Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kartuppdateringar....


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

 

Jag köpte en GPS-navigator (Garmin nüvi 205, Nordic) inför en liten rundresa i Skandinavien. Den fungerade bra nog på landsbygden, men var ganska tveksamt användbar i större städer. I både Göteborg och i Malmö ville den lura in mig på enkelriktade gator, eller bussgator, och protesterade vilt med "kör omrutt" om jag inte lydde. Kom dock fram till mitt hotell, eller vad målet än var, efter diverse irranden i omgivningen och tutanden från lokala bilister, som visste precis vart de skulle.

 

I Oslo visade navigatorn att jag blivit frälst och kunde köra på vattnet, men förklaringen var nog mera jordnära, att ny- och ombyggnation pågick lite varstans vid hamnanläggningarna...

 

Jag kunde alltså konstatera att det knappast var de senaste kartorna som installerats i en ny navigator. Min lokala försäljare (OnOff) hade heller inga mjukvaror till salu, eller var säker på var jag skulle finna dylika.

Tittade in på NavTeq och deras utbud, men tycker att det är lika svårt att navigera där - liksom på Garmins egen hemsida - och hitta någon form av uppdateringssupport.

 

Till min fråga:

Finns det någon här som vet något om hur och var man hittar nyuppdaterat kartmaterial till ovanstående navigator, samt hur man bär sig åt för att installera detta så att det blir riktigt ? !

(Har sett att PirateBay har visst material tillgängligt )

 

Jag vet att navigatorn i sig fungerar som en s k "masslagringsenhet" mot datorn, och att man därigenom kan plocka filer och mappar från och till. Men jag antar att ett operativsystem i navigatorn bestämmer vad man kan ladda in eller installera och vad som sedan fungerar...

 

Det verkar att finnas gott om plats på enheten, så som man kan se det vid anslutning mot datorn.

 

Tacksam för tips !

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till min fråga:

Finns det någon här som vet något om hur och var man hittar nyuppdaterat kartmaterial till ovanstående navigator, samt hur man bär sig åt för att installera detta så att det blir riktigt ?

 

 

Verkar som du måste registrera dig först på myGarmin.

I.o.m att jag själv inte har en Garmin vet jag inte hur själva uppdateringen sker, men med Tomtom,Navigon m.fl. har ett eget program som startas upp i datorn - sätter i USB sladden - betalar nya kartan - tankar hem. Men det framgår nog om du registrerar dig.

 

Mer info finns på den här sidan: http://www.garmin.se/support_service.aspx?pageid=2848

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att när GPS:en vill lura in en på enkelriktade gator, ut i vattnet, etc, etc, då har GPS förlorat kontakt med några satelliter och vet alltså inte var den är. Typiskt i just stadsbebyggelse, tät skog, snöväder, regn och dimma.

Min nästa GPS blir en Nokia med A-GPS. Det påstås att den har lättare att hålla koll på positionen. Får se om man nu kommit över "leksaksstadiet" på GPS-navigering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det redan utbyggt så är ju allt frid och fröjd!

 

Artikeln uppdaterades så sent som 6 juli 2008.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...