Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur bra dator har du?


AzD

Rekommendera Poster

Hej jag undrar hur bra datorer ni som sitter och läser

 

Min data spec..

 

* 3 Ghz Procesor Intel

* ATI READON X600 Series 256 Inbyggt minne

* 120 Gig Hårddisk + 500 Gig Bärbar hårddisk

* 1280 Mb Ram-Minne

* Datorns Tempratur Mellan 19-27 Grader Kan mätas med detta program

"Speedfan" Hur man använder speedfan

kolla Hemsida 1 http://www.almico.com/speedfan.php

Ladda ner Speedfan http://www.softpedia.com/progDownload/SpeedFan-Download-4103.html

 

Skriv gjärna hur bra dator ni har :thumbsup:

 

 

\AzD

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Athlon X2 6000+

4096 MB DDR2 (3320 MB tillgängligt i Vista)

Radeon 4850, 512 MB

Speedfan - testar, datorn kör för fullt för stunden.

CPU 45/51 grader

moderkort eller kanske hårddisk? 38 grader

GPU 81 grader

CPU fläkten 3700 rpm, susar en del och kan säkert sänkas en del utan fara för processorn.

 

Kör för stunden ett Folding at home paket på grafikkortet, man måste ju testa. GPU belastas till 100%, CPU till 60-70% per kärna. Ger, när jag tar upp info-fönstret, som i sig tar lite kraft, omkring 850 iterationer per sekund för stunden. Maximerar jag fönstret sjunker det till omkring 400...

 

Ed: Missade visst

2x Samsung Spinpoint 250 GB i Raid 0

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-07-23 10:33:52 av Monshi]

[inlägget ändrat 2008-07-23 10:54:41 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ny är den också. För en vecka sedan hämtade jag ett tiotal paket hos Komplett.

 

Inte riktigt helt i ordning än allt på den dock.

 

Men - en dator är bra så länge den duger till det man gör.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag undrar hur bra datorer ni som sitter och läser

Jag punktar upp som du gjorde... :)

 

* Core 2 Duo E8500.

* HD4850 512MB CrossfireX (två st).

* 36 (XP64), 74 (Vista64) samt 150GB (spel & övrigt) WD Raptor-diskar.

* 4096MB RAM (4096MB tillgängligt :-)).

 

I SpeedFan:

CPU 33-36 och moderkort 43C. Processorfläkt runt 1400RPM (manuell styrning, lägsta varvtalet).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rallylaxxen

*AMD Athlon X2 6000+ (Överklockad till 6400+)

*2st Twin Mos 2048 mb 800MHz

*Sapphire ATi 2900Pro 256Bit 512mb Överklockat

*Moderkort:Gigabyte GA MA69GM-S2H

*Samsung 7200rpm 250gig SATA

*Seagate 7200rpm 320gig SATA

*Windows XP Professional 32bit

 

Allting ligger på runt 40 Grader!! Förutom hårddiskarna!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt med AMD-folk! :thumbsup: Ärligt, fastän jag senast nu köpte Intel till hemburken. Det var inte helt enkelt att byta till självaste satans näste Intel utan var en process som tog ett tag. ;-) Har använt AMD senaste åtta åren eller nåt men de hade vid tillfället inte nån dubbelkärnad (prestanda/entusiast)processor med motsvarande spelprestanda (orkade inte vänta på dem nåt längre). Och beträffande fyrkärnade processorer kan spelen som har nån eventuell nytta av dem räknas på högst en hand... Men annars motsvarar X4 9850 en Q6600 tämligen väl.

 

För att inte svika hjälten AMD alltför mycket för skräcködlan, den ondskefulla besten, Intel var jag åtminstone tvungen att välja deras grafikkort varför det fick bli HD4850 CrossfireX istället för säg GF 9800GTX+ SLI. :-)

 

Men nu ska jag posta istället för att fortsätta babbla strunt. ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AMD - om jag bara får kontroll på den där jekla CPU-fläkten så blir jag nöjd med den. Men kanske blir att man om ett år slänger ut CPUn och köper en ny tillverkad i 45 nm teknik och lägger till en bra kylare....

 

originalverktygen från Gigabyte fastnar i AUC (ja, än påslaget).

Speedfan har inte 100% kontroll på fläktarna

och det är i sig sjukt att man måste ha mjukvara för att hantera fläkten! Det borde BIOS klara av!

 

men - håller jag bara ned hastigheten på fläkten till under 4000 rpm så låter det inte så jevligt. Frågan är bara hur? Fläkten tycks inte kunna snurra långsammare än knappt 3000 rpm, den stannar vid cirka 30% i Speedfan och låter som bara den vid 75%. Samma hastighet ungefär mellan 40-65% hastighet... Suck.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AMD - om jag bara får kontroll på den där jekla CPU-fläkten så blir jag nöjd med den.

Medföljande fläktar är sällan tillräckligt bra. Värst är ljudnivån som uppstår då de roterar så väldigt fort. Det brukar inte finnas mycket koppar i dem, som leder bort värmen mycket effektivare än aluminium och kanske därav fläktens höga rotationshastighet.

 

Att dra nåt slags likhetsstreck mellan kylfläkten och själva processorn är orättvist tycker jag.

 

Men kanske blir att man om ett år slänger ut CPUn och köper en ny tillverkad i 45 nm teknik och lägger till en bra kylare....

Min nuvarande är Intel E8500 tillverkad i 45nm, tanken på att använda dess medföljande fläkt har aldrig ens fallit mig in, utan som jag också berättade förut fortsatte jag att använda min redan befintliga fläkt – en Thermaltake V1:

http://www.thermaltake.com/product/Cooler/Retail/Cl-P0401/cl-p0401.asp

(det är den bästa processorfläkt som nånsin suttit i min dator (många har det hunnit bli genom åren) och även sambons fick bli utrustad med en sån)

 

och det är i sig sjukt att man måste ha mjukvara för att hantera fläkten! Det borde BIOS klara av!

Biosen i moderkort från Asus klarar detta på egen hand genom en funktion kallad Q-Fan (AMD eller Intel spelar ingen roll), men som måste aktiveras manuellt.

http://www.asus.com/999/html/events/mb/qfan.htm

 

Men förresten så borde ditt (Gigabyte?) också klara av det här utan nedlusningsprogram, genom "CPU Smart FAN Control/Mode" i biosen... Verkar det inte riktigt vilja funka kanske en biosuppdatering behöver göras.

 

[inlägget ändrat 2008-07-26 04:19:11 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylarn i sig verkar fungera bra.

 

Den håller utan problem processorn under 42-45 grader vid låg belastning (0-15%) utan att fläkten roterar.

den verkar klara full belastning med ett varvtal på cirka 3000 rpm och då aldrig nå över 57 grader.

 

problemet är att BIOS styrningen, vad jag testat hittils:

1: Verkar ha måltemperatur <30 grader. Fläkten snurrar alltid på cirka 3000 rpm

2: Vid minsta gradient, när processorn varvar upp, belastning ökar eller varierar spikar den upp på över 4000 rpm.

3: Den ligger kvar högt och försöker trycka ned temperaturen.

4: Kan även lugna ner sig och gå ned till 3500 varv.

 

Brytpunkt för acceptablet fläktljud ligger strax under 4000 rpm.

Dvs kortfattat

den låter alltid, den låter mycket till och från, vid belastning låter den förjekligt.

Detta med Smart fan, cool&quiet aktivt.

 

testat ställa fläkten att styras i PWM-läge (antar volt-styrning annars). Då ligger den konstant på cirka 3000 rpm. 3000 rpm räcker för det mesta men inte alltid.

 

Stänga av smartfan i BIOS, fläkten ska alltid köra på max, då ligger den konstant på cirka 3000 rpm.

 

Fläkten verkar, om programmen som läser av fläkthastighet läser rätt, kunna arbeta inom begränsade området 2800 rpm - 4200 rpm.

 

Lösning? Köra Gigabytes Easy Tune pro som:

• är fult som stryk

• måste köras av alla användare som loggar in (konflikter)

• verkar inte starta om/få kontroll på fläkten efter viloläge

• inte passerar Visas UAC (som jag nog kapitulerar och stänger av - varför inte en "jag litar på detta program för ALLTID"-ruta????)

• jag tycker inte borde behövas

 

BIOS är uppdaterat, men kanske det kommer bättre BIOS i framtiden?

 

Speedfan - testat, verkade klara av hälften av sin uppgift. Fläkten varvade ned och stannade helt men vid tempökningar betedde den sig likt BIOS. Varvar upp momentant en bit över 4000 rpm för att sedan, oftast lugna ner sig. Detta vid små ökningar.

40, 41, 42, 43 grader tyst

44 grader, storm i 10 sekunder till <38 grader.

 

Inte bra.

 

Mmh, en ny BIOS ska visst finnas, kanske ska testa den, moderkortet verkar annars vara optimerat för en aningen svalare processor.

Ed: programmet ljög, samma version av jag kunde se på webben.

 

Återkommer...

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-07-26 10:18:01 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• verkar inte starta om/få kontroll på fläkten efter viloläge

Det där känns igen från MSI:s motsvarande program CoreCenter också... Överhuvudtaget så brukar jag uppleva medföljande programmen till moderkort som hafsverk för vilka buggfixningar inte har högsta prioritet. Kanske för att den verkliga nyttan med dem är något oklar? Brukar själv inte vilja använda dem – tycker de är onödiga – och inte heller för mitt förra A8N32-SLI Deluxe fastän det kördes överklockat.

 

BIOS är uppdaterat, men kanske det kommer bättre BIOS i framtiden?

Om något är galet med fläktstyrningen kommer det säkerligen att fixas och är då långt ifrån nån ny slags bugg utan återfinns i var och vartannat moderkort, och i vga-biosar också.

 

...moderkortet verkar annars vara optimerat för en aningen svalare processor.

Nja, jag håller nog inte med om den slutsatsen utan har lite svårt att se logiken i den? Det är mest sannolikt bara så enkelt att cpu-fläkten behöver bytas ut, utan att det finns några genvägar – originalfläkten till min förra Opteron 185 betedde sig likadant, likaså den till sambons X2 4800+. Den enda lösningen var att byta ut dem. Föregående Athlon XP-processorer... fläktarna var bara att kasta. Att medföljande fläktar låter högre än raketuppskjutningarna vid Esrange är inte precis nåt nytt problem. ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med fläkt menar du att bara ett relativt enkelt byte av fläkten kan lösa problemet? Fast det tror jag kanske inte riktigt på, undrar hur standardiserat infästning fläkten från AMD har. Fast det vore ju enklare att skruva dit fläkt än en ny kylare på 0,76 kg (en vikt som de flesta verkar hålla, någon form av standard?)

 

Men samtidigt, vad man läser på nätet så ger en ny kylare ofta effekten att temperaturen på processorn, denna modell, sjunker till omkring 30 grader vid vila och kanske 45-50 vid belastning mot nuvarande 40-45 resp 52-57. Inte helt fel. (ok det är varmt i rummet nu också men inte så fasligt varmt vid mättillfällena.)

 

Fast - nu har jag stängt av UAC och då fungerar Easy Tune från Gigabyte hyfsat men som sagt, jag vill helst slippa den. Vad den verkar göra förresten är att vid initialisering skriva några värden till BIOS. För så länge datorn är igång gäller de. Mina inställningar nu

Fläkt 14% vid 40 grader, 100% vid 67 grader

Beteende: Fläkt startar vid kanske 45 grader, processorn når aldrig högre än 55-57 grader.

 

Ed: har skickar mail till GigaByte - får se om de svarar...

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-07-27 10:32:41 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tog du mig kanske lite för ordagrant? Med fläkten menar jag givetvis denna inkl kylflänsen! :-) Dessa separerar man ju inte utan de hör förstås ihop med varann...

 

Apropå temperaturer kan jag nämna att Thermaltake V1 höll Opteronprocessorn vid ca 35 grader, utan C'n'Q igång och dessutom en överklockning på 10%, från originalhastigheten 2600 till istället 2860MHz. Fläkten roterade i långsammaste läget (manuell styrning), cirka 1400RPM, och hörs inte.

 

Fast - nu har jag stängt av UAC...

Du hade långt tålamod med det måste jag säga! :) Jag stod inte ut en dag, usch vilket elände. :thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hade långt tålamod med det måste jag säga!

ja, jo, tänkte det kanske hade något gott med sig men icke.

 

Att det inte ens finns en möjlighet att klicka i något i stil med "JA jag litar på programmet nu och nästa och nästa ( to infinity and beyond)"....

 

Men men, fasiken, det blir väl en utgift på 500 kr till på denna dator men nu är ivartfall Vista stabilare än det var första dagarna. Misstänker

1: Kanske mitt experemintlystna sätt. Allt ska testas

2: ATIs drivrutiner

3: TV-kortets detsamma.

4: Gigabytes verktyg och Bios

 

2, 3 och 4 har uppdaterats, 1 har mildrats.

 

Samt - nu är jag Admin igen, men utan UAC kanske det är acceptabelt att icke vara det.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, jo, tänkte det kanske hade något gott med sig men icke.

Det gör att arbetet vid datorn tar dubbelt så lång tid att utföra. Visst är UAC bra ur säkerhetssynpunkt men är så irriterande att folk slentrianmässigt kommer tillåta allt som vill köras, må det vara ett grönt program eller trojan.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar varför alla har så hög värme i datorerna??

 

ahah pappas dator e runt ca 50-60 Grader lite för varm....

 

/AzD

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...