Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Regler för Eforum


Cecilia

Rekommendera Poster

  • Svars 61
  • Skapad
  • Senaste svar
  • 3 months later...

Pontus - när kan kan regelförändringarna vara införda?

 

Tror Cecilia fått till rätt formulering efter alla synpunkter i denna tråd.

Frågan har även varit aktuell i en annan tråd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte lämnat något färdigt förslag till Pontus än, det blev alltför mycket annat att göra då i mitten av juni.

 

Så det är fritt fram för ytterligare förslag på formuleringar etc! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte att du hade en lista klar :)

 

För att fortsätta på //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1086006

så tyckte jag först att din text "..eller hittar/sprider upphovsrättsskyddat.."

var solklar, oavsett vad man tycker i sakfrågan (fildelning mm).

Men jag tror att texten behöver formuleras om ytterligare, inte för att jag har något förslag.

 

Kanske det bör vara otillåtet om man uppenbart uppmanar till "brott".

Men det är säkerligen lika svårt att få till den texten...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som nybliven lagbrytare håller jag med om att punkt nr 8 måste formuleras tydligare. Kanske räcker det med att ge "torrentlänk" som exempel. När jag nu tittar igenom reglerna upptäcker jag att det finns en del grammatik- och stavfel i nr 3 under Symboler och snabbkommandon i den nuvarande texten. Eftersom det inte funkar att skriva en tagg med klammer runt om utan att det uppfattas som om jag ger ett kommando i mitt inlägg – citera, kod, log, fet – skriver jag exemplet inom citattecken i stället. (De korrekta taggarna finns ju i originaltexten.) I mitt förslag till korrekt text har jag även förenklat några omständliga formuleringar:

[log]I Eforum kan du använda textformatering eller våra uttryckssymboler för att förtydliga det du skriver. Du kan dessutom lista dina kodexempel så de blir överskådliga. På detta sätt gör du dina inlägg tydligare för dem som läser dem. (Alternativ: skriv "läsarna" i stället för "dem som läser dem".) Det du gör är att du infogar speciella koder när du skriver ditt inlägg. Dessa snabbkommandon och koder är: ... Kommandona inom parentes () är snabbkommandon som du kan använda när du skriver inlägg. I stället för att markera ett ord och sedan klicka på t.ex. taggen ”fet” kan du hålla ner Alttangentenen och b.

 

För koderna med en start- och slut-tagg gäller att du börjar och slutar stycket med taggen. Dessa koder är ”citat, /citat; kod /kod och log, /log”.

[/log]

Trots att det strider mot den generella skrivregeln tycker jag att slut-tagg ska stå kvar och inte ändras till sluttagg för tydlighet är den viktigaste principen i allt regelskrivande. En liten undran: finns det någon tanke bakom att inte förkorta bl.a. och t.ex.?

 

[inlägget ändrat 2008-10-01 23:27:17 av mbgtmari]

[inlägget ändrat 2008-10-01 23:31:25 av mbgtmari]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten undran: finns det någon tanke bakom att inte förkorta bl.a. och t.ex.?
Det är nog inget som vi kan få reda på i alla fall. Webbsidan "Så fungerar Eforum" såg likadan ut när jag började här för fyra år sedan som idag och den som var ansvarig för Eforum då har slutat på IDG sedan ett par år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att fortsätta på //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1086006

så tyckte jag först att din text "..eller hittar/sprider upphovsrättsskyddat.."

var solklar, oavsett vad man tycker i sakfrågan (fildelning mm).

Men jag tror att texten behöver formuleras om ytterligare, inte för att jag har något förslag.

 

Kanske det bör vara otillåtet om man uppenbart uppmanar till "brott".

Men det är säkerligen lika svårt att få till den texten...

Det är väl sådana svårigheter som gör det svårt att få reglerna färdiga ;)

Det ska inte bli för långt men ändå täcka allt utan att det blir för svårläst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm.. men mig veterligen är det inte olagligt att använda sig av sk. torrent-klienter och nyttja länkar för det.

Nej , om dessa torrentlänkar länkar till lagliga filer som inte är upphovsrätts-skyddade, så är det okej, det finns många filer på dessa sajter som är lagliga att ladda ner.

Så det gäller ju att kolla från fall till fall, om det handlar om en torrentänk som är okej eller inte.

Som i ditt exempel gällande spelet som är freeware, och att ladda ner patchar via torrent-länkar så bör det vara okej, som jag ser det.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då föreslår jag förkortningar enligt min åsikt att ju mindre onödig text det finns, desto större chans att reglerna blir lästa.

 

Hittills har vi huvudsakligen diskuterat reglerna ur innehållssynpunkt men de bör förstås också vara befriade från stavfel. Här är ett till sådant under 2. Navigera i Eforum: Med det traditionella sättet klickar du dig ner till inläggen via kanalöversikten på startsidan, kanalmenyn i vänsternavigeringen eller direkt från listorna med samtliga forum i Forumöversikten.

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-02 17:16:07 av mbgtmari]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittills har vi huvudsakligen diskuterat reglerna ur innehållssynpunkt men de bör förstås också vara befriade från stavfel. Här är ett till sådant under 2. Navigera i Eforum:
Nu är du inte på reglerna (avsnitt 8) utan i andra avstnitt av "Så fungerar Eforum". Visserligen snällt av dig men jag vet inte om det ska bli någon översyn av de andra avsnitten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...