sedan anslutit den på moderkortet. Det går ju som Du skriver att koppla/vända fel. Men inget pip trots ström och aggregatet på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bertilsigurd1

Hej, Tack för svar. Jag hittade Asus QVL lista över minne. Där finns överhuvudtaget Geil inte med som minnes leverantör. Säljaren, Amentio, rekommenderade Geil, men det innebär ju inte så mycket. Jag skall dubbelkolla med dom om minnena verkligen är kompatibla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte kortet i juni då kan det väl knappast ha en version äldre än 0111?

Det blir nog ganska svårt med tanke på att 0111 var den allra första versionen... ;-) Att biosen inte skulle ha stöd för E4600 kan alltså uteslutas.

 

Det går ju som Du skriver att koppla/vända fel. Men inget pip trots ström och aggregatet på.

Jag tycker som jannejanne: returnera moderkortet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...