Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommer inte in i datorn


rickard 1

Rekommendera Poster

Jag kör en dator med gamla W2Kp, engelsk version, som fungerat bra en längre tid.

 

När jag startar upp datorn idag stannar den med ett felmeddelande: missing or corrupt file...\WINNT\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEMced

 

Jag försöker med både startupdisketter och program-CDń och kommer till ett val mellan tre alternativ; 1.ominstallation; 2.reparation R; 3.göra ingenting.

 

Jag prövar både alternativ 2 och 1 och får då svaret "Setup did not find any hard disk drives installed in your computer"

 

Jag kommer inte vidare.

 

Mycket tacksam för tips om hur gå vidare och förklaring till vad som hänt.

/rickard 1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Det är rätt avsnitt, men det sätter mig i en Moment-22 situation.

 

För att ladda ner fixen måste jag validera mitt W2Kp; eftersom datorn inte går att komma in i, måste jag använda min andra dator som går på Linux, som då inte klarar en validering.

 

En ominstallation av W2KP fungerar inte, som jag beskrev tidigare. Datorn hittar inte hårddisken.

 

Märkligt nog startar datorn om jag bootar den med en Linux CD, version 8.04. Emellertid kommer jag inte in i HD. Felmeddelandet säger att Windows inte avslutades korrekt, och jag måste avsluta på ett korrekt sätt först, genom att klicka på "safely remove hardware" icon och stänga Windows "cleanly". Detta går inte att göra utan HD

 

Syftet med att använda Linux är att kunna plocka ut en del viktig information från datorn och sedan rensa hårddisken och installera W2Kp på nytt.

 

Eftersom datorn går med Linux, borde det finnas något sätt att ta sig in i hårddisken med detta OS. Frågan är hur??

 

Sista alternativet med KILL DISK hoppas kan undvikas.

 

Finns någon åtgärd i t ex BIOS jag kan vidta för att komma vidare? Ställa om HD??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt nog startar datorn om jag bootar den med en Linux CD, version 8.04. Emellertid kommer jag inte in i HD. Felmeddelandet säger att Windows inte avslutades korrekt, och jag måste avsluta på ett korrekt sätt först, genom att klicka på "safely remove hardware" icon och stänga Windows "cleanly". Detta går inte att göra utan HD

 

Om jag förstått korrekt: du bootar med Ubuntu 8.04 , men kommer inte åt din hårddisk(partition) av typen NTFS eftersom den är markerad "dirty" (inte avmonterad korrekt) och då kan den inte monteras med ntfs-3g drivern.

 

Det du kan göra då är att montera den "read-only" med kernel drivern för ntfs (fullösning om du kör från skiva):

 

sudo mkdir /tempdisk
sudo mount -r /dev/dinhårdiskX /tempdisk
sudo nautilus

där dinhårdisk är namnet på din hårddisk (tex sda) och X är numert på din patition (tex 1)

 

Navigera till /tempdisk i nautilus och du bör hitta filerna, om inte filsystemet är alltför skadat.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Du har förstått min situation helt korrekt.

 

Eftersom jag är ny med Linux, och mycket nöjd med detta OS eftersom det aldrig någonsig krånglat på minsta sätt, ber jag dig om en detaljerad stegvis beskrivning på hur jag skall göra, från ruta ett.

 

Var hittar jag kernel-drivern och var skriver jag in koden?

 

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Bra =)

Skriv det rad för rad i ett terminalfönster.

Terminalen finns i menyn på ubuntu, leta lite så hittar du den.

 

Först måste du veta vad din hårddisk heter, oftast brukar det vara sda eller hda.

 

Så testa med följande i terminalen:

 

dir /dev/sda* #listar patitioner på disken sda

 

Eller om inget visas:

 

dir /dev/hda*#listar patitioner på disken hda

 

När du kommit fram till ifall din hårddisk heter sda eller hda ska du bestämma vilken partition det är du vill ha information ifrån. har du bara en (eg bara /dev/sda1 dyker upp) är det inte så svårt. Kör sedan dessa kommandon i terminalen:

 

sudo mkdir /tempdisk #Skapar en mapp där vi kan montera disken

sudo mount -r /dev/sda1 /tempdisk #Monterar filsystemet i mappen

sudo nautilus #starta nautilus som root

 

Navigera sedan till /tempdisk med nautilus, om allt gick bra hittar du informationen där.

 

Om du inte vet vilket partitionsnummer din trasiga NTFS partition har, kan du ta reda på det med fdisk:

 

sudo fdisk /dev/hda #Startar fdisk och läser från hårddisk /dev/hda

 

Skriv sedan "p" <enter> i fdisk för att se en lista på partitioner. Du bör se dirket vilken som har NTFS systemet.

Skriv sedan "q" <enter> för att stänga fdisk.

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen,

 

När jag skriver in dir/dev/sda* eller hda, kommer svaret bash: ..." No such file or directory".

 

Skall jag skriva sudo före??

 

Ny fråga: Hur skriver jag ut texten i Terminalen? Hittar ingen utskrift i rullgardinsmenyerna. Högerklick går inte heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen; det verkar fungera!!!

 

Var kan jag lära mig alla dessa kommandon, inklusive syntax och inte minst mellanslagen.

 

Har du något bra tips om hur jag kan återställa mitt Windows 2000 P, utan att köra killdisk?

 

Mycket tacksam för hjälp och tips

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Katastrofer på den nivån är OK.

 

Allt verkar fungera. Jag har kopierat ner en HD i datorn till en extern HD och håller nu på att lägga in detta i min Linux dator. Jag hör av mig om det krånglar.

 

Har du något bra tips hur jag återställer min gamla dator med Windows 2000 P, annat än köra Killdisk?

 

Var kan jag lära mig mer om alla dessa kommandon du gett mig, inklusive syntax och mellanslag?

 

Jättetack för hjälpen så här långt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta en windows 2000 eller windows xp installationskiva.

 

Boota från skivan och välj alterantivet "r" för repareringskonsoll i början. (Inte att förväxla med reparera windows!)

 

I konsolen får du kanske skriva in ditt adminlösenord, beroend på hur skadat filsystemet är. Om du inte kan det testa med blankt.

 

När du kommit så långt att du kan skriva kommadon, ange

 

chkdsk C: /R

 

för att reparera filsystemet.

 

Kan ta väldigt lång tid. När den är klar med alla 5 steg, kör det en gång till för säkerhetsskull.

 

(alternaitvt kan den ha en annan bokstav än C: beroende på din diskonfiguration)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något bra tips hur jag återställer min gamla dator med Windows 2000 P, annat än köra Killdisk?

 

Var kan jag lära mig mer om alla dessa kommandon du gett mig, inklusive syntax och mellanslag?

 

 

Istället för killdisk kan du lågnivå formatera den i linux:

 

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/hda #läs från zero till hårddisken hda

 

Skriver över hela disken med nollor med hjälp av dd. Tryck CTRL+C efter ett tag om du bara vill skriva över början av disken.

Du lär dig nog bäst kommandon genom att använda dem.

Kommandon "man" visar "manualen" för att kommando.

 

 

man dd

# Ger information om dd

 

Tryck SHIFT+Q för att stänga "man".

 

Däremot bör du lära dig pipes, och hur man dirigerar om standard output m.m. googla på "bash pipes standard output" eller dyl.

 

För att lära dig specifika kommandon, googla. "common bash commands", "configure interface from terminal"

 

Använd http://www.google.com/linux och inte vanliga google.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen,

 

Hur kommer jag åt att välja "r" för reparationskontroll.

 

Har försökt flera gånger och hamnar vanligen i BIOS. Har tryckt ner r från allra första början.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska starta från CDn med Windows 2000 eller XP och när den kommer upp med första frågan så svarar du R.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...