Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program som inte längre finns att köpa


Mikael63

Rekommendera Poster

Funderar på en sak...

 

Ett program som inte finns kvar hos mjukvaruutvecklaren men som kan finnas hos ex. download.com, och som finns som sk. Shareware eller Trial.

 

Om man gillar det programmet och vill köpa det men inte kan, eftersom det inte finns någon som tar emot betalningen och skickar licensuppgifter..

 

Är det då, egentligen, olagligt att nyttja sk. patch osv. som i normala fall är olagliga?

 

Gäller det som står i villkoren vid installation?

 

Måste det gå viss tid efter att ett program upphört?

 

Observera att det inte gäller något specifikt program eller något som jag själv behöver.

 

Som jag inledde - bara en fundering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte heller men man kan ju försöka dra lite paralleller:

 

Är det OK att kopiera en bok bara för att den inte finns att köpa längre?

 

Blir en äldre version av ett program automatiskt "free for all" när en tillverkare inte längre säljer den äldre versionen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det strikt juridiska är hyfsat enkelt om det finns en juridisk person som äger upphovsrätten så gäller tillämpliga lagar. Om den juridiska personen har upphört så blir det lite knivigare och såvitt jag vet eller kan hitta så finns inga rättsfall som klarlägger frågan.

 

I praktiken så är det, som det ofta är, ännu snårigare eftersom upphovsrättsinnehavaren i dessa fall av sk. Abandonware sällan hävdar sin rätt.

 

Det finns massor med program (för att inte nämna spel) som av denna anledning driver lite vind för våg och plockas upp av Abandonware-rörelsen.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Abandonware

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD Composer som jag brukar rekommendera säljs inte längre (enligt CodeJam) men finns att ladda ner.

 

Så.. om jag, eller någon annan, skulle informera om att ett visst namn + ett visst serienummer låser upp programmet:

 

Strider det mot eforums regler då?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det skulle jag definitivt anse att det gör. Tyvärr i detta fall.

 

Dela med sig av serienummer etc. eller på annat sätt instruera om hur man skall kringgå avtal/skydd är inte tillåtet på eforum.

 

Eforums regler hittar du på:

//eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del8

Dessa är under omarbetning för att bli tydligare.

 

 

/Cluster

Moderator för Juridik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste hålla med om "Tyvärr i detta fall" då det är ett mycket bra program men möjligheten att köpa den eller motsvarande hos den utvecklaren inte längre finns...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...