Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Akut problem med vista dator!


Eliassss

Rekommendera Poster

Min nya vista 64 bits dator lade nyss av. När jag försöker starta upp den kommer följande felmedelande (?) upp.

 

makme8.jpg

 

Har endast en begränsad backup samt behöver betala in en mängd olika räkningar innan jag åker till norge på tisdag. Jag är förtvivlad och min lokala datorhandlare jag köpte datorn av har stängt, så hoppas på snabbt svar här av någon kunnig människa =)

 

Är ej datorkunnig och skulle även vara tacksam för tips på företag som kan lösa dessa typer av "problem" för inte allt för mycket pengar (semesterkassan snart tom).

 

Tack på förhand!

/

 

Elias

 

[bild raderad 2008-07-26 21:10:10 av Eliassss]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meddelandet säger att datorn tycker att hårddisken inte fungerar att starta från. Om du har möjlighet att flytta över hårddisken som extra-disk till en annan dator så är det ett sätt att få reda på hårddisken är helt trasig eller om det bara är uppstartsdelen som inte längre fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla kablarna till hårddisken.

Kolla startordningen i BIOS (samt så att HDD inte är inaktiverat).

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErikKaverén

Du har möjligtvis inte en minneskortsläsare ett minneskort eller en bärbar hårddisk inkopplad?

Ibland så kan datorn få för sig att den ska starta från minneskortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Datorn är ny så någon hårdiskcrash borde dett väl inte vara (?).

Har ingen extern hårdisk ansluten, dock hade jag en inkopplad precis innan jag stängde datorn. Kan det ha något med detta att göra?

Vet inte riktigt hur man kollar BIOS, vore tacksam om någon kunde berätta hur =)

 

[inlägget ändrat 2008-07-27 22:21:03 av Eliassss]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer att det är ett måndagsexemplar så visst kan det vara fel på något, eller att kablarna är dåligt monterade och glappar.

 

BIOS ser olika ut i olika datorer och man kommer till dess inställningar genom att trycka på olika tangenter, men det borde stå något om det i datorns/moderkortets manual.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart kan det vara nått hårdvarufel. Det har ju hänt tidigare om man säger så att man kommer hem med nått nytt och det är trasigt. Då blir man rätt trött när de vi skicka in den för reperation. Men det är en annan sak.

 

Eftersom du säger att datorn är ny så ska du nog inte pilla för mycket själv om det är hårdvarufel så att inte garantin försvinner. Men det låter helt klart som att det skulle kunna vara nått fel på hårddisken. Har du provat att boota på en cd? Det du skulle kunna göra är att boota på vista dvdn och välja repair instället för installera. Där kan du nämligen läsa tillbaka bootfilerna som behövs för att vista ska kunna starta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack allihopa som svarat!

 

Datorn är nu fixad! Var tvungen att ladda inställningarna i BIOS som leverantören hade sparat. Sedan var det bara att spara och starta om datorn.

 

Tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var roligt att datorn nu fungerar och att det bara var någon BIOS-inställning som blivit fel och inte hårddisken som gått sönder.

Tack för poängen! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...