Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Göra HTML kod inaktiv..


Napoli

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag håller på med en tutorial som jag skall posta i ett blogg inlägg på blogspot.

Problemet är att när jag skriver in HTML koderna så aktiveras dem istället för att visas som text som jag hade velat,

(så att de som använder sig av tutorialen kan kopiera av texten.)

 

Finns det något sätt att göra så att jag kan behålla koden ofärändrad utan att den aktiveras, så att man kan kopiera av koden?

 

 

 

oerhört tacksam för alla svar som jag kan få :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Jag är till att börja med ytterligt förvånad att sajten tillåter att html postas och sedan publiceras som just html, detta är ett stort säkerhetshål, inte minst i form av iframe-attacker. Än värre om det även går att posta javascript som publiceras "as is".

Men eftersom den tydligen gör det så kan du pröva med att göra följande ersättningar i din text:

- byt ut alla < mot texten <

- byt ut alla > mot texten >

 

[inlägget ändrat 2008-07-11 13:44:56 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skrev lite luddigt i mitt inlägg.. den publicerar inte html koderna utan tar bort vissa delar av koden som "inte är tillåtet"

men det blir ju samma effekt för jag skulle vilja att koderna fungerar på samma sätt som vanlig text.. alltså ingen effect alls..

 

---

är det värt att tesa att byta ut det du skrev ändå?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
är det värt att tesa att byta ut det du skrev ändå?

Gör ett testförsök med en enkel tagg bara, typ <BODY> och se vad som händer. Om inte det fungerar kan du testa med att lägga in mellanrum efter varje < och före varje >, typ < BODY >

Om inget fungerar så kan du använda en extern kodpostningssajt och länka till dina tutorialexempel. Personligen gillar jag följande sajt: http://rafb.net/paste/

Du postar där din kod, klickar på paste och sedan kopierar du den URL som står i adressfältet och postar denna som referens i din tut. Den sidan behåller även TAB- och SPACE-indenteringar, så det blir en snygg kodlistning.

 

[inlägget ändrat 2008-07-11 14:04:02 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Testa och skriv specialtecknen för dessa två och se hur det blir.

> = &gt;

< = &lt;

Det var så jag hade skrivit i mitt första svar, men eforum gjorde om mina koder till motsvarande tecken istället. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...