Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårddisk med annat filsystem?


Euro

Rekommendera Poster

 

Hej,

 

Jag har precis köpt en extern hårddisk och det blev en liten smidig Western Digital My Passport Essential, lätt att släpa med sig i laptop-väskan tänkte jag. Men när jag nu sätter mig och ska föra över lite grejer som säkerhet så tar det stopp då filerna inte får vara större än 4GB för att hårddisken har filsystemet FAT32. På min dator har jag NTFS. Är det bara att formatera om den externa hårddisken till NTFS eller hur gör man?

 

Vad har de olika filsystemen för nack- och fördelar, begränsningar osv jäntemot varandra? Jag har aldrig riktigt fattat varför det finns olika så om någon kunde förklara lite enkelt så skulle jag vara tacksam. Det kanske är så enkelt att det är ett gammalt och ett nyare system eller beror det på något annat? Det verkar ju lite konstigt att köpa en ny extern hårddisk för att göra en säkerhetskopia på och så kan den inte "ta emot" stora filer.

 

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när jag nu sätter mig och ska föra över lite grejer som säkerhet så tar det stopp då filerna inte får vara större än 4GB för att hårddisken har filsystemet FAT32. På min dator har jag NTFS. Är det bara att formatera om den externa hårddisken till NTFS eller hur gör man?

Enligt användarguiden så är det helt okej att lägga in NTFS på den.

 

http://www.westerndigital.com/en/library/portable/4779-705007.pdf

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är så enkelt att det är ett gammalt och ett nyare system

 

NTFS är det nyare och såvitt jag vet finns det bara fördelar.

 

FAT32 kan dock ha fördelar om man kopplar disken till andra datorer, det är mer sannolikt att FAT32 kommer att fungera då än NTFS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren.

 

Menar du att om att jag formaterar om den externa till NTFS och kopplar den till en dator som har FAT32 så kommer inte den att fungera? Tvärtom verkar ju funka förutom då att jag inte kan föra över större filer än 4GB.

 

Om jag nu ska formatera om den till NTFS hur gör jag då på enklaste sätt? Det finns redan en del filer på den externa hårddisken och jag antar att de försvinner då, kan jag spara de på datorn och sen föra över de igen till ext. HD:n trots att jag bytt filsystem?

 

Som ni märker så är jag inte så jättehaj på detta så alla tips och tricks mottages gärna.

 

Tack på förhand.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att om att jag formaterar om den externa till NTFS och kopplar den till en dator som har FAT32 så kommer inte den att fungera?
Nej inte så men om du kopplar en NTFS-formaterad hårddisk till en dator med ett operativsystem som inte klarar av NTFS så kommer den datorn inte att kunna använda hårddisken. Windows 2000, XP, Vista och många Linux-distributioner klarar av NTFS, men inte äldre Windows och en del Linux-distributioner. Hur det är med Apples operativsystem vet jag inte.

 

Om jag nu ska formatera om den till NTFS hur gör jag då på enklaste sätt?
Du formaterar inte utan konverterar för då ska inte filer försvinner (dock kan man inte vara helt säker så bäst att lägga över dem på datorn också):

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=853897

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia och tack för svaret.

 

Ja då är det väl bara att försöka konvertera då. Jag vet inte om länken i den tråden du länkar till skulle vara till hjälp ang. konverteringen men det verkar bara vara nåt om SP2.

 

mvh

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om länken i den tråden du länkar till skulle vara till hjälp ang. konverteringen men det verkar bara vara nåt om SP2.
Förlåt, Microsoft verkar ha ändrat om på sin webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Har kört efter den länkade instruktionen men det tar stopp och den frågar efter "volymetikett", vad ska jag skriva där?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Volymetikett är ett namn på paritionen, t ex Backup, Filmer, WD-Passport etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står bara att "du har angett en felaktig volymetikett" när jag skriver in nåt på den raden.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök då att skriva följande för att konvertera...

Gå in på Start och kör, och skriv följande

 

convert X: /fs:ntfs

 

X = bokstaven som din nya externa hårddisk har.

 

Så du ska byta ut X mot bokstaven som din nya externa hårddisk har.

 

Edit: Glöm inte att ha den ansluten

 

 

//gästen

 

[inlägget ändrat 2008-07-14 15:45:22 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Euro skrev:

 

Det står bara att "du har angett en felaktig volymetikett" när jag skriver in nåt på den raden.

Du kan inte skriva vad som helst, utan du måste skriva vad volymen heter. Det ser du i utforskaren. Den kan heta t.ex. Ny volym.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar Maratonmannen, nu funkar det att gå vidare men då dyker följande upp:

 

"Den här enheten är smutsig och kan inte konverteras. Du måste köra CHKDSK /F för att göra rent de smutsiga delarna av enheten eller köra AUTOCHK på enheten nästa gång datorn startas. Konverteringen genomfördes inte"

 

Vadå smutsig, jag har ju putsat den så den är jätteblank ;)

 

Hur gör jag nu?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå smutsig, jag har ju putsat den så den är jätteblank

Har du inte gjort lumpen, så du vet hur man putsar för att det ska bli blankt? ;)

Då är det till att köra en Checkdisk först. Har ingen erfarenhet av en extern disk, men om du högerklickar på enheten och tar egenskaper och fliken verktyg, så borde Felkontroll finnas. Innebär som du skriver, en omstart för att verktyget ska börja arbeta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Näe, jag har faktiskt inte gjort lumpen, det var nog därför jag inte fick det att funka ;)

 

Jag gjorde en felkontroll genom att högerklicka på enheten osv., sen funkade konverteringen och inget försvann på hårddisken så jag är jättenöjd. Tack så mycket till er alla som hjälpt till.

 

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...