Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Multikanalsljud från AC3


OLJensa

Rekommendera Poster

Problemet är följande:

 

Vill få datorn att skicka bitstreamat multikanalsljud o DTS till recievern, men det går fasiken-i-mig inte att få till verkar det som.

 

Kör i WindowsMediaPlayer o har alltid använt CCCP-codecs och kör med optisk kabel för ljudet mellan datorn och recievern. Funkar utmärkt med exempelvis DD 5.1 (syns på förstärkaren vilka kanaler och i vilket format jag får in signalen). Nu när jag vill köra multikanals AC3-kodat ljud så laddade jag hem "AC3 filter", men fortfarande, hur jag än ställer in filtret så får jag fortfarande bara fram tvåkanals PCM-ljud till recievern.

 

Min huvudteori just nu är att det beror på att jag inte kör en S/PDIF-kabel utan en optisk kabel. I princip är det ju ingen skillnad förutom att signalen skickas med ljus eller elektriska pulser. Men när man kollar i text om "AC3 filter" och i inställningarna så står det alltid bara S/PDIF och aldrig något om en optisk utgång.

 

Kollar man i inställningarna i "AC3 filter" när man kör multikanals AC3 ljud ser det ut som den skickar ut det också, men som sagt till stärkaren kommer bara tvåkanals PCM.

 

Hoppas ni förstår!

 

Hjälp snälla, jag sliter mitt hår här...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu har jag testat lite till och i AC3-filter finns en checkbox som heter Use SPDIF (efter den står det disabled) och när jag klickar i den står det i infofönstret: "SPDIF status: Disabled (SPDIF output is not supported)".

Detta verkar ju stödja min teori om att den inte verkar vilja skicka ljudet via toslink, men ljud ut får jag ju i alla fall, men som sagt, bara tvåkanals PCM....

 

Inte mycket klokare av det... Behöver fortfarande hjälp!!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej det löste sig. Fick gå in i audio-codecsen i CCCP och sätta AC3 till S/PDIF.

 

Hurra för mig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...