Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag är på gnällhumör.


Tophe

Rekommendera Poster

Idag är jag trött och sliten, och på gnällhumör. Så jag funderade på vad jag skulle gnälla om... Kom på något som jag verkligen blir arg på... Hänsynslösa rökare!

 

Det verkar finnas gott om dessa. De tar över busshållplatser, torg och perronger. Nu på sommaren ockuperar de också många uteserveringar. Man sitter där i god ro och njuter av en dyr kopp kaffe, och helt plötsligt sprider sig en doft av röv. Då är den nån rökare som inte kan hålla sig.

 

Undrar vad som skulle hända om jag slet upp en gettoblaster och började pumpa musik så ingen har vad de säger. Det borde ju vara min rättighet att ockupera ljudrummet och bestämma vad alla i min närhet ska höra om det är en rökares rättighet att bestämma om man ska kunna andas eller inte.

 

Denna typ av rökare kan jag stå ut med, typ... Men det finns en sort som får mig att explodera inifrån! Det är småbarnsföräldrar som röker.

 

Jag satt på en lekplats med min dotter och fikade (banan, kladdig bulle och festis... klassiskt). Bredvid mitt bord sitter en liten härlig familj - mamma, pappa barn och fikar. När pappan fikat klart tänder han en cigarett! Han sitter en meter ifrån sin lilla son på 1 år och röker. Inte bara en cigarett utan han kedjeröker. Dessutom var ju alla andra tvugna att andas in hans äckliga skitluft.

 

Min fråga är egentligen. hur kan en människa vara så omogen och självisk att man inte lägger av med rökandet när man får barn? Det borde klassas som barnmisshandel att röka när man har barn.

 

Det är ju bara sluta... Jag har själv rökt - slutade på en dag - det är skitlätt. Bara låta bli.

 

Röv-rökare! Småbarnsföräldrar som röker är dumma i huvet.

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-03 19:43:09 av Tophe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Typiskt meningslöst gnäll!

 

Är så trött på det...

 

Snacka om klappjakt på rökare. Hetsjakt rent ut av. Förr var det troligen inte så, men nu i upplysningstider har det plötsligt blivit inne att jaga rökare. Har ni inget vettigare att lägga er energi på?

 

Varför inte sköta sig själv och inte bry sig om vad andra gör och inte gör?

Dom som valt att börja röka får dra sitt strå till stacken. Troligen har rökare betalt skatt så det räcker till sjukhuskostnaden.

 

Snusare är precis lika vidriga som slänger prillor överallt. I hissar, entréer, smetar dom på väggar och andra strategiska ställen där det passar. Enda fördelen är att det inte råkar lukta, som det gör från rökare. Annars skulle det väl blivit gnäll om det också.

 

Ännu äckligare är t ex ni som inte har vett att tvätta er. Står man bakom någon i en kö på ett varuhus t ex så kan man om man har otur hamna bakom någon som stinker gammal svett. Det är bara att hoppas på att bakomvarande inte tror att det är jag som stinker.

 

Så förbannat dyrt är inte deodorant och duschampoo att man inte har råd att köpa det.

 

Nä, bry er istället om sådant som verkligen är något t ex miljön och vår gemensamma nedbrytning av moderjord. Bilavgaser, industriutsläpp och annat skräp som vi förorenar vår moderjord med.

 

Det är ju bara sluta... Jag har själv rökt - slutade på en dag - det är skitlätt. Bara låta bli.

 

Gratulerar!

Varför gnäller du då på rökare när du själv varit så dum att du rökat?

 

Du är alltid rökare oavsett om du slutat eller inte.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

[inlägget ändrat 2008-07-03 21:34:15 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför gnäller du då på rökare när du själv varit så dum att du rökat?

Du är alltid rökare oavsett om du slutat.

 

Skitsnack... Jag är inte rökare - eftersom jag inte röker. En rökare röker...

Det där är bara gammalt dravel för allt folk som blir sugna inte ska ha dåligt samvete. Själv slutade för att jag inte ville dö, och för att jag inte ville utsätta min omgivning för upplevelsen att sitta brevid någon som luktar pissoar på bussen. Jag var tonåring då... att vuxna röker är för mig ett mysterium.

 

Snusare är precis lika vidriga som slänger prillor överallt. I hissar, entréer, smetar dom på väggar och andra strategiska ställen där det passar.

Håller med...

 

Varför inte sköta sig själv och inte bry sig om vad andra gör och inte gör?

När småbarnsföräldrar röker borde det vara självklart att man bryr sig. "sköt dig själv och skit i andra", det ju precis vad den här typen av arroganta individer gör. Sitter och bolmar så deras barn blir tvungna att röka också, vare sig de vill eller inte. Egoistiska, omogna och arroganta.

 

Förr var det troligen inte så, men nu i upplysningstider har det plötsligt blivit inne att jaga rökare.

Sant... förr hade man också asbest i husväggar, brände batterier på soptippen och kastade ut gammelfarmor för ättestupan. Det var bättre förr, när folk inte var så civiliserade.

 

Typiskt meningslöst gnäll!

Är så trött på det...

Jag håller med...

 

Hur tusan stavar man till ljudet som blir när man räcker ut tungan och blåser? Det där pruttiga ljudet... PHBBBBBBBTRRRRRRRRR!!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl delvis hålla med om att det är meningslöst gäll. Bättre då att göra något åt saken. att inte knyta näven i ficka utan faktiskt framföra sin åsikt direkt till rökaren.

 

Förr var det troligen inte så, men nu i upplysningstider har det plötsligt blivit inne att jaga rökare.
Knepgigt argument, var det bättre förr menar du? När det inte fanns lag på bilbälte, när det var ok att aga såväl sina barn som sin hustru, då DDT var ett ofarligt insektsgift, Asbest var ett utmärkt isoleringsmaterial? Klart det inte går att jämföra - men det är hela poängen. Man kan/ska inte jämföra med förr på det sättet. Då visste man inte bättre, tobak användes ju (bland många andra skadliga substanser) som medicin. Nu är kunskapen en annan...

 

Rökning är dåligt och snusning likaså. Därom finns det väl egentligen ingen som är oense. Om folk vill hålla på med detta dåliga så är det enligt mig upp till dem. Men det kan väl aldrig ge dem rätten (oavsett hur mycket tobaksskatt de betalat) att utsätta andra för det?

 

Nä, bry er istället om sådant som verkligen är något t ex miljön och våra gemensamma nedbrytning av moderjord. Bilavgaser, industriutsläpp och annat skräp som vi förorenar vår moderjord med.
Om man inte ens bryr sig så pass mycket om sin egen hälsa eller sina egna barns hälsa att man inte kan låta bli att utsätta sig själv för riskerna och dem för passiv rökning (oavsett hur bevisat farligt det är eller ej) så lär man väl knappast bry sig om "viktigare" saker?

 

Varför gnäller du då på rökare när du själv varit så dum att du rökat?
Hehe, det omvända mot traditionell argumentationsteknik där rökare brukar hävda att ickerökare inte kan förstå...

Finns väl inga bättre kritiker av (o)vanan än de som själva befunnit sig i (miss)bruket?

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl delvis hålla med om att det är meningslöst gäll. Bättre då att göra något åt saken. att inte knyta näven i ficka utan faktiskt framföra sin åsikt direkt till rökaren.

 

Precis, det är ju det jag gör nu. Jag försöker med min myndiga skrivstämma skapa opinion... Om tillräckligt många tycker det är elakt, själviskt, omoget, arrogant och nästan ondskefullt att röka när man har barn så kommer man snart inte undan med det.

 

Precis som med alla andra politiskt korrekta åsikter man ska ha och företräda i Sverige, för att inte räknas som en intellektuell dvärg, så borde väl även denna kunna lobbas fram?

 

Men det är klart... Svensken kan acceptera förtryck, segregation och konsumtion som håller på att kväva varenda ekosystem och uns till mänsklig rättvisa... Bara inte nån rör mitt snus, mina cigaretter och min sprit.

 

Hur var det nu man skrev det där tungljudet?

 

[inlägget ändrat 2008-07-03 21:51:51 av Tophe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Knepgigt argument, var det bättre förr menar du?

 

Nä, det menar jag inte. Även om alla säger att det var bättre förr.

 

Men du får knappast folk att sluta med något för att du tjatar. Snarare tvärtom blir det så att folk fortsätter med det i ren irritation. För att lyckas sluta med något så ska du själv komma till insikt med att det är dumt, och att du vill sluta med det du håller på med.

 

Du får inte en brottsling att sluta med sin brottslighet för att du tjatar. Personen ifråga ska själv komma till insikt att det är fel bana denne hamnat på, och att det finns vettigare saker i livet än att fara ut och in på kåken.

 

Finns väl inga bättre kritiker av (o)vanan än de som själva befunnit sig i (miss)bruket?

 

Förvisso, men den här gnällpropagandan blir man rätt trött på till slut. Väcker mer irritation än den gör någon nytta. Tjat och gnäll går till en viss gräns och sedan blir man bara förbannad.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, det är ju det jag gör nu.
Förvisso, jag menade dock direkt till den far som du retade upp dig på - där och då.

 

Jag har själv "feströkt", börjat röka, gått tillbaks till feströkande för att sen sluta helt. Jag har snusat, gjort uppehåll (enbart av hänsyn till min dåvarande flickvän) och börjat igen. Har inge som helst problem med att säga åt folk som röker i min närhet eller fräser ut en prilla. Men att skapa opion kring det känner jag inte är min grej.

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, om folk väljer att revertera till trotsålder så är det upp till dem. Jag struntar som sagt i om de röker eller ej (även om jag för deras egen skull önskade att de kunde sluta). Anledningen att jag säger till (eller tjatar/gnäller som du säger) är att jag ska slippa besväras av deras (o)vana.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Min fråga är egentligen. hur kan en människa vara så omogen och självisk att man inte lägger av med rökandet när man får barn?

Jag kan hålla med om att det är dåligt att sitta och röka nära sina barn, både med tanke på den fysiska effekten av passivt intag av röken och som mental inskolning att det är ok att röka.

 

Dock har du helt fel när det gäller lättheten att sluta. Om du slutade röka på en dag så kan jag bara säga grattis, men det är inte "skitlätt" som du påstår. Isåfall kan du inte ha rökt speciellt många år, eller så har du en extraordinärt stark självdisciplin. Detta har inte alla och jag själv vet hur svårt det är att sluta, även om jag dragit ner en hel del de senaste åren.

 

F.ö håller jag med Stefan E i klappjaktsresonemanget. Det är rättt fisförnämt att vara så självskrivet perfekt och renlevande och sedan ge sig på alla med problem eller beroenden i en självupplyst egenskap av rätt- och felgudomlighet. (jag säger inte att du är det Tophe, men attityden finns där hos många. Fast om skon passar så får gärna du ta åt dig också ;).

 

Jag tycker också väldigt illa om rökning och mår inte bra av att vara beroende av det. Jag mår även illa av människor som dränker sig i parfym eller tar med sina stinkande hundar, så att min allergi gör bussresor till ett rent helvete. Jag hatar barn som skriker, tjutande polissirener och det faktum att man knappt kan gå ett kvarter i stan utan att bli tiggd av pengar. Världen är inte perfekt eftersom människan inte är perfekt (även om många tycks tro att de är det).

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-07-04 10:31:29 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med.. Men klappjakt på rökare tycker jag är kanonbra. De förstör inte bara sin egen hälsa utan sin omgivning.

 

Jag blir däremot inte det minsta provocerad av folk som visar hänsyn och går undan när de ska röka... Det är helt ok. Då tar man ju ansvar och visar att man inte bara "sköter sig själv och skiter i andra". Är bara så trött på folk som inte tänker på andra...

 

Man behöver inte vara perfekt för att ge sig på saker som är fel, i så fall skulle världen gått under för länge sen... det kommer den göra iallafall, men det tar kanske lite längre tid. Att man angriper saker som är fel innebär inte heller per automatik att man anser sig vara perfekt. Även om det inte helt sällan hänger ihop... Jag är däremot inte perfekt, jag är usel. Men jag gnäller ändå!

 

I övrigt håller jag med dig Anjuna. Och visst överdriver jag när jag säger att det är "skitlätt" att sluta röka. Jag sa ju att jag var på gnällhumör!

 

 

Men att folk som får barn inte slutar röka är helt galet. Det kan bara bero på att man inte bryr sig tillräckligt om sitt barns hälsa, eller att man inte har fattat vad rökning gör med kroppen.

 

Därför tycker jag att det vore trevligt med en klappjakt på dessa rökare.

Det skulle vara mycket lämpligt om det blev en allmänt vedertagen syn på

saken att man är dum i huvudet om man gör så. Precis som de flesta tycker om folk som misshandlar sina barn eller gör andra saker som vi numera anser oss vara för civiliserade för att acceptera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det pågår väl redan klappjakt på rökare sedan flera år tillbaka.

Har du några förslag på hur samhället ska utöka klappjakten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...