Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket script ska jag välja?


Tophe

Rekommendera Poster

Jag håller just på att bestämma mig för ett huvudspår i min webbutveckling.

Tidigare har jag jobbat en del med html,css,php,mysql och ditt och datt.

 

Nu tänkte jag bestämma mig för någon slags kodbas och stanna med det. Det jag gör är ofta presentationssidor i typ broschyrformat. För band, företag, midre firmor osv. För enklare sidor räcker det ju med html och CSS. Men ibland ska det vara lite dynamiska element - typ mailrutor, gästbok, blogg, galleri där användaren enkelt kan ladda upp egna bilder osv...

 

Jag har insett att det mesta går att göra med flera av de stora scriptspråken och därför kan det för mig räcka att kunna ett enda riktigt bra.

 

Ska jag koncentrera mig på asp, php eller vad säger ni?

Argumentera gärna för era val och berätta varför ni valt just det.

 

Jag jobbar för övrigt i Dreamweaver.

 

Tack för hjälp!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kommer inte så långt med ett språk. En kombination av HTML, CSS, javascript och PHP fungerar jättebra. Eventuelt AJAX om du vill ha det extra dynamiskt.

 

PHP och javascript är båda dynamiska men på olika sätt. PHP är bra när man ska göra hela hemsidor då man behöver kontakta databaser. Javascript kan ändra utseendet på saker vilket kan göra sidan mycket snyggare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret...

Jag borde kanske ha varit aningen tydligare i min fråga. Efter lite research inser jag att min fråga borde varit "Ska jag välja PHP eller ASP?"

 

Min tanke är nog att mestadels designa med html och css tillsammans med lite javascript. Men de dynamiska elementen kommer nog bli PHP. Open source och massa feta communities väger tyngre än Microsoft.

 

Är PHP ett bra val över ASP? Vilka för och nackdelar har de bägge egentligen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Är PHP ett bra val över ASP? Vilka för och nackdelar har de bägge egentligen?

 

Vanlig ASP ska du inte välja i vilket fall som, utan det är isåfall ASP.NET som gäller. Exakt vilka för- och nackdelar ASP.NET och PHP har mot varandra, är jag dåligt insatt i.

 

Jag skulle närmast se det lite som en smaksak vilket man väljer. Men det finns ju inget som hindrar att man lär sig behärska både och?

 

Open source och massa feta communities väger tyngre än Microsoft.

 

Jag tycker att du med den meningen har svarat på din egen fråga.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Open source och massa feta communities väger tyngre än Microsoft.
Om du tycker det så har du väl, precis som Mr Andersson påpekat, redan svaret på din fråga.

 

Men om du tänkt jobba professionellt med (webb)utveckling så bör du vara medveten om MS dominans även inom detta område. .net ramverket har fått en väldigt stark position och väldigt många projekt kräver att du behärskar Visual Studio.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Men om du tänkt jobba professionellt med (webb)utveckling så bör du vara medveten om MS dominans även inom detta område. .net ramverket har fått en väldigt stark position och väldigt många projekt kräver att du behärskar Visual Studio.

 

Alldeles riktigt, tyvärr handlar det inte om att välja något man gillar eller tycker är bra, det handlar om att välja det man kan få jobb med...

 

Men sitter man och bygger på sin egen site kan man ju bygga den i vilken miljö som helst.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag antar också att jag har svarat på min egen fråga.

 

Jag kommer troligtvis att välja PHP till att börja med. Kan säkert sätta mig in i asp.net när den dagen kommer. För närvarande handlar det ändå inte om att vara del i stora projekt utan att göra mindre hemsidor på beställning, till band, småfirmor, föreningar osv.

 

Tack för era svar och länkar.

Upplysande!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...