Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bränna 7.95 GB stor fil


sirblackhawk

Rekommendera Poster

sirblackhawk

ett problem har uppstått som jag behöver hjälp med.

 

Jag har kommit över en fil som är i MDF samt MBS-format. Detta är i sig inget problem utan det kommer nu. Filen (MDF) är 7.95 GB stor vilket gör det omöjligt att bränna ner det på en skiva rakt av. har försökt men det funkar inte för mig, kan iofs gjort fel men det tror jag inte. jag har även försökt komprimera filen och på så vis få ner filen. jag fick ner den till 4.7 GB (och .UIF-format). Försökte sen bränna denna fil i stället utan lyckas. :(

 

någon som har något tips på vad jag kan göra... vill ju få över denna fil till en ISO elelr rättare sagt.. jag vill kunna bränna ut filen på en DVD-skiva rakt av...

 

hur ska jag göra? (är inget överdrivet datasnille om man säger så)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen (MDF) är 7.95 GB stor
Om du har en brännare och skiva som klarar av Dual Layer så ska det inte vara några problem.

http://sv.wikipedia.org/wiki/DVD#DVD-typer_f.C3.B6r_inspelning

 

jag fick ner den till 4.7 GB
Om du har ett brännarprogram som klarar av överbränning (over burn) så kan du testa att öka gränsen för hur mycket brännaren skall försöka pressa in. Dock så finns det en risk att bränningen ändå misslyckas samt att alla DVD-läsare inte klarar av att läsa överbrända skivor.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sirblackhawk
Om du har ett brännarprogram som klarar av överbränning (over burn) så kan du testa att öka gränsen för hur mycket brännaren skall försöka pressa in. Dock så finns det en risk att bränningen ändå misslyckas samt att alla DVD-läsare inte klarar av att läsa överbrända skivor.

 

hur ser jag lättast detta? brukar använda Nero samt eventuellt ISOBurner (vilket var det jag använde vid komprimeringen)

 

Då det är tänkt att endast visas på min egen dator (samma som jag bränner med) borde allt vara ok om jag kan bränna med (over burn).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en film som du vill ta en säkerhetskopia av så kan du (om du inte är superpetig) använda t.ex. DVDShrink för att få plats med en sk. DVD9 (dual layer) på en DVD5-skiva (single layer)

http://www.afterdawn.com/guides/archive/how_to_copy_dvd_with_dvd_shrink.cfm

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sirblackhawk

det är ett kostnadsfritt datorprogram från jobbet som jag ska kopiera. därför är jag inte alltför orolig gällande komprimeringen och skulle det inte funka är inte det hela världen, bara att försöka igen i så fall..

 

 

bör sägas att det är som backup till jobbet jag behöver kopieringen och då min kollega är kvinna och 55+ och inte speciellt datakunnig fick jag detta uppdraget i stället för henne :D

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det där är ju en typ av imagefil ungefär som bin/cue och den kan väl spelas upp med eller installeras från en virtuell spelare eX. daemon tools eller magic disc

 

Så har du plats på hårddisken och bara skall spela på din dator så behöver du nog ingen skiva.

 

Annars är väl det enklaste att bränna din imagefil i neros program för detta till en DVD 9 skiva.

 

LARSAS

 

 

[inlägget ändrat 2008-06-23 21:31:40 av LARSAS]

[inlägget ändrat 2008-06-23 21:44:35 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sirblackhawk

bör nog ändra det till "troligen ska den bara användas på min dator.. inte säkert men kanske"

 

risken är ju att den måste installeras på min kollegas dator någon gång och då är jag körd jag inte har den på skiva :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...